هاشمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

از ثبت بایومتریک رای دهندگان استقبال می کنیم/ زمان برگزاری انتخابات و استقلال کمیسیون نباید زیر سوال برود

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ضمن استقبال از از ثبت بایومتریک رای دهندگان زیر نظر اداره مرکزی احصائیه تاکید کرد که استفاده از فناوری در انتخابات زیر نظر اداره مذکور نباید استقلال کمیسیون انتخابات را زیر سوال برده و زمان برگزاری انتخابات را به عقب بیندازد.

 

از ثبت بایومتریک رای دهندگان استقبال می کنیم/ زمان برگزاری انتخابات و استقلال کمیسیون نباید زیر سوال برودسید حفیظ الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از بایومتریک رای دهندگان و فراهم آوری تجهیزات انتخابات الکترونیک زیر نظر اداره مرکزی احصائیه استقبال می کنیم اما این امر نباید استقلال کمیسیون انتخابات را زیر سوال ببرد.

وی اظهار داشت: استفاده از تجهیزات الکترونیکی با توجه به مدت زمان اندکی که برای برگزاری انتخابات باقی مانده است مساله ای پیچیده است؛ این اقدام نباید روی تاریخ برگزاری انتخابات تاثیری بگذارد وگرنه پذیرفتنی نخواهد بود.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات تاکید کرد که سپردن وظیفه بایومتریک به اداره مرکزی احصائیه مشروط بر این است که استقلال کمیسیون انتخابات زیر سوال نرود.

هاشمی افزود: کمیسیون انتخابات از هر گزینه ای که باعث شفافیت انتخابات شود و تفاهم احزاب سیاسی را به همراه بیاورد استقبال می کند.

گفتنی است که در پی اعمال فشار احزاب سیاسی افغانستان به ریاست جمهوری، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دستور داده است تا تجهیزات لازم برای باموتریک رای دهندگان خریداری شود اما بر اساس دستور وی، این تجهیزات و روند استفاده از آن زیر نظر اداره مرکزی احصائیه خواهد بود نه کمیسیون مستقل انتخابات.

این مساله بار دیگر با مخالفت احزاب سیاسی رو به رو گردیده است. آنها می گویند پروسه بایومتریک رای دهندگان باید زیر نظر کمیسیون مستقل انتخابات و با نظارت احزاب سیاسی و جامعه مدنی همراه باشد، در غیر این صورت کمکی برای شفافیت انتخابات نمی‌کند.

قابل یادآوری است که احزاب سیاسی افغانستان پیش از این هشدار داده بودند که در صورت عدم اصلاحات جدی در ساختار انتخاباتی، این روند را تحریم می کنند.

استفاده از باموتریک برای ثبت رای دهندگان، نظارت احزاب سیاسی از روند انتخابات و تغییر سیستم انتخاباتی از سیستم رای واحد غیر قابل انتقال به رای قابل انتقال بر اساس سهم احزاب، سه خواسته اصلی احزاب سیاسی افغانستان است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.