سردار وحیدی در مراسم مدرسه حکمرانی شهید بهشتی:

نظام اداری نباید تحت تاثیر رقابت‌های سیاسی باشد/باید تربیت مدیران اسلامی را فرهنگ‌سازی کنیم

رئیس دانشگاه‌عالی دفاع ملی گفت: نظام اداری نباید تحت تاثیر رقابت‌های سیاسی باشد و کسی حق دنبال کردن منافع حزبی را ندارد.

نظام اداری نباید تحت تاثیر رقابت‌های سیاسی باشد/ تربیت مدیران اسلامی را باید فرهنگ‌سازی کنیمبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی صبح امروز (چهارشنبه 7 شهریور) در مراسم افتتاح مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با بیان اینکه امسال ایام عید غدیر مقارن با ایام شهادت شهیدان رجایی و باهنر شده است، گفت: شهیدان رجایی، باهنر و بهشتی نمونه واقعی مدیران انقلابی بوده‌اند.

وی افزود: باید بدانیم که حکمرانی یک موضوع مقدس بوده، در اسلام به حکمرانی توجه ویژه‌ای شده است، در غدیر خم صحبت دوستی با حضرت علی(ع) مطرح نمی‌شود تا حدی که خداوند به پیامبر (ص) فرمودند که اگر علی را در غدیر خم به مردم معرفی نکنی رسالتت را انجام نداده‌ای.

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه حکومت و حکمرانی اسلامی در سلسله مراتب حکومت خداست، تصریح کرد: حکمرانی خدا از طریق انبیا و پیامبران و بعد از آن از طریق ولی خدا و نایب ولی صورت می‌گیرد، وقتی حکومت از چنین جایگاهی برخوردار است، شیوه‌های حکومتداری هم متفاوت می‌شود.

سردار وحیدی تصریح کرد: اینکه بعضی از افراد حکومت اسلامی را نمی‌فهمند نشان از غفلت آنها  دارد، همه مسئولان نظام اسلامی باید متوجه این موضوع باشند که حکومت در اسلام در راستای حکومت خدا و رسالت پیامبر (ص) است.

وی با اشاره به مفهوم دولت اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری به این مفهوم تاکید زیادی دارند، کسانی در دولت اسلامی فعالیت می‌کنند که دل در گرو اهل بیت داشته باشند و هدفشان ترفیع جامعه و رسیدن به صلاح امت است ،شکل‌گیری دولت اسلامی جز با حکمرانانی متعهد به اسلام صورت نمی‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه پاسخگویی و پاسخگو بودن در دولت اسلامی بسیار مهم است، گفت: اصولا اگر مسئولی توانایی انجام کاری را ندارند اگر آن کار را بپذیرند و مقامی که به عهده بگیرد، آن مقام غصبی است، پاسخگویی در دولت اسلامی بسیار جدی است، در دولت اسلامی اگر کسی درک درستی از کاری ندارد نباید آن را بپذیرد، حکمرانی برگرفته از آموزه‌های توحیدی و توانایی انجام وظایف دو موضوعی است که حکمرانی اسلامی را می‌سازد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اینکه حکمران اسلامی باید خود را خدمتگزار مردم بداند بیان کرد: مدیری که احساس کند، ارزش و جایگاه بالاتری نسبت به مردم و مراجعه‌کنندگان دارد، قطعاً مدیر اسلامی نیست.

سردار وحیدی با اشاره به شرایط ابتدای انقلاب اسلامی اضافه کرد: در ابتدای انقلاب مسئولان از کسانی بودند که در کوران انقلاب انتخاب شده بودند، در همان زمان اعضای دولت موقت هم مشخص شد که توانایی حرکت در مسیر انقلاب را ندارند؛ از سوی دیگر شرایط انقلاب و مسیر حوادث در آن زمان به گونه‌ای بود که مدیران اسلامی را تربیت کرد، هرچه از انقلاب فاصله می‌گیریم هم مسائل پیچیده‌تر می‌شود.

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: از سوی دیگر در نظام جمهوری اسلامی هر 4 سال یکبار وکلای ملت عوض می شوند و حداقل دو سوم اعضای مجلس تغییر می‌کند یا استانداری که انتخاب می‌شود ممکن است مدت زیادی در این سمت نباشد، استانداران در واقع مسئولان کوچک دولت هستند و اگر توانایی مسئولیت را نداشته باشند مردم آزار می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه پایداری مدیران در کشور ما بسیار کوتاه است، گفت: متاسفانه در هر دوره‌ای بخش زیادی از مدیران تغییر می‌کند در هر چهار سال یک فرد جدید مسئول می‌شود، اما آیا مسئول مربوطه می‌تواند تمام کارمندان خود را عوض کند، نظام اداری نباید تحت تاثیر رقابت‌های سیاسی باشد، کسی حق ندارد منافع حزبی خود را دنبال کند، نباید منافع ملی فدای منافع حزبی شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه امر حکمرانی صرفا علمی نیست تصریح کرد: موضوع حکمرانی یک موضوع بین رشته‌ای است و تحقق آن منوط به اجرای بسیاری از موارد است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: موضوع حکمرانی ربطی به احزاب و جناح‌ها ندارد همچنین نمی‌توان این موضوع را در دانشگاه‌های کشور تدریس کرد، از وظایف دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی تربیت مدیران کار آزموده برای حکمرانی است، وقتی حکمرانی کار مقدسی است تربیت مدیران هم کار مهم و تاثیرگذاری است.

سردار وحیدی با بیان اینکه موضوعاتی مانند امنیت ملی، عدالت، رفاه و توسعه نیازمند یک درک مشترک است، گفت: همه این موضوعات باید در راستای حکومت اسلامی مطرح شود، دانشگاه عالی دفاع ملی با چنین هدفی این مدرسه را افتتاح کرده است، در گذشته دانشگاه تربیت مدرس با چنین هدفی راه‌اندازی شده بود اما پس از مدتی نتوانست چندان که باید در راستای وظایف خود گام بردارد.

وی اظهار کرد: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی باید هم در اسم و هم در رسم به تربیت مدیران در حکومت اسلامی مشغول باشد، سردار باقری بسیار جدی به این موضوع توجه دارند و در نامه‌ای که رهبری هم به ایشان نوشتند بر ضرورت تاسیس چنین مرکزی تاکید کرد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه گاهی مدیری درگیر فسادی نیست اما به علت عدم تسلط در مبانی کار، گرفتار فساد اطرافیانش می‌شود، گفت: توجه به چنین مواردی از ضرورت‌های مدیران اسلامی است، ما باید یک جریان راه بیاندازیم که پاسخگوی نیازهای امروز و آینده باشیم. مسئولیتی مهم در دانشگاه دفاع ملی به عهده گرفتیم و باید آن را به خوبی به اتمام برسانیم،‌ البته بحث اجبار کردن مدیران مطرح نیست، باید در ابتدا موضوع حکمرانی اسلامی و تربیت مدیران اسلامی را فرهنگ‌سازی کنیم.

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه تفاوت حکومت‌داری را در رفتارهای ترامپ و مقام معظم رهبری می‌توان مشاهده کرد، گفت: می‌بینید که ترامپ به عنوان حکمران بزرگترین کشور مادی در برابر مقام معظم رهبری به عنوان حکمران بزرگترین کشور اسلامی و بزرگترین حکمران معنوی جهان، چگونه به ذلت افتاده است.

وی با بیان اینکه آمریکا 7 سال در اجرای اهدافش در سوریه ناموفق بوده است، گفت: علت این موضوع این است که در راس حکومت آمریکا یک حکمران مادی است که در برابر حکمران و حکومت اسلامی هیچ توفیقی ندارد، این معجزه حکمران الهی است، ما باید بتوانیم در تمامی امور از مدیران اسلامی استفاده کنیم.

گفتنی است، مراسم افتتاح مدرسه حکمرانی شهید بهشتی صبح امروز در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار