ظریف در پاسخ به کریمی قدوسی:

دیپلماسی به معنای روابط عاشقانه نیست/ چشم انتظار محبت غرب و شرق نیستیم/ برجام نشان دهنده حقانیت ایران است

وزیر امرو خارجه گفت: دیپلماسی به معنای روابط عاشقانه نیست بلکه به معنای آن است که از طریق مذاکره مشکلات را حل کنیم.


دیپلماسی به معنای روابط عاشقانه نیست/ چشم انتظار محبت غرب و شرق نیستیم/ برجام نشان دهنده حقانیت ایران استبه گزارش  خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که برای پاسخ به سوالات جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در جلسه علنی امروز حضور یافته بود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا همزمان با برگزاری اجلاس منافقین در پاریس به کشور فرانسه سفر می‌کنید، اظهار کرد: منافقان از حدود 10 سال قبل که از فهرست گروه‌های تروریستی خارج شده‌اند هر ساله مراسمی را در پاریس برگزار می‌کنند که برگزاری این مراسم ما اقدامی خصمانه از سوی کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی تلقی می‌کنیم و این موضوع حمایت غیرقابل پذیرش از تروریسم می‌دانیم.

وی ادامه داد: ما همواره به صورت آشکار این موضع خودمان را با دولت فرانسه مطرح کرده‌ایم و بنده در تماس تلفنی روز گذشته خود با وزیر امور خارجه فرانسه همین موضوع را به صراحت مطرح کردم.

ظریف با بیان اینکه دیپلماسی به این معنا نیست که سفرهای خود را به دلیل حضور یک گروهک بی‌مقدار تروریستی متوقف کنیم، تصریح کرد: این مراسم به صورت سالانه برگزار می‌شود و ما روابطمان را با فرانسه به دلایل مختلف و سیاست‌های نظام دنبال می‌کنیم و البته در این روابط مواضع خود را مطرح می‌کنیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: حضور این گروهک در فرانسه، تنها مشکل ما با فرانسوی‌ها نیست و دولت فرانسه حمایت‌هایی از رژیم صهیونیستی، گروه‌های تروریستی در سوریه داشته است و حمایت‌هایی از کودک‌کشی‌های عربستان سعودی در یمن داشته است و همه این موارد موضوعاتی مورد اختلاف بین ما است که در گفت‌وگوها مطرح می‌شود و اینکه کشورهای غربی منطقه ما را انبار سلاح‌های مخرب کرده‌اند و منجر به ناامنی منطقه شده‌اند، موضوعی است که در همه جلسات مطرح می‌کنیم.

وی تاکید کرد: دیپلماسی به معنای روابط عاشقانه نیست بلکه به معنای آن است که ما بتوانیم از طریق مذاکره اختلافات را مطرح کنیم و این روش مورد توجه ما بوده است و دنیا کشور ما را به عنوان کشوری که در صف اول تروریسم قرار دارد می‌شناسد و ما این روش را ادامه می‌دهیم و با همین توانسته‌ایم امروز آمریکا را منزوی کنیم و نشان دهیم که اهل منطق و گفت‌وگو هستیم.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا به خبرنگار صدا و سیما اجازه حضور در جلسه را نداده‌اید، گفت: پروتکل فرانسوی‌ها این است که بعد از ملاقات یک نشست خبری مشترک برگزار می‌کند و همه خبرنگارها در آنجا حضور می‌یابند و نباید از این موضوعات پروتکلی، موضوعات محتوایی بسازیم و هیچ موضوع مخفی در روابط ما و فرانسه وجود ندارد و همه مسائل ذکر شده است.

وزیر امور خارجه درباره سوال دیگری مبنی بر استفاده از دو تابعیتی‌ها اظهار کرد: بنده یک بار دیگر تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهدافش در سطح بین‌المللی از همه ابزارها مانند سایر کشورها استفاده می‌کند.

وی افزود: در جریان مذاکرات هسته‌ای ما موظف بودیم که از همه امکانات استفاده کنیم و همه افرادی که در مذاکرات با ما کار کرده‌اند به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و اجازه حضورشان را از وزارت اطلاعات گرفتیم.

ظریف تصریح کرد: این افراد یا از سوی سایر دستگاه‌ها به ما معرفی شده بودند و یا بر اساس شناختی که از آنان داشتیم از این افراد استفاده کردیم و جز خدمت از این افراد در مذاکرات ندیدم و مسئول روابط دیگر این افراد نیستم و صرفا مسئول استفاده از این افراد در مذاکرات بودم.

وزیر امور خارجه با اشاره به بخشی از اظهارات کریمی قدوسی مبنی بر اینکه برجام شکست خورده است، تصریح کرد: برجام نشان دهنده حقانیت جمهوری اسلامی ایران است و آمریکا است که شکست خورده و چون برجام بسیار خوب و کارشناسی نوشته شده بود از آن خارج شد.

وی بیان کرد: بیشترین نقش را در دریافت 1.7 میلیارد دلار از آمریکا، آقای دری اصفهانی داشت و کاری به بقیه موارد ندارم و باید شهادت دهم کما اینکه برای مقامات قضایی شهادت دادم که وی نقش موثری در این زمینه داشت.

ظریف ادامه داد:‌ آقای سیروس ناصری که نقش بسیاری موثری در مذاکرات ایران و عراق داشته است، اما وی در مذاکرات نقشی نداشته است و فقط در موارد اقتصادی به ما کمک می‌کرد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما از مشاوران ایرانی استفاده کردیم و وطن‌پرستی و حمایت‌شان از منافع ملی جای تردید نیست، تصریح کرد: آقای شعبانی هم هیچ گاه در مذاکرات نقشی نداشته است و صرفا در روابط عمومی به ما کمک می‌کرد و این در حالی است که دولت عربستان سعودی میلیون‌ها دلار برای روابط عمومی خرج می‌کند و از شرکت‌های مختلف صهیونیستی استفاده می‌کند اما ما فقط از ایرانی‌ها استفاده می‌کنیم و معتقدم که ایرانی ها بزرگترین سرمایه ما در خارج از کشور هستند و باید از این سرمایه ملی به خوبی استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه باند نیویورک یک مفهوم موهوم است، تصریح کرد: این مفهوم در دهه 70 و در زمان وزارت آقای خرازی درباره کسانی که با وی در نیویورک و در شب‌نامه‌های داخلی وزارت خارجه فعالیت می‌کردند، مطرح می‌شد و بنده نه رئیس باند نیویورک بودم و نه اینکه چنین باندی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اولین بار اسم باند نیویورک در مقاله‌ای در روزنامه کیهان مطرح شد، گفت: در آن مقاله گفته شده بود که گروه کوچکی تحت عنوان باند نیویورک توانسته‌اند بر تمامی مسائل امنیتی کشور مسلط شوند، اما روز بعد مسئولان این روزنامه از این مقاله خود عذرخواهی کردند.

ظریف درباره ارتباطش با بنیاد جامعه باز و بنیاد سوروس اظهار کرد: زمانی که بنده به نیویورک رفتم، بنیاد جامعه باز با ایران ارتباط داشت و اقداماتی که بنده در این باره انجام دادم این بود که ارتباطات را محدود و منظم کردم، آنها موظف شدند که گزارشی از اقدامات خود به بنده ارائه دهند تا کاری خارج از منافع ملی صورت نگیرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بنده در این سال‌ها به جای اینکه در خانه بنشینم به قدری فعال بودم که همه فکر می‌کردند که باید امور خود را با من هماهنگ کنند، تصریح کرد: بنده بارها مورد تقدیر مقام معظم رهبری به جهت تلاش‌هایم در نیویورک قرار گرفته‌ام و معتقدم که اگر حرکت نکنیم و دست به عصا باشیم، هیچ‌گاه مشکلی حل نمی‌شود و وظیفه ما این است که خود را برای منافع ملی قربانی کنیم و نباید ملت را فدا کنیم.

وی تأکید کرد: بنده دستاوردهای مهمی در زمان تصدی در سفارت ایران در سازمان ملل داشته‌ام و زمانی که این سمت را به پایان رساندم، همه گفتند که ایران یک سخنور بسیار قهار را در نیویورک از دست داد.

ظریف در ادامه با تأکید بر اینکه ما چشم امید به خارجی‌ها نداریم بلکه به دنبال ارتباط با کشورها از طریق دیپلماسی عمومی هستیم، تاکید کرد: چشم امید ما به توانمندی‌های خودمان است و به دلیل ظرفیت‌های خودمان بود که 6 کشور غربی پای مذاکره آمدند و با صدای بلند می‌گویم که هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار