گلایه عضو هیأت مدیره اتحادیه پوشاک از فروش زیرزمینی طرح های عاشورایی

مجید افتخاری عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: امسال اجازه نمی دهیم طرح لباس های عاشورایی به صورت زیرزمینی فروخته شود.

به گزارش خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در مراسم رونمایی از آثار طراحی‌شده برای تولید لباس عاشورایی، 50 طرح برتر به تولید‌کنندگان پوشاک کشور اختصاص یافت. حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در این مراسم شعار« این جامه سیاه فلک در عزای کیست» برگرفته از مصراع شعر وصال شیرازی را به عنوان شعار سومین نمایشگاه لباس عاشورایی اعلام کرد. آثار خلق شده، توسط ۳۰ طراح در سومین نمایشگاه لباس عاشورایی شهریور ماه به معرض نمایش عموم گذاشته خواهد شد.

برگزاری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با اهداف متفاوت / طراحان و تولید کنندگان پای کار آمده اند

مجید افتخاری عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص سومین نمایشگاه لباس عاشورایی گفت:با همکاری و همراهی بنیاد ملی مد و لباس و اتحادیه پوشاک و همچنین مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک این طرح برگزار شد که تعدادی از تولیدکنندگان کشور در رونمایی از طرح ها حضور داشتند.

وی ادامه داد: اتحادیه پوشاک‌ و بنیاد مد و لباس شرایط طراحی را فراهم کردند تا بتوانیم محصولات عاشورا را به صورت انبوه تولید کنیم و این به عنوان مقدمه‌ای است که تولیدکنندگان مشتاق وارد بازار شوند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک بیان کرد: بخش عمده این محصولات دست خارجی‌ها بوده است و ما در حوزه تجاری‌سازی ضعیف عمل کرده‌ایم چراکه در حوزه فرهنگ‌سازی همواره با چالش و بحران مواجه بودیم در این میان بنیاد ملی مد و لباس، اتحادیه پوشاک تهران بستر تولید و عرضه را فراهم می کنند.

وی در خصوص طرح‌های سال گذشته که مغایر با فرهنگ اسلامی بود،عنوان کرد: متأسفانه یک سری طرح‌ها به صورت هدفمند وارد بازار می شود و زیر زمینی‌ به فروش می‌رود و البته باید بگویم فروشندگانی‌ که عضو اتحادیه هستند این محصولات را نمی‌فروشند بلکه به صورت زیرزمینی‌ و اینترنتی محصولات فروش می‌رود . امسال از این مسائل جلوگیری می کنیم تا اتفاق مثل سال گذشته رخ ندهد وعرضه محصولات در فروشگاه‌هایی که به صورت رسمی مجوز از اتحادیه و اماکن دارند، انجام شود.

افتخاری گفت:فروشندگان لباس های نامتعارف اغلب اینترنتی وبه صورت دست فروشی محصولات را عرضه می‌کردند حتی قیمت لباس‌ها یک سوم قیمت اصلی خریداری کرده بودند که ما با این موضوع برخورد خواهیم کرد.

افتخاری اظهار داشت:این آغاز یک راه است  و باید بسترسازی کنیم .فرهنگ چیزی نیست که در کوتاه مدت درست شود. ما باید مسیر و چشم اندازمان روشن باشد و به آن سمتی برویم که محصولات مرتبط با عاشورا با فرهنگ عاشورا و محتوای ایرانی بودن بهتر و درست‌تر در اختیار مردم باشد تا تأثیر لازم را بگذارد البته  این مسیری است که تازه شروع شده است.

برگزاری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با اهداف متفاوت / طراحان و تولید کنندگان پای کار آمده اند

اردلانی دبیر بخش کارگاه گرافیگ لباس عاشورایی گفت:فراخوانی حدود یک ماه پیش منتشر شد که هنرمندان عرصه طراحی گرافیک، تصویر سازی، نمونه آثار خود را ارسال کنند و در این کارگاه پذیرفته شوند.

وی ادامه داد: این کارگاه به عنوان «نقش سرشت» در مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک برگزار شد و از شهرهای مختلف در این کارگاه شرکت کردند، ایده‌ها بررسی شد و موضوعات در اختیار آنها قرار گرفت و قدم به قدم در کنار دوستان بودیم و تلاش کردیم آثاری تولید شوند که با نیاز بازار و مخاطب سازگار باشد.

اردلانی عنوان کرد: 50 طرح که هر کدام زیر شاخه دارند و حدود هزار طرح در قالب‌های چاپ، پارچه‌دوزی، گلدوزی، ابزارهای جانبی لباس و پوشیدنی همچنین کوله پشتی قابل استفاده خواهد بود.

برگزاری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با اهداف متفاوت / طراحان و تولید کنندگان پای کار آمده اند

مذنبی تولید کننده پوشاک در این خصوص گفت: ما بزرگترین واحد تولیدی پوشاک کشور هستیم و بدیهی است می‌توانیم در جریان‌های پوشاک کشور تأثیرگذار باشیم ،آنچه در جلسه شاهد بودیم این است در حوزه لباس عاشورایی حرکت خوبی را انجام نداده‌ایم .

وی ادامه داد:امیدوارم بتوانیم در اندک زمان، این غفلت‌ ها را جبران کنیم و با انگیزه قوی طرح‌هایی که ارائه شد را به تولید برسانیم اگر تولید کنندگان بتوانند به تعداد و تیراژ ، این کارها را پخش کنند به اعتقاد بنده از قشر جوان و عزاداران استقبال خوبی را شاهد خواهیم بود چرا که در عین زیبایی دارای پیام‌های فلسفه‌دار است.

برگزاری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با اهداف متفاوت / طراحان و تولید کنندگان پای کار آمده اند

تیرگر رئیس مرکز پژوهش اتحادیه پوشاک تهران گفت: از آثارسومین نمایشگاه عاشورایی رونمایی کرده‌ایم و قبل از آن کارگاه «نقش سرشت» را داشتیم.بر اساس منظومه شعری طرح‌هایی را انتخاب کرد‌ه‌ایم و از تعدادی تولید کننده در حوزه عفاف و حجاب ، لباس عاشورایی دعوت شد که درخواست خود را برای تولید این طرح ارائه بدهند این طرح‌ها به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس به طور رایگان در اختیار تولید کنندگان قرار گرفت.

وی در خصوص تهاجم فرهنگی عنوان کرد: به همت تشکل‌ها و کارگروه ساماندهی مد و لباس مکانیزمی که در گذشته وجود نداشته به وجود آمده است و امروز شاهد این هستیم طراحی مانتوها از آنچه که در دنیا وجود دارد گردش بهتری در کشور دارد.

تیرگر با اشاره  به جریان‌های مدساز کشور گفت: امیدوار هستیم این مسیر را در اختیار بگیریم ونقطه عطف در ایجاد ساز و کار مناسب مد در کشور باشیم.آنچه که خواسته مردم است بر اساس اندیشه و پشتوانه‌های مذهبی است.امیدوارم قابلیت بسط آن را به سایر اعیاد و مناسب های مذهبی داشته ‌باشیم و بالاتر از آن در جریان‌های مدساز کشور قرار دهیم.

انتهای پیام/

آخرین جزئیات نمایشگاه لباس عاشورایی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار