رئیس شورای شهر تهران مطرح کرد؛

وزارت نفت سالانه 90 میلیون دلار به شهرداری تهران بدهکار می‌شود

وزارت نفت سالانه 90 میلیون دلار به شهرداری تهران بدهکار می‌شودهاشمی با اشاره به اینکه وزارت نفت باید بابت هر سفر مترو 9 سنت به شهرداری پرداخت کند، گفت: با وجود 3 میلیون سفر در سال وزارت نفت باید 90 میلیون دلار به شهرداری تهران پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران صبح امروز(یکشنبه) در شورای شهر تهران برگزار شد.

در این نشست علیخانی، حبیب‌زاده، هاشمی رفسنجانی و امانی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

محسن هاشمی رفسنجانی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به راه‌های تأمین اعتبارات تکمیل خطوط مترو گفت: برای تکمیل خطوط مترو باید اولویت بندی کرد و نباید پول شهرداری را در پروژه‌هایی که نسبت به مترو اولویت‌ کمتری دارند هزینه کرد.

وی با تأکید بر اینکه 50 درصد هزینه‌ها را مترو باید پرداخت کند، گفت: دومین منبع بر اساس حمایت از قانون حمل و نقل ریلی دولت است که باید 50 درصد دیگر را پرداخت کند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: سومین منبع تأمین منابع مالی مترو مجتمع‌های ایستگاهی هستند که این مورد هم منبع مهمی است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: هر مجتمع ایستگاهی می‌تواند هزینه ایستگاه و تونل خود را تأمین کند و این در شرایطی محقق خواهد شد که حداقل دو هزار متر فضای تجاری در آن ایستگاه باشد.

وی با انتقاد از برج سازی در کوچه‌های 12 متری گفت: باید این بناها در مترو ساخته می‌شد تا برای آن درآمد کسب کنند، اما متأسفانه شهرداران ما به جز آقای ملک مدنی هیچ وقت مترو محور نبودند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه معاونت شهرسازی و عمرانی باید مترو محور باشد، گفت: با 10 میلیون سفر در روز با مترو می‌توان شهر را ساخت.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه وزارت نفت باید بابت هر پروژه‌ای که سبب صرفه جویی در سوخت می‌شود پول بدهد، تصریح کرد: در گذشته تفاهم نامه‌ای داشتیم که وزارت نفت بابت هر سفر 9 سنت پرداخت کند که اگر این کار انجام شود، اکنون باید به ازای 3 میلیون سفر و پرداخت 10 سنت بابت هر سفر در مجموع 90 میلیون دلار به شهرداری تهران پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه 12 میلیون لیتر سوخت در تهران مصرف می‌شود، گفت: اگر وزارت نفت به ساخت مترو کمک کند، نتیجه صرفه جویی را خواهد دید.

هاشمی رفسنجانی در خصوص خودداری بانک‌ها از تعامل با شهرداری گفت: چون بدهی بالایی داریم آن‌ها همکاری نمی‌کنند، اما افشانی پیگیر موضوع است تا به جای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بانک‌ها در جهت پرداخت وام‌ها همکاری کنند.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر روی تکمیل خطوط مترو گفت: اثر تحریم‌ها در مترو پایین است، چون کارهای مترو کاملا بومی است و در تحریم‌های گذشته هم بر همین اساس مسائل را حل کردیم.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک با تأکید بر اینکه هیچ‌وقت تحریم‌ها بر مترو اثر نداشته، تصریح کرد: اینکه به مترو ارز 8 هزار تومانی بدهند قابل قبول نیست و اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را در مترو بکار گیریم، باید ارز 3900 تومانی بدهند.

وی در خصوص خط 6 مترو افزود: این خط کامل نیست، چون پیشرفت فیزیکی آن زیر 50 درصد است.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه برای تکمیل خطوط مترو باید اولویت‌بندی و ایستگاه به ایستگاه آن را راه‌اندازی کنیم، تصریح کرد: اشتباهی که در گذشته انجام می‌شد، این بود که 700 میلیارد تومان را در بخش‌های مختلف توزیع می‌کردند و هیچ‌کدام هم به سرانجام نمی‌رسید، در حالی که باید با اولویت‌بندی پول را به صورت جداگانه در پروژه‌ها هزینه می‌کردند.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه در مورد تکمیل خط 7 مترو با مشاور فرانسوی دوباره قرارداد بستیم، افزود: قرار شد تا نقشه جدید مترو را ارائه دهند و سال 86 این بحث به سرانجام رسید و 12 خط برای متروی تهران تعیین کردند که 8 خط آن اصلی و 4 خط برای شهرهای اقماری بود که در نهایت نقشه نهایی مترو تهران 250 ایستگاه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه خط 6 و 7 مترو از نظر پیشرفت زیر 50 درصد بوده است، افزود: چون در گذشته افتتاح زودرس انجام شد، همه فکر می‌کنند 95 درصد پیشرفت داشته، در حالی که کمتر از 50 درصد بوده است.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آغاز بکار ساخت مترو تهران به سال 52 بر می‌گردد، گفت: در اوایل انقلاب با ساخت مترو مخالفت شد، زیرا برخی معتقد بودند که اجرای این پروژه‌ها برای چپاول ملت است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه در سال 54 شرکت مترو تهران تأسیس شد و طی قراردادی که با فرانسوی‌ها بسته شد قرار شد تا آن را تکمیل کنند، گفت: اولین کلنگ مترو در سال 56 در تپه‌های عباس‌آباد به زمین خورد و از 30 سال پیش هم ایستگاه حقانی را به دلیل شرایط محیطی آن منطقه ساختند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: انقلابیون بعد از انقلاب می‌گفتند که مترو نمی‌خواهیم، زیرا غربی‌ها می‌خواهند با ساخت پروژه‌های مختلف اموال ملت را چپاول کنند، لذا با این استدلال در سال 60 تکمیل مترو لغو و شرکت مترو منحل شد.

وی با بیان اینکه در آن تاریخ اولین مجلس ایران شکل می‌گیرد، تصریح کرد: در آن دوره آیت‌الله هاشمی رئیس مجلس بود و یکی از مسائل مهمی که او مطرح کرد، بحث مترو بود که در آن زمان آیت‌الله هاشمی از ساخت مترو در تهران دفاع کرد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آقای الویری و جاسبی در آن زمان از مخالفان جدی ساخت مترو بودند، تصریح کرد: با فشار مجمع نمایندگان موضوع در دولت مطرح می‌شود، اما رأی نمی‌آورد و به همین دلیل آیت‌الله هاشمی در خطبه‌ای که در نمازجمعه خواند، موضوع مترو را به میان مردم آورد و بعد به صورت شخصی این موضوع را در هیئت دولت پیگیری کرد.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک با اشاره به اینکه تنها پروژه‌ای که رئیس مجلس به خاطر آن در دولت شرکت کرده بود، پروژه مترو است، گفت: آن زمان می‌گفتند که چرا باید در تهران پول خرج کنیم، زیرا سبب مراجعت به تهران می‌رسد، اما در نهایت با توضیحات قانع کننده‌ای که آیت‌الله هاشمی داد، این موضوع با 11 رأی در دولت تصویب شد و چون گفته شده بود که ما برای اجرای این طرح پولی از دولت نمی‌خواهیم، مقرر شد از طریق وام بانکی مترو ساخته شود و سپس با ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی اقساط این وام پرداخت شود.

وی افزود: در آن زمان آیت‌الله هاشمی نزد امام(ره) رفت و گفت باید هرجا که تراکمی داده می‌شود 50 درصد آن به ساخت مترو اختصاص یابد و امام هم با این موضوع موافقت کردند، اما این کار هیچ‌وقت انجام نشد، در حالی که باید با انجام آن 1000 میلیارد تومان تاکنون به مترو رفته باشد، لذا می‌بینیم که برای مترو تهران زحمات زیادی کشیده شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: شهرداری تهران ، مترو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار