پاک آیین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

حضور در مجمع عمومی فرصتی برای اثبات نقش ایران در تامین امنیت منطقه است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نقش تهران در تامین امنیت منطقه با محوریت مبارزه با تروریسم از محورهایی ست که می تواند در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شود.

حضور در مجمع عمومی فرصتی برای اثبات نقش ایران در تامین امنیت منطقه استمحسن پاک آیین کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک و شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: مجمع عمومی سازمان ملل که هر ساله برگزار می‌شود تریبون بسیار مهمی است تا کشورهای حاضر در آن مواضع خود را از طریق این تریبون به اطلاع جهان، افکار عمومی و مقامات عالی برسانند.

پاک آیین با اشاره به حضور مقامات ارشد کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل، بیان کرد: برگزاری این اجلاس فرصت خوبی برای رایزنی مقامات با یکدیگر است تا در جهت منافع ملی خود در دیدار های دو و چند جانبه تبادل  نظر داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: نفس حضور رئیس جمهور کشورمان در مجمع  عمومی سازمان ملل به ویژه در شرایطی که  آمریکا با خروج از برجام یک تعهد بین المللی را نقض کرده، فرصت بسیار خوبی ست تا بتوانیم با کشورهای جهان در این زمینه گفت و گو کرده و مواضع خود را اعلام کنیم. همچنین  حضور رییس جمهور در نیویورک برای تبادل نظر و رایزنی با مسئولان سایر کشورها هم زمان خوبی محسوب می شود، چراکه در این روزها می توانند به بهترین نحو درجهت مدیریت  تحریم ها اقدام کند.

وی افزود: سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل فرصت ویژه‌ای است برای  آن که بتوانیم برخی از اتهاماتی را که دولت ترامپ علیه ایران اعلام می‌کند، پاسخ داده و در عین حال موارد منفی را که از سوی رئیس جمهور و محافظه کاران آمریکا علیه کشورهای جهان از جمله ایران مطرح می‌شود را افشا کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه حضور در اجلاس مجمع عمومی فرصت ویژه ای برای تمام کشورهای شرکت‌کننده است، اظهار کرد: این اجلاس فرصتی است تا  دولت ها بتوانند تلاش آمریکا در جهت سلطه بر دیگر کشورها را خنثی کرده و در راستای ایجاد اتحاد میان کشورهایی که طرفدار چند جانبه‌گرایی هستند و سلطه یک قدرت بزرگ را نمی‌پذیرند، قدم بردارند.

پاک آیین با اشاره به تلاش ایران در ایجاد اتحاد میان کشورهای حاضر در اجلاس مجمع عمومی گفت: باید تلاش کنیم این ائتلاف را ایجاد کرده و در  چارچوب مقابله با جهان تک قطبی به رهبری آمریکا اهداف خود را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: یکی از خواسته‌ هایی که  ایران در اجلاس مجمع عمومی دنبال می‌کند، همراه کردن کشورهای جهان برای تبعیت  نکردن از آمریکا پس از اجرای دور دوم تحریم‌ها در نوامبر است.  این تحریم‌ها حتما باید به شکست بیانجامد تا بتوانیم بیش از گذشته کشورهای جهان را با خود همراه کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: مسئله مهم دیگری که باید در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل روی آن تأکید شود بحث امنیت منطقه و نقش ایران در تأمین این امنیت با محوریت مبارزه با تروریسم است. مسئله ای که مورد نارضایتی آمریکا و چند کشور  منطقه از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان است که حامیان اصلی  تروریسم  هستند. این کشورها در تلاشند تا با تجهیز گروه‌های تروریستی با کشورهای مترقی منطقه از جمله سوریه و عراق درگیر شوند.

وی تصریح کرد: حضور در مجمع فرصتی است تا ایران اقدامات مثلث تروریستی (عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا) را افشا کرده و ثابت کند که ما محور صلح و امنیت در منطقه هستیم و علاوه برآن زوال تروریسم که عامل ناامنی در منطقه است ، به واسطه تلاش‌های ایران در این زمینه حاصل شده است. این موضوع بحث مهمی است که ما می‌توانیم بر روی آن تأکید داشته باشیم.

پاک آیین افزود:  مسئله سوریه و فلسطین یکی از موضوعات مهمی است که در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به آن پرداخته خواهد شد.  در سوریه، محور مقاومت موفق شده است تروریست‌ها را شکست داده و از این کشور بیرون کند. حضور در مجمع فرصتی است تا سران کشورها با یکدیگر در خصوص مسئله ادلب به توافق نظر رسیده و این منطقه از سوریه را هم از وجود تروریست‌ها پاک کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره حمایت از فلسطین اظهار کرد: رژیم صهیونیستی در صدد است تا با پررنگ کردن مسئله سوریه موضوعات جدیدی را خلق کرده و افکار عمومی را از پرداختن به مسئله فلسطین منحرف کند. در این مقطع این ضرورت وجود دارد که حرکت‌هایی انجام شود و با مذاکرات دو جانبه و چند جانبه بتوانیم نظر جهانیان مخصوصا مقامات کشورها را به  موضوع فلسطین معطوف کرده و تلاش کنیم فضای بهتری برای مردم مظلوم فلسطین در جهت مقابله‌ای که در دراز مدت با رژیم صهیونیستی داشته اند ،ایجاد شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، رئیس جمهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار