حضور غیرقانونی در سوریه؛توهم جدید آمریکا برای نفوذ در منطقه

سران آمریکا برای حضور غیرقانونی خود در سوریه دلیلی بهتر از حضور نیروهای ایرانی در این کشور نیافته اند، دلیلی که نه با منطق منطبق می باشد و نه با ضوابط و قوانین بین المللی همخوانی دارد.

توهم جدید آمریکا برای حضور غیرقانونی در سوریهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛'جان بولتون' مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت: 'مادامی که نیروهای ایرانی شامل شبه نظامیان وابسته به این کشور و یا نیروهای متحد آن نظیر حزب الله در سوریه باشند، ما نیروهایمان را از این کشور خارج نخواهیم کرد'.
واشنگتن پست در این باره نوشت: این مساله نشان دهنده این است که آمریکا ماموریتی فراتر از مبارزه با داعش را در سوریه در پیش گرفته است.
'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریکا نیز روز دوشنبه گذشته صراحتاً گفته بود که 'آمریکا حتی در صورت نابودی کامل گروه تروریستی داعش، باز هم قصدی برای خروج از سوریه ندارد'، موضوعی که نشان دهنده خوی تجاوزکارانه سران واشنگتن است.
واشنگتن پست با اشاره به اظهارات بولتون و متیس درباره ادامه حضور نظامی آمریکا در سوریه نوشت: اظهارات این دو مقام امنیتی کاخ سفید گمانه زنی ها درباره پذیرش یک استراتژی تازه از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا را در سوریه افزایش داده است؛ با این حال مقامات آمریکایی می‌گویند که هنوز دستوری از طرف رئیس جمهوری این کشور مبنی بر تغییر ماموریت نظامیان آمریکایی در سوریه داده نشده است.
نکته مهمی که در این جا وجود دارد این است که حضور نیروهای آمریکایی به درخواست دولت قانونی سوریه و مردم این کشور نبوده و از نظر مباحث حقوقی و قوانین بین المللی تجاوز آشکار به خاک یک کشور با برخورداری از دولت قانونی و منتخب مردم محسوب می شود و این در حالی است که حضور مستشاران ایرانی و روسی در سوریه با درخواست رسمی حکومت دمشق صورت گرفته است.
اهداف حضور نیروهای آمریکایی در سوریه نیز با حضور نیروهای ایرانی در این کشور کاملا متضاد است؛ آمریکا در سوریه از تروریست ها به دلیل تامین امنیت رژیم صهیونیستی و تامین منافع خود حمایت می کند و در مقابل جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت اسلامی با تروریست ها می جنگند و از مردم و کشور سوریه دفاع می کنند.
همچنین نظامیان آمریکایی به صورت غیرقانونی بخش هایی از خاک سوریه را اشغال کرده اند و با نیروهای دموکراتیک سوریه که شامل کردهای و شماری عرب این کشور هستند، همکاری می کنند، در مقابل ایران و گروه های مقاومت اسلامی با مردم و حکومت سوریه برای مقابله با تروربست های مورد حمایت امریکا و برخی کشورهای همسایه سوریه و عرب منطقه غرب آسیا همکاری دارند.
یکی دیگر از اهداف مهم آمریکا در سوریه برای بیشتر دوشیدن کشورهای مرتجع عرب در منطقه است، چرا که دونالد ترامپ تاجر مسلک، همه چیز را در فکر خود همانند دلار می بیند و هر کشوری که برای آمریکا سود مادی بیشتری داشته باشد و تامین کننده منافع یانکی ها باشد، بهترین دوست آمریکا محسوب می شود، حال این کشور می خواهد عربستان حامی داعش و دیگر گروه های تروریستی باشد یا رژیم صهیونیستی کودک کش و غاصب.

سال گذشته ترامپ در سخنانی مزورانه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از سوریه خارج می شوند، ادعایی که چندی بعد معلوم شد برای دوشیدن بیشتر کشورهای عربی اعلام شده و نیروهای متجاوز آمریکایی قصد خروج از سوریه را ندارند؛ پس از سخنان ترامپ، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستپاچه شده و اعلام کرد که نیروهای آمریکایی نباید از سوریه خارج شوند که ترامپ همان موقع اعلام کرد که در یک صورت نظامیان آمریکایی از سوریه خارج نخواهند شد و آنهم پرداخت صورت حساب آنها در سوریه می باشد.

سران واشنگتن همچون آل سعود از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی در سوریه به شمار می روند و آمریکا در حمایت از گروه های تروریستی به طور غیرقانونی 2 هزار و پانصد نظامی خود را در ده پایگاه در خاک سوریه مستقر کرده (2000 نفر در شمال غرب سوریه و 500 نفر در پایگاه التنف در مرز سوریه با اردن و عراق) و برخی اخبار حکایت از افزایش این نیروها در ماه گذشته دارد.

سیاست فعلی آمریکا در سوریه چون تروریست ها نامشخص است، چرا که تروریست های مورد حمایت واشنگتن در سوریه طی دو سال اخیر شکست های زیادی خورده اند و یانکی ها نگران بازگشت امنیت در این کشور می باشند.

با آغاز بحران سوریه در اواخر اسفند ماه 1389 که گروه های تروریستی - تکفیری همچون النصره (تحریر الشام فعلی)، داعش و ارتش آزاد و سلفی ها پرچمدار مبارزه با حکومت سوریه شدند، ایالات متحده از انجام هیچگونه کمکی به آنها برای براندازی حکومت سوریه فروگذاری نکرد.

هدایت و سرکردگی بحران سوریه طی هفت و نیم سال گذشته مستقیما در دست آمریکا بوده و این کشور از ابزار شورای امنیت سازمان ملل متحد و تصویب قطعنامه های ضدسوری گرفته تا اقدامات اطلاعاتی، ارسال سلاح و مهمات (تهیه شده با پول های عربستان و برخی کشورهای عربی و همسایه سوریه) تروریست ها را در سوریه حمایت می کند.

با توجه به وجود چند پایگاه آمریکا در ترکیه و حضور مستشاران آمریکایی و اسراییلی در آن و در اختیار گذاردن چند پایگاه نظامی به مخالفان حکومت سوریه در مرز با ترکیه، مستشاران آمریکایی و اسراییلی با همکاری نظامیان ترکیه آموزش تروریست های ضد حکومت سوریه و همچنین طراحی برخی عملیات در سوریه را نیز بر عهده دارند.

آمریکا شکست تروریست ها در سوریه را شکست خود تلقی می کند، از این رو واشنگتن نمی خواهد به راحتی دستان خود را در سوریه بالا ببرد؛ در یک ماه گذشته که ارتش سوریه و نیروهای همپیمان دمشق، خود را برای عملیات آزادسازی ادلب یا همان ام المعارک (مادر نبردها) در شمال غرب سوریه به عنوان آخرین پایگاه گروه های تروریستی آماده می کنند، آمریکایی ها و صهیونیست ها نیز بر تلاش خود برای جلوگیری از انجام این عملیات افزوده اند تا حدی که چهار جنگنده - بمب افکن ها F16 رژیم صهیونیستی دو هفته قبل موجب سرنگونی هواپیمای نظامی ایلیوشن 20 روسی در آسمان دریای مدیترانه در فاصله 35 کیلومتری ساحل سوریه در مسیر بازگشت به پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه شدند که در اثر آن 15 نظامی روسی نیز کشته شدند.

شکست تروریست ها در سوریه همچنین شکست جبهه غربی - عربی صهیونیستی به سرکردگی آمریکا در منطقه و در عین حال پیروزی جبهه مقاومت اسلامی به رهبری ایران و ارتش سوریه و روسیه می باشد، از این رو آمریکا به ویژه رییس جمهور جنگ طلب این کشور نمی خواهد به راحتی شکست در سوریه را بپذیرد و هرطور که شده می خواهد راهی آبرومندانه برای این قضیه و وضعیت پیدا کند.


بیشتربخوانید:آیا تل آویو دیگر جرأت حمله به سوریه را خواهد داشت؟ 


از این رو واشنگتن یک هیأت آمریکایی به ریاست یک افسر بلندپایه آمریکایی در یکی از شب‌های هفته پایانی ژوئن گذشته (اوایل تیر ماه 97) با یک هواپیمای اماراتی به دمشق اعزام کرد.

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، این افسر آمریکایی و هیات همراه با 'علی مملوک' رئیس دفتر امنیت ملی سوریه دیدار و هیأت آمریکایی به دمشق پیشنهاد داده تا در صورت خروج مستشاران نظامی ایران از سوریه، نیروهای آمریکایی هم سوریه را ترک کنند.

مملوک نیز در پاسخ به این پیشنهاد، آمریکا را 'نیروی اشغالگر' توصیف و بر روابط مستحکم میان دمشق - تهران تأکید کرده است؛ رئیس دفتر امنیت ملی سوریه همچنین پیشنهاد مشارکت آمریکا در طرح‌های اقتصادی شرق سوریه را هم رد و عنوان کرده که اولویت سوریه همکاری با کشورهای 'دوست و هم‌پیمان' است.

بنابر اطلاعاتی که الاخبار به دست آورده، طرف آمریکایی برای طرف سوری پیشنهاد و مطالبات زیر را مطرح کرده است:

- آمریکا آماده است سربازان خود را به صورت کامل از خاک سوریه از جمله پایگاه التنف و منطقه شرق فرات بر اساس مقدمات امنیتی خارج کند که ارتش سوریه و روسیه بر آن نظارت داشته باشند.
در مقابل، دمشق نیز باید این مطالبات آمریکا را برآورده کند: نخست: خروج کامل ایران از منطقه جنوب سوریه؛ دوم، ضمانت مکتوب برای دریافت سهم شرکت های آمریکایی از بخش نفتی مناطق شرق سوریه؛ سوم، ارائه اطلاعات کامل از گروه های تروریستی و اعضای آن توسط طرف سوری به آمریکایی‌ها که شامل تعداد عناصر کشته شده خارجی این گروه ها و تعداد کسانی باشد که در قید حیات هستند.
علی مملوک نیز در پاسخ طرف آمریکایی گفته است: 'اولا، شما در سوریه نیروی اشغالگر هستید؛ به زور و بدون اجازه وارد خاک ما شده ‌اید و می‌ توانید به همان صورت خارج شوید؛ تا زمانی که این مسئله صورت گیرد، ما با شما به عنوان یک نیروی اشغالگر برخورد می‌کنیم؛ ثانیا: سوریه کشور بی‌ریشه‌ای نیست، بلکه بخشی از یک محور گسترده است؛ موضع ما در برابر رابطه ایران مشخص است و اسد در چند سخنرانی و مناسبت آن را تکرار کرده و مضمون آن، این است که روابط ما با تهران، حزب‌ الله و نیروهای همپیمانی که در کنار ارتش سوریه با تروریست ها جنگیده‌اند، روابط محکمی است و این پیشنهاد، ائتلاف‌های ثابت ما را تغییر نمی‌دهد؛ ثالثا: اولویت ما پس از جنگ، همکاری با کشورهای دوست و همپیمانی است که علیه ملت سوریه توطئه نکرده‌اند و نمی‌توانیم به شرکت های وابسته به کشورهایی تسهیلات بدهیم که با ما جنگیده و هنوز می‌جنگند'.
مملوک درباره اطلاعات مربوط به گروه‌های تروریستی نیز تاکید کرده است که سوریه اطلاعات بسیار زیادی از گروه های تروریستی دارد و 'ما به صورت کامل خطر این افراد برای خودمان و شما را درک می‌کنیم و از نیاز شما به این اطلاعات آگاهی داریم... پیشتر اطلاعاتی به اردنی ها و سایر کشورها از جمله امارات دادیم... ولی امروز موضع ما در قبال این مسئله، بستگی به تغییر موضع سیاسی شما در قبال سوریه و نظام و ارتش آن دارد، لذا سوریه پیش از اینکه در روابط سیاسی بین دو کشور ثباتی صورت نگیرد، هیچ همکاری یا هماهنگی امنیتی در این زمینه با شما (آمریکایی‌ها) انجام نخواهد داد'.
الاخبار به نقل از منابع آگاه نوشته بود، آمادگی ارتش سوریه و نیروهای همپیمان دمشق برای حمله به آخرین پایگاه تروریست های تکفیری مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی در استان ادلب در شمال غرب سوریه، موجب نگرانی شدید مقامات واشنگتن شده و یانکی ها به دنبال نجات تروریست ها و به دنبال راه فرار برای آنها می گردند.
همانگونه که در سطرهای بالا ذکر شده، سران آمریکا و رژیم صهیونیستی به همراه شماری از کشورهای غربی - عربی همچون انگلیس، فرانسه و عربستان نگران بسته شدن پرونده تروریست ها در سوریه می باشند و از هر راهی به دنبال تعویق عملیات آزادسازی استان ادلب توسط ارتش سوریه و همپیمانان این کشور می باشند و اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در خصوص ماندگاری نیروهای این کشور در سوریه نیز فقط به منظور حمایت و دلگرمی تروریست ها می باشد، تروریست هایی که به آخر کار خود نزدیک می شوند و حامیان آنان به دنبال راهی برای خروج آنان از بن بست فعلی هستند.
در همین حال امروز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که انتقال تروریست ‌های شکست‌خورده داعش از ادلب سوریه به سایر کشورها از جمله افغانستان برای مسکو پذیرفتنی نیست که این تصمیم حاکی از انتقال بحران از سوریه به دیگر کشورهای منطقه است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

توهم جدید آمریکا برای حضور غیرقانونی در سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.