دستمالچی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید منتظر نتایج عملی رایزنی ها در حاشیه مجمع عمومی باشیم

کارشناس مسائل منطقه گفت:برای درک بهتر رویکرد آتی اروپا در قبال برجام باید منتظر نتایج عملی رایزنی ها در حاشیه مجمع عمومی باشیم.


بببباحمد دستمالچی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اختلاف نظر بوجود آمده بین اروپا و آمریکا بر سر برجام، نقض یکجانبه این توافق از سوی آمریکا را دلیل امر دانست و گفت: اینکه مسولین کاخ سفید سعی دارند با سیاست‌های یکجانبه گرایانه و افراطی بر کل دنیا مسلط شوند، بین ایالات متحده و اروپا شکافی ایجادکرده است. خروج یکجانبه واشنگتن از برجام، همچنین جنگ تجاری آنها با چین و روسیه هم مزید بر علت شده و براختلافات افزوده است.

وی افزود: به دنبال رویکرد اخیر آمریکا در قبال توافق 1+5 ، اروپا به خوبی  دریافت که ایالات متحده در راستای سیاست‌های جدید خود حتی حاضر است اروپا، یعنی شریک تجاری و استراتژیک قدیمی خود را هم دور زده و نادیده بگیرد.در همین راستا هم برجام برای اتحادیه اروپا فرصتی است تا از سیاست‌های قدرت طلبانه واشنگتن دوری کند، علاوه براین برجام پیمانی جمعی بود که خروج یکجانبه ایالات متحده از آن برای اروپا، چین و روسیه گران تمام شد و خشم آنها را برانگیخت.


دستمالچی با بیان اینکه اروپا برای حفظ اعتبار و آبروی خود در صدد نگهداشتن برجام است، اظهار کرد: بعد امنیتی این توافق رویکرد مثبت  اروپا را به دنبال داشته است؛ زیرا اگر برجام نباشد بسیاری از معاملات و تبادلاتی هم که پیرامون آن درنظر گرفته شده است بهم خواهد خورد، همچنین هنوز تصمیماتی که تهران درصورت بازگشت به قبل از برجام اتخاذ خواهد کرد، مشخص نیست و این موضوعی نیست که آنها به راحتی از کنارش عبور کنند.

این کارشناس مسائل منطقه، با بیان اینکه اروپا تا زمانی که بتواند از برجام دفاع خواهد کرد، توضیح داد:  در ابتدا اغلب تصور می کردند که  با خروج آمریکا از برجام، اروپا هم از این توافق خارج خواهد شد، اما شواهد حاکی از آن است که آنها به دنبال رایزنی برای بقا در برجام هستند، اما با توجه به فشار‌های واشنگتن معلوم نیست این اتحادیه تا چه زمانی بتواند در مقابل این فشارها ایستادگی کنند، درنتیجه باید منتظر ماند و دید در آینده چه واکنشی نشان خواهند داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در گذشته هم اروپا برای اتخاذ سیاست‌های مستقل از آمریکا تلاش کرده است یا خیر، توضیح داد: آنها  چند بار قصد انجام چنین کاری را داشتند؛ اما بنا به دلایلی، از جمله عضویت در ناتو و وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشور‌های اروپایی، موفق نبوده است؛ اما به نظر می رسد که این بار اتحادیه اروپا با اراده‌ای متفاوت عمل می کند و از سوی دیگر سیاست‌های موگرینی هم تا این لحظه موفق بوده است.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان با اشاره به نشست مجمع عمومی سازمان ملل و رایزنی های انجام شده در حاشیه آن،گفت: مذاکرات خوبی در چارچوب گروه 1+4 و حاشیه مجمع عمومی انجام شد، اما مهم نتایج عملی آن است و باید دید که ماحصل این رایزنی ها تا قبل از ١٣ آبان چه خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار