جذب شش میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال ازاعتبارات مشاغل خانگی در کاشمر

مدیرمیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر گفت: هم اینک ۲۰ کارگاه صنایع دستی در این شهرستان دایر و ۱۲۰ هنرمند دارای پروانه بهره برداری انفرادی مشغول فعالیت هستند و شش میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال از اعتبارات مشاغل خانگی در کاشمر جذب شده است.

جذب شش میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال ازاعتبارات مشاغل خانگی در کاشمربه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ رضا یوسفی مدیرمیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر امروز ۲۲ مهر با بیان این مطلب افزود: همچنین طی سال‌های اخیر در چارچوب اجرای طرح مشاغل خانگی ۵۰۰ نفر در کاشمر مجوز راه اندازی شغل خانگی در رشته‌های رودوزی سنتی، معرق چوب و گلیم بافی را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: امسال تاکنون شش میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال از کل اعتبار ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی حوزه مشاغل خانگی کاشمر در حوزه صنایع دستی جذب شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر گفت: دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال نیز طی همین مدت از طریق سامانه کارا و مشاغل خانگی برای رونق رشته‌های فرت بافی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، دوخت لباس محلی اقوام، معرق چوب، عروسک بافی ماسوله، تولیدات نمدی دست دوز و سفال و سرامیک اختصاص یافته است.

وی افزود: مهمترین کمبود در حوزه صنایع دستی کاشمر نبود بازارچه مناسب عرضه محصولات است و با وجود زائرپذیری این شهرستان موضوع ارائه صنایع دستی در بازار مغفول مانده است.

یوسفی ادامه داد: کاشمر جزو شهر‌هایی است که فعالیت صنایع دستی در آن مدون وهنرمندان شناسایی شده اند. در زمینه آموزش نیز از ابتدای امسال تاکنون سه دوره تخصصی بحث برندسازی و شبکه سازی صنایع دستی در کاشمر برگزار شده است.

وی در ادامه همچنین بیان کرد: سه اقامتگاه بومگردی در کاشمر پروانه بهره برداری گرفته و موافقت اولیه برای چهار اقامتگاه دیگر صادر شده که تا پایان امسال بهره برداری می‌شوند. از این تعداد سه اقامتگاه بوم گردی در بخش مرکزی و بقیه در روستا‌های بخش کوهسرخ شهرستان کاشمر قرار دارند.

مدیرمیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر به برنامه راه اندازی موزه مردم شناسی کاشمر طی امسال نیز اشاره و بیان کرد: مردم شناسی و خرده آئین‌ها برمدار شهر می‌گردد لذا داده‌های کنونی برای راه اندازی این موزه کافی نیست و نیازمند همکاری مردم می‌باشد. با این وجود در خصوص محوطه موزه از سرفصل مرمت اعتبار لازم جذب شده و با تکمیل آن تا پایان سال راه اندازی می‌شود.

وی افزود: در حوزه مرمت بنا‌های تاریخی نیز از ابتدای امسال ۸۷۰ میلیون ریال در دو اثر خانه دانش و آب انبار حاجی نظام کاشمر هزینه شده است.

یوسفی در ادامه مهمترین نقطه ضعف حوزه گردشگری کاشمر را زیرساخت‌های آن دانست و بیان کرد: برخی فضا‌های فرهنگی و بنا‌های تاریخی کاشمر زیرساخت‌های مناسبی دارند، اما در سایر فضا‌ها مشکل داریم بطوری که در زمینه هتل، سفره خانه سنتی و تاسیسات گردشگری نقصان وجود دارد.

گفتنی است: کاشمر یکی از شهر‌های زیارتی سیاحتی در جنوب غربی خراسان رضوی است که قدمتی دو هزار و ۵۰۰ ساله دارد. مسجدجامع، مدرسه علمیه حاج سلطان، بند شاهی، یخدان فروتقه، آبگرم کریز، مسیر ییلاقی کوهسرخ، بقاع متبرک امامزادگان سیدحمزه، سیدمرتضی و سیدمحمد و آرامگاه شهید مدرس از جمله آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کاشمر هستند. مرکز این شهرستان ۱۹۵ هزار نفری در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

انتهای پیام//آ. ف


جذب اعتبارات نقدی توسط مشاغل خانگی کاشمر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.