گزارش ویژه از تب و تاب انتخابات پارلمانی افغانستان؛

شور انتخاباتی علیرغم تهدیدات امنیتی، شعارهای متفاوت نامزدها و تغییر شیوه های تبلیغاتی

تهدیدات امنیتی همواره پای ثابتی از برگزاری انتخابات های افغانستان بوده است و انتخابات 28 میزان/ مهر نیز با چالش های امنیتی روبرو است؛ با این حال، شعارهای متفاوت نامزدها و تغییر شیوه های تبلیغاتی رنگ و بوی دیگری به این دوره از انتخابات افغانستان داده است.

 

شور انتخاباتی علیرغم تهدیدات امنیتی، شعارهای متفاوت نامزدها و تغییر شیوه های تبلیغاتیبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با نزدیک شدن به 28 میزان/ مهر و برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان، رقابت های انتخاباتی و تب و تاب این رویداد بزرگ سیاسی افغانستان به اوج خود رسیده است.

از روز 6 میزان/ مهر بیش از 2500 نامزد برای به دست آوردن 250 کرسی مجلس، رقابت خود را در نقاط مختلف این کشور آغاز کرده اند؛ چهره شهرهای کوچک و بزرگ افغانستان با تبلیغات های انتخاباتی نامزد ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و در هر گوشه ای از شهر پوستر، بنر و بیلبورد دیده می شود.

اشتیاق مردم به مشارکت در انتخابات علیرغم تهدیدات امنیتی

اگرچه همزمان با آغاز روند انتخابات، ناامنی های افغانستان نیز افزایش یافت اما مردم و نامزدها بدون توجه به تهدیدهای تروریستی به دنبال تعیین سرنوشت خود از طریق صندوق های رای هستند.

بر اساس آمار، از ابتدای روند ثبت نام رای دهندگان تاکنون، در 36 حمله تروریستی 9 نامزد انتخابات کشته شده و بیش از 400 شهروند این کشور نیز قربانی این حملات شده اند.

مخالفین مسلح دولت افغانستان پیش از این بارها اعلام کرده کرده بودند که انتخابات را هدف قرار خواهند و مانع برگزاری آن خواهند شد. در انتخابات گذشته این کشور نیز شماری از کسانی که رای داده بودند، انگشتان شان توسط طالبان قطع شده بود.

با وجود این تهدیدات، شهروندان اما به صورت گسترده و وصف ناپذیر در مبارزات انتخاباتی، با نامزدهای مورد علاقه خود برای پیروزی در انتخابات همکاری می کنند.

بی توجهی مردم به تهدیدات امنیتی، شعارهای متفاوت نامزدها و تغییر شیوه های تبلیغاتی

بی توجهی مردم به تهدیدات امنیتی، شعارهای متفاوت نامزدها و تغییر شیوه های تبلیغاتی

شبکه های اجتماعی افغانستان در این روزهای مملو از پیام هایی است که نشان از همت مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات دارد. اگرچه در این میان برخی افراد نیز با ابراز تردید درباره شفافیت انتخابات، برگزاری این پروسه را بی اثر و مهندسی شده عنوان می کنند.

شعارهای متفاوت نامزدهای انتخاباتی

شعارهای برخی از نامزدان انتخابات این دوره مجلس نمایندگان افغانستان توجه بسیاری را جلب کرده است. این شعارها بیانگر فهم این نامزدان از انتخابات و نمایندگی در مجلس است.

اکثر نامزدهای انتخابات پارلمانی با توجه به کارکردهای نمایندگان سابق مردم در پارلمان افغانستان تلاش دارند چهره متفاوت تری را از پارلمان آینده به مردم ارائه دهند. مبارزه با فساد، ترجیح دادن خدمت به جای قدرت و نگاه کردن به پارلمان به عنوان مسئولیت به جای تجارت، در شعار اکثر این نامزدها دیده می شود.

به باور این نامزدها، مردم افغانستان از کارکرد پارلمان گذشته به شدت ناراضی‌ است و بدین جهت می خواهند با این شعارها رابطه مردم با پارلمان را نزدیک کنند.

بی توجهی مردم به تهدیدات امنیتی، شعارهای متفاوت نامزدها و تغییر شیوه های تبلیغاتی

برخی دیگر از این نامزدها نیز اشتغال، توسعه اقتصادی و بهبود اقتصاد خانواده ها در محور شعارهای خود قرار داده اند.

شماری از نامزدها موضوعات کلی تری را برگزیده اند. «قوت ما در وحدت ماست»؛ «تویی که منم». «تا وقتی که خود ما وطن خود را نسازیم، دیگران نمی‌سازند» نمونه هایی از شعارهای کلی دیگر نامزدهای انتخابات پارلمانی افغانستان است.

بی توجهی مردم به تهدیدات امنیتی، شعارهای متفاوت نامزدها و تغییر شیوه های تبلیغاتی

شماری دیگر از نامزدها، صدای مردم شدن را شعار خود قرار داده اند که واکنش برخی مقام های دولتی را نیز به دنبال داشته است! شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته است: «بهتر است تنها صدای خودتان باشید، اگر صدای همه‌ی مردم شدید، آلودگی صوتی ایجاد می شود!»

تغییر ملموس در شیوه تبلیغات

در شیوه تبلیغات انتخاباتی امسال، تغییرات قابل لمسی نسبت به دومین انتخابات پارلمانی افغانستان که در سال ۲۰۱۰ برگزار شد، به وجود آمده است؛ دسترسی بیشتر شهروندان افغانستان به اینترنت و همچنین آشنایی با برنامه های گرافیکی از جمله عواملی است که شیوه های تبلیغاتی را دگرگون کرده است.

بی توجهی مردم به تهدیدات امنیتی، شعارهای متفاوت نامزدها و تغییر شیوه های تبلیغاتی

در این دوره از انتخابات افغانستان، شیوه مدرن تبلیغی نیز برای نامزدهای انتخاباتی از طریق اینترنت مساعد شده است. نامزدها در کنار تبلیغات سنتی، هزینه ای را نیز صرف تبلیغات اینترنتی از طریق شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام می کنند.

بیشتر این تبلیغات از طریق فیسبوک صورت می گیرد که بر اساس آمارهای موجود، حدود ۴۵ درصد از کاربران اینترنت در افغانستان را تشکیل می دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.