هدف سفر جان بولتون به کی یف چه بود؟

با وقوع انفجارهای تروریستی در کریمه و همچنین مواضع تند رئیس جمهور اوکراین علیه روسیه احتمال افزایش تنش در بین این کشور بسیار باا رفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مواضع تند رئیس‌جمهور اوکراین علیه روسیه در کنار انفجار تروریستی در شبه جزیره کریمه، احتمال بالا رفتن سطح تنش بین دو کشور را تقویت کرده است.

روسیه و اوکراین در چند سال گذشته و به‌ویژه پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، بالاترین سطح تنش‌ها را در روابط خود شاهد بوده‌اند. تنش و درگیری مسکو و کی‌یف اگرچه هیچ‌گاه منجر به جنگ نشده، اما فاصله چندانی نیز با آن نداشته است. کی‌یف به خوبی می‌داند دوئل با مسکو می‌تواند چه عواقبی برایش داشته باشد، به‌ویژه اینکه فاصله توانمندی‌های نظامی دو کشور بسیار زیاد است. اما اگر در این دوئل، پای کشوری خارجی همچون آمریکا به ماجرا باز شود و جانب اوکراین را بگیرد، معادله را کمی پیچیده‌تر خواهد کرد. آمریکا اگرچه با شدت گرفتن بحران در روابط دو کشور، همواره جانب اوکراین را گرفته است، اما این حمایت‌ها در چند ماه گذشته روند روبه‌رشد و دامنه‌داری را دنبال کرده تا از این طریق، فشار بر روسیه را افزایش دهد. شاید همین حمایت‌ها نیز باعث شده تا اوکراین بی‌پرواتر از قبل در برابر روسیه موضع‌گیری کند.

ترور رئیس‌جمهور دونتسک

موضع تند کی‌یف در برابر مسکو پس از آن توسعه پیدا کرد که کمتر از دو ماه پیش، یک مقام آمریکایی به این کشور سفر کرد. این مقام کسی جز جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا نبود. او دوم شهریورماه (24 آگوست) به اوکراین رفت تا به رسم چندساله مقامات آمریکایی در رژه استقلال این کشور شرکت کند. این مقام آمریکایی در دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین روس‌ها را متهم به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده اوکراین کرد و گفت که کشورش آماده کمک به اوکراین برای مقابله با دخالت روسیه در انتخابات آتی در آن کشور است. از دیدارهای بولتون و جزئیات اظهاراتش با مقامات اوکراینی مطلبی در رسانه‌ها منتشر نشده است، اما نتیجه این سفر و توافقات صورت‌گرفته خیلی زود و کمتر از یک هفته بعد خودش را نشان داد. در جریان این سفر، بولتون از مقامات اوکراین خواسته تا مواضع سخت‌تری در مقابل روسیه داشته باشند.

در ازای این مواضع و اقدامات تنش‌زا، آمریکا کمک‌ تسلیحاتی خود به کی‌یف را افزایش خواهد داد و از پیوستن این کشور به ناتو حمایت می‌کند. به دنبال این توافق، در 31 آگوست رسانه‌های خبری از کشته شدن رئیس‌جمهوری خلق دونتسک بر اثر یک حادثه تروریستی خبر دادند. در اثر این انفجار تروریستی که در رستوران سیپار واقع در مرکز شهر دونتسک صورت گرفت، الکساندر زاخارچنکو، رئیس‌جمهوری خلق دونتسک به‌شدت زخمی شد و پس از انتقال به بیمارستان درگذشت. جمهوری خلق دونتسک یک جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین است که پس از همه‌پرسی کریمه، در یک همه‌پرسی اعلام خودمختاری کرد. اوکراین نظامیان این جمهوری خودخوانده را تروریست می‌خواند و با آنان در جنگ است. همین درگیری‌های نظامی نیز باعث شد پس از ترور زاخارچنکو، روسیه اوکراین را متهم به دست داشتن در این ترور کرده و اعلام کند کی‌یف پیش‌تر نیز از چنین روش‌هایی برای حذف مخالفان خود استفاده کرده است.

کمک تسلیحاتی به کی‌یف

کمتر از دو روز بعد از ترور رئیس‌جمهوری خلق دونتسک، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین به آمریکا سفر کرد تا با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود در واشنگتن دیدار کند. او در سنای آمریکا نیز سخنرانی کرد و خواستار دریافت تسلیحات نظامی آمریکا برای تقویت سیستم دفاعی کشورش شد. به دنبال این درخواست، کورت ولکر، نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین در مصاحبه با گاردین از آمادگی واشنگتن برای ارائه هرچه بیشتر تجهیزات نظامی به کی‌یف در راستای تقویت نیروهای دریایی و هوایی اوکراین در مواجهه با جدایی‌طلبان خبر داد، این درحالی بود که در ماه می، کنگره آمریکا کمک نظامی ۲۵۰ میلیون دلاری به اوکراین را تایید کرد. دیروز هم دونالد ترامپ به بخش‌هایی از این معاهده تسلیحاتی اشاره کرد. او در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس بیزینس‌نیوز درباره حمایتش از دولت مرکزی اوکراین که چند سالی است مشغول جنگ با جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق خود است، گفت: «من به اوکراین سلاح داده‌ام. اوباما به آنها بالش داد. این واقعا چیزی است که او به آنها داد؛ چند تا بالش. او به آنها هیچ سلاحی نداد.»

لغو معاهده دوستی با روسیه

چند هفته بعد رئیس‌جمهور اوکراین که از حمایت‌های آمریکا اطمینان خاطر پیدا کرده بود، در 26 شهریور (17 سپتامبر) با صدور دستوری معاهده دوستی میان این کشور با روسیه را لغو کرد. براساس اعلام وبگاه رئیس‌جمهوری اوکراین، در پیام صادره از سوی رئیس‌جمهوری اوکراین در این خصوص آمده است: «مطابق با تصمیمات اتخاذشده از سوی شورای دفاعی و امنیت ملی اوکراین، از ۶ سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی پیشنهاد وزارت خارجه درباره پایان دادن به معاهده دوستی با روسیه عطف به تاریخ ۳۱ می ‌سال ۱۹۹۷ میلادی مورد موافقت قرار گرفته است.» این تصمیم پس از آن اجرایی شد که رئیس‌جمهور اوکراین چهار روز پس از سفر بولتون به کشورش، با صدور دستوری به وزارت خارجه این کشور فرمان داده بود بسته‌ای برای آغاز فرآیند پایان دادن به برخی معاهدات را آماده کند. روسیه در بیانیه‌ای، این تصمیم رئیس‌جمهور اوکراین را بخشی از اقدامات مخرب ریاست‌جمهوری کنونی اوکراین خواند و از آن ابراز تاسف کرد.

سخنرانی ضدروسی در سازمان ملل

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سازمان ملل نیز به روسیه تاخت تا بخش دیگری از پازل ضدروسی خود را تکمیل کند. او ادعا کرد: «روسیه به‌طور مستمر به فاجعه انسانی دامن می‌زند. سکوت شما دقیقا چیزی است که کرملین از آن به‌عنوان سلاحی علیه اوکراین و نهایتا علیه همه ما استفاده می‌کند.»

تهدید مستقیم روسیه

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه صراحت بیشتری در برابر روسیه به خود گرفت و این کشور را به پرداخت قیمت گزافی تهدید کرد. به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور اوکراین هنگام برگزاری تمرینات «آسمان پاک- 2018» اعلام کرد روسیه در صورت حمله به اوکراین، قیمت گزافی را خواهد پرداخت. پوروشنکو گفت: «ما برای آزادی و دموکراسی مبارزه می‌کنیم. ما از موضع پایدار و قابل اطمینان شرکای‌مان از ایالات متحده و ناتو، بسیار قدردانی می‌کنیم. ما از روسیه نمی‌خواهیم بپرسیم که در سرزمین خود چگونه عمل کنیم.» رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه سخنانش در ویدئویی که بعدا منتشر کرده، می‌گوید: «سربازان اوکراینی می‌توانند بسیاری چیز‌ها را از نظامیان ناتو یاد بگیرند، زیرا آنها در شرایط جنگ ترکیبی مشغول مبارزه هستند.»

انفجار تروریستی در کریمه

شبه‌جزیره کریمه از سال 2014 و با برگزاری همه‌پرسی، رسما بخشی از خاک کشور روسیه به حساب می‌آید و هرگونه اقدامی از سوی هر کشوری در این شبه‌جزیره به معنای تعرض به خاک روسیه است. با وجود این، شبه‌جزیره کریمه روز گذشته شاهد یک حادثه عجیب بود که نمی‌تواند بی‌ارتباط با آنچه که در چند هفته گذشته در روابط اوکراین و روسیه رخ داده است، باشد. ظهر دیروز در سالن غذاخوری یک مرکز آموزشی در شهر کرچ شبه‌جزیره کریمه یک انفجار رخ داد. این انفجار دست‌کم ۱۸ کشته و ۵۰ زخمی بر جای گذاشت. اکثر قربانیان دانش‌آموزان نوجوان هستند. احتمال داده می‌شود عامل حمله تنها یک نفر باشد؛ یکی از دانش‌آموزان سابق این مرکز که بمب را در سالن غذاخوری جاسازی و سپس در داخل ساختمان شروع به تیراندازی به هر سو کرده است. به گفته مقامات، عامل این حمله درنهایت خود را کشته است. دادستان روسیه می‌گوید احتمال تروریستی بودن این حادثه وجود دارد. ساعاتی بعد سرگئی ملیکوف، معاول اول رئیس گارد ملی روسیه گفت انفجار در این مرکز آموزشی تروریستی بوده و با استفاده از یک بمب دست‌ساز انجام شده است. هنوز هیچ گروهی انجام این عملیات را برعهده نگرفته است، اما با توجه به مواضع اخیر اوکراین در برابر روسیه، احتمال دست داشتن اوکراین در این اقدام تروریستی دور از ذهن نیست.

منبع: روزنامه  فرهیختگان

انتهای پیام/

بولتون در کی‌یف چه کرد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار