رئیس سازمان فرهنگی،هنری شهرداری تهران مطرح کرد؛

۴۰ نشست تخصصی با موضوع نقش رسانه‌ها در انقلاب اسلامی برگزار می‌شود

سعید اوحدی گفت:چهل جلسه تخصصی با موضوع نقش رسانه در انقلاب و در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب برگزار می شود.

۴۰ نشست تخصصی با موضوع نقش رسانه‌ها در انقلاب اسلامی برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگارگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نشست خبری چهل سال با رسانه‌ها امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در این نشست خبری که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری و ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور برگزار شد، هدف از تشکیل این برنامه، بررسی چهار دهه تجربه رسانه ای انقلاب اسلامی و ارائه گزارشی از قرارگاه فرهنگی، هنری و مردمی اربعین است.

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حجت الاسلام حبیب الله ارزانی دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد، علی محمد اسماعیلی رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی و دبیر ویژه برنامه چهل سال با رسانه، سخنرانان نشست بودند.

 علی محمد اسماعیلی رئیس فرهنگسرای رسانه با بیان اینکه فرهنگسرای رسانه متعلق به اهالی رسانه است،گفت: در زمان ما فقط دو شبکه تلویزیونی بود.

وی افزود:رسانه بخش کوچکی از زندگی ما بود  اما امروز قلب و روح مردم از رسانه ها سیراب می شود از این رو در این سلسله نشست علمی و حرفه ای سعی می کنیم از تجربیات اهالی رسانه استفاده کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه چهل سال است که ما در هجوم حملات رسانه ای دشمنان قرار داریم، گفت: در این حوزه در طول این چهل سال افرادی بودند که شیطنت های رسانه ای را کنترل کردند. در این چهل نشست علمی برای رسانه های انقلاب در نظر داریم که بسیاری از اساتید علوم ارتباطات، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی مباحث را مطرح کنند.

سعیداوحدی رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری گفت: اهالی رسانه بار سنگین و مهمی به دوش دارند. در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب سازمان فرهنگی هنری شهرداری برنامه هایی مانند این نشست را در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه طی درخواست فرهنگسرای رسانه مصوب شد که چهل جلسه تخصصی در حوزه فعالیت های رسانه ای داشته باشیم، گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی مختلف به اهمیت رسانه و وظایف خطیر اهالی رسانه اشاره کردند. ایشان فرمودند سلاح رسانه مانند سلاح شیمیایی می تواند مخرب باشد.

اوحدی افزود: نقش رسانه در جنگ روانی، کرامت انسان ها، دیپلماسی سیاسی، اخلاق، امید بخشی و غیره انکار ناشدنی است. رسانه بعد از انقلاب حقیقتا دین خودش را به انقلاب ادا کرد.

اوحدی: انقلاب در تولیدات رسانه داشتیم

وی با بیان اینکه ما بیش از سه هزار نشریه داریم، گفت: ما یک انقلاب در تولیدات رسانه داشتیم بطوریکه ما بیش از ۳۰۰ روزنامه و ۴۰ خبرگزاری داریم.

اوحدی با بیان اینکه در کشور های مدعی که در همسایگی ایران هستند نهایت ۶ نشریه داشتند، گفت: ما تعداد ۳۵۰ شهید رسانه ،اسیر و جانباز در اتفاقات مختلف مانند فاجعه منا و جنگ تحمیلی و غیره داشتیم اما در آن طرف معرکه ما دشمنانی داریم که رسانه های معاند را حمایت می کنند به طور مثالمستقیما از عربستان حمایت می شود تا نظام ما را از بین ببرند و میلیونی در این زمینه هزینه می کنند.

۱۰ شهید رسانه برای دفاع از حرم

وی با بیان اینکه در اتفاقات عراق و حملات داعش ما ده شهید رسانه ای برای دفاع از حرم داشتیم، گفت: حرم حضرت زینب (س) زیر فشار بود حالا تمامی مناطق اشغالی. آزاد شده و رسانه های انقلابی مظلومیت های فراوان مردم سوریه و عراق را بیان کردند بنابراین رسانه ها هستند که نقش موثر در مدیریت افکار جهانی دارند.

اوحدی در ادامه گفت: تفاهم نامه ای میان سازمان فرهنگی هنری شهرداری و کانون مساجد امضا شده است در توافق های قبلی بزرگترین نمایشگاه و تئاتر محیطی از دستاورد های انقلاب در دوازده فصل به صورت پرفورمنس در بوستان های شهرداری برگزار شد.

وی افزود:کار ارزشمندی انجام شده ما پانزده برنامه متنوع فرهنگی داریم و جمعیت فراوانی از ایران و کشور های دیگر از مرز ایران وارد عراق می شوند و به اربعین می روند.

اوحدی گفت: ما با کانون مساجد قرارگاه اربعین را تشکیل دادیم و قرار است سه سینمای سیار دو سه اکران را هر شب با فیلم هایی مانند به «وقت شام» و ... را پخش کنند. علاوه بر این، استیج هایی در حوزه نقالی و شعر و تعزیه و نمایش تدارک دیده شده و کاریکاتورهای در سازهای بزرگ را در برنامه داریم.

وی افزود:برنامه های ما ترکیبی از مفاهیم انقلابی و عاشورایی است چرا که چهلمین روز از سالروز شهادت شهدای کربلا با چهلمین سالروز پیروزی انقلاب همزمان شده است. علاوه بر برنامه های مرز ایران و عراق،موکب های نمایشگاه و تئاتر در عراق داریم.

رئیس سازمان فرهنگی ،هنری شهرداری تهران با بیان اینکه در آستانه اربعین ۹۷ ما مراسم تکریم شهدای مقاومت را داریم، گفت: در این مراسم از شهید عماد مغنیه یاد می شود.ما برنامه جاماندگان را که پیاده روی از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبد العظیم حسنی است را مانند سال های گذشته در نظر داریم.

تدارک شهرداری برای جاماندگان اربعین

اوحدی با بیان اینکه سال گذشته حدود یک میلیون نفر شرکت کننده داشتیم، گفت: مراسم از شش و نیم صبح با زیارت عاشورا آغاز می شود و از پنج مسیر به حرم می روند. پذیرایی هم انجام می شود و کارکنان شهرداری با لباس مشخص به اجرای بهتر کمک می کنند البته پیش بینی ما حضور بیش از دو میلیون جمعیت در پیاده روی جاماندگان اربعین است.

وی با بیان اینکه از سازمان فرهنگی هنری شهرداری بیش از ۱۳۵۰نفر به پیاده روی اربعین اعزام شده اند، گفت:۶۰۰نفر در کربلا ،۳۰۰ نفر در نجف۱۰۰نفر در کوفه و بقیه نیز در فعالیت های درمانی و خدماتی مستقر هستند.

اوحدی درباره اکران فیلم ها گفت: اکران فیلم ها لطمه ای به اکران فیلم هایی مانند «تنگه ابوقریب» نمی زند. ما برای قرارگاه اربعین یک ریال از بودجه شهرداری هزینه نکردیم و همه هزینه ها پشتوانه مردمی داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره تاثیر انقلاب در پرشور شدن پیاده روی اربعین گفت: در زمانه ای دست ها و پاهای برخی را به دلیل رفتن به پیاده روی اربعین قطع می کردند اما مناسبت هایی مانند سیزده آبان، هفته وحدت و غیره به دست جمهوری اسلامی ایجاد و بین المللی شد.

اوحدی ادامه داد: ستاد مرکزی اربعین برای بازگشت به ایران برنامه هایی در نظر گرفته و اتوبوسرانی تهران دو هزار اتوبوس را برای بازگشت زائران در پیاده روی تهران از حرم عبدالعظیم حسنی در نظر گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی:قرآن کریم رسانه ای پویا است

 حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی در ادامه برنامه با بیان اینکه ایده این نشست رسانه ای بسیار خوب است و قرآن کریم خود رسانه ای پویاست و یکی از آیه های رسانه ای این است که خدا به پیامبر دستور می دهد که ولایت علی را ابلاغ کن که این نشان از اطلاع رسانی دارد.

وی در ادامه به کشته شدن یک خبرنگار در سفارت عربستان در ترکیه اشاره کرد و گفت: این اتفاق نشان می دهد که چقدر رسانه مهم است. در طول سال های پس از تاسیس، اولین مسجد در مدینه کانون اطلاع رسانی بوده است.

 حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی بیان کرد:مسجد رسانه است که هم دین محور، اخلاق محور، عدالت محور، مردم محور و محله محور است. ما طرحی داریم که هر مسجد یک خبرنگار داشته باشد.

وی افزود:چهلمین سال انقلاب که عدد تمام و کمال عقل هم ۴۰ است و در قرآن و روایات به این عدد اشاره ویژه شده است. یکی از کار های ارزشمند ما اشاعه فرهنگ و هنر در دل مسجد است بطوریکه ما باید جوانان را جذب کنیم.

 حجت الاسلام و المسلمین ارزانی بیان کرد:راهپیمایی بزرگ اربعین  نشان می دهد که یکی از ثمرات انقلاب اسلامی این است که شجاعت و علم را به مردم داده است که به سمت امام حسین (ع) بروند.

وی با بیان اینکه محوریت اصلی موکب ها فعالیت های فرهنگی است، گفت: درست است که رفتن به اربعین خود آموزه ای بزرگ است اما باید بیشتر کار کنند.

 حجت الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه نام موکب ها اتحاد است،گفت: جوان های ایرانی و عراقی به صورت مشترک در یک موکب هستند. پذیرایی ها و مدل پذیرایی به این شکل است که ایرانی ها غذای عراقی و عراقی ها غذای ایرانی تعارف می کنند.

وی با بیان اینکه سخنرانان طی بیست دقیقه در موکب ها به سه زبان ایرانی عربی و انگلیسی صحبت می کنند،گفت ما برنامه های دیگر فرهنگی مانند تئاتر هم داریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: صدا و سیما ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار