لزوم گسترش مبادلات غیرنفتی به کشورهای همسایه + فیلم

قزاقستان شریک دوم اقتصادی ما در آسیای مرکزی است، ولی در حوزه مبادلات غیرنفتی، آن‌ها شریک اول ایران هستند.

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان،  جمهوری قزاقستان با دو میلیون و ۷۲۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود ۱۷ میلیون نفر جمعیت دارد که حدود ۶۵ درصد آن مسلمان حنفی مذهب بوده و جمعیت شیعیان ساکن در این کشور نیز که بیشتر در شهرهای مرکه، چیمکند، کوردای، اطراف آلماتی و آکتا استقرار دارند متفاوت ذکر شده است. برخی منابع جمعیت شیعیان قزاقستان را که به طور عموم آذری زبان هستند ۳۰ هزار نفر و برخی دیگر تا یکصد هزار نفر نیز اعلام کرده‌اند.اقتصاد قزاقستان مبتنی بر اصول اقتصاد بازار آزاد و خصوصی‌سازی و بخش عمده گردش اقتصادی این کشور بر پایه صدور منابع انرژی به ویژه نفت و گاز، منابع معدنی و محصولات کشاورزی استوار است. میزان تولید ناخالص داخلی قزاقستان نیز طی سال‌های اخیر بین ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار در نوسان بوده است.ایران در ۱۶ دسامبر ۱۹۹۱ قزاقستان را به رسمیت شناخت. هرچند دو کشور از همان ابتدای استقلال قزاقستان تعاملات پراکنده اقتصادی خود را آغاز کردند، اما برگزاری نمایشگاه کالاهای مصرفی جمهوری اسلامی ایران در آلماتی در سال ۱۹۹۲ نقطه آغازی بر شناسایی زمینه‌های همکاری‌ اقتصادی و تجاری میان دو کشور بود. در این راستا و در همین سال، دو شرکت ایرانی فعالیت خود را در این کشور آغاز نموده که زمینه‌های کاری آنها خرید برخی مواد اولیه مانند سیمان و فولاد بود. در بخش دولتی نیز عمده تعاملات اقتصادی تهران و آستانه متمرکز بر خرید منابع نفت، زغال سنگ، سیمان، گندم و گوشت بوده است.

 

بیشتر بخوانید: بازگشت به دریا برای رسیدن به آینده‌ای مطمئن + فیلم

 

انتهای پیام/

همكاری های تجاری ايران و قزاقستان  + فیلم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۱ آبان ۱۳۹۷
15 کشور همسایه داریم که می توانیم بسیاری از تولیداتمون را به آنها صادر کنیم ولی برای اروپا و آمریکا چیزی جز نفت برای صادرات نداریم
Iran (Islamic Republic of)
كاميار مجيدي پارس آباد مغان
۰۰:۵۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۷
اگر خواهان گسترش صادرات غيرنفتي بودند، چرا لايحه منطقه آزاد رامغاير اعلام كردند؟!
در بين مناطق هشتگانه پيشنهادي ، فقط منطقه پارس آباد مغان ، تنها منطقه اي بود كه به حول و قوه الهي و نيروهاي خدوم و به دليل صدها هزار هكتار زمين مرغوب كشاورزي و حق آبه فراوان قريب هفتاد ساله از رود پرآب و سد ارس ميتوانست با صادرات غير نفتي كشور را اداره كند! و از آنطرف به دليل اختلاف نرخ ارز با كشورهاي همجوار و هدف ، به هيچ وجه استعداد واردات اصلا نداشت! اما حيف نگاههاي مغرضانه مانع تحقق اين پيشرفت بزرگ و مهم براي كشور شد و مانع كسب درآمد ارزي هنگفت از محل صادرات غيرنفتي مخصوصاً در شرايط تحريم نفتي گرديد !
Czechia
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۷
دولت دست بخش خصوصی را باز بگذارد
راه های صادرات رو باز کند
آخرین اخبار