ابراز نگرانی دبیرکل ناتو درباره گسترش تسلیحات هسته‌ای جدید چین

دبیرکل ناتو درباره توسعه تسلیحات نظامی جدید چین از جمله موشک‌های هسته‌ای این کشور ابراز نگرانی کرد.

ابراز نگرانی دبیرکل ناتو درباره گسترش تسلیحات هسته‌ای جدید چینبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «زد دی اف» آلمان درباره سرمایه‌گذاری بالای چین در توسعه تسلیحات جدید از جمله موشک‌های هسته‎‌ای ابراز نگرانی کرد.

دبیرکل ناتو همچنین یادآور شد که پیوستن چین به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ایده خوبی است زیرا نیمی از موشک‌های ساخت پکن در تناقض با پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد قرار دارد.

استولتنبرگ در ادامه افزود: از گسترش این پیمان به نحوی که چین نیز مقید به اجرای آن باشد، حمایت می‌کنیم.

به دنبال اعلام تصمیم واشنگتن برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد به بهانه نقض آن از سوی روسیه، در حال حاضر این پیمان در آستانه فروپاشی قرار دارد. این پیمان در سال 1987 میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. این پیمان در 8 دسامبر آن سال در واشنگتن به امضای رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید. این پیمان، هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با برد حدود 300 تا 3 هزار و 400 مایل می‌کرد. 

روسیه ضمن انتقاد از تصمیم آمریکا برای خروج از این پیمان، عواقب ناشی از آن را ناگوار توصیف کرد. با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد داد چین نیز به پیمان جدید منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ملحق شود. چین تاکید کرد برنامه موشکی این کشور صرفا دفاعی است و ایده پیوستن به پیمان کنترل تسلیحاتی را رد کرد. چین همچنین به آمریکا درباره تهدید کردن این کشور برای پیوستن به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هشدار داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار