سخنگوی‌ وزارت بهداشت مطرح کرد؛

هفته آینده؛ خبرهای خوشی از تولید داخلی داروهای سرطانی داریم/ افزایش قیمت مواد لبنی عامل کاهش مصرف سرانه شیر/ کمبود اقلام دارویی در آبان ماه به کمتر از ۳۰ قلم بازگشت

افزایش قیمت مواد لبنی‌ عامل کاهش مصرف سرانه شیر/ کاهش چشمگیر‌ تورم سلامت نسبت به تورم عمومی جامعه
حریرچی گفت: امروزه با وجود افزایش قیمت ارز تورم حوزه سلامت نسبت به تورم عمومی جامعه کاهش پیدا کرده است.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی‌ سخنگوی‌ وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری هفتگی‌ که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: حوادثی مانند تصادف رئیس سازمان تأمین اجتماعی هیچ تأثیری در خدمت‌گذاری به مردم‌ و حضور در بین مردم جامعه ندارد و همه مسئولان وزارت بهداشت با رعایت احتیاط و اصول اولیه در میان مردم حاضر می‌شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه سرانه مصرف شیر و لبنیات در سال‌های گذشته پایین بود، با حذف یارانه شیر در سال 89 به دنبال اجرای طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها و تورم شدید در سال‌های 90 و 91 مصرف شیر و لبنیات به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در بین خانواده‌ها کاهش چشم‌گیری داشته است و از سال 92 به بعد نیز ما شاهد کاهش تدریجی مصرف شیر و لبنیات بوده‌ایم.

سخنگوی‌ وزارت بهداشت اضافه کرد: در سال‌های گذشته ما شاهد بروز عوارض ناشی از مصرف کم شیر و لبنیات و شیوع بیماری‌های ناشی از آن در کشور بوده‌ایم و من صراحتاً هشدار می‌‌دهم با افزایش قیمت شیر و لبنیات قدرت خرید مردم و مصرف مواد لبنی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید قیمت شیر و مواد لبنی کنترل و منابع هدفمندی‌ برای تأمین شیر در نظر گرفته شود، افزود: برای افزایش مصرف مواد لبنی باید اقدامات حمایتی مانند توزیع شیر در مدارس و بسته‌های غذایی غنی از مواد لبنی بین فقرا و قشر آسیب‌پذیر انجام شود.

کاهش چشمگیر‌ تورم سلامت نسبت به تورم عمومی جامعه

حریرچی‌ در خصوص تورم هزینه‌های سلامت ادامه داد: امروزه کنترل خوبی در هزینه‌های سلامت شده، در سال‌های گذشته تورم سلامت از تورم عمومی جامعه به میزان 40 درصد بالاتر بوده است به طوری که در سال 96 تورم سلامت 10.1 درصد و تورم عمومی جامعه 9.6 بوده‌ که خوشبختانه این روند از آبان ماه رو به کاهش بوده است و در  بهمن 96 تا سال 97 تورم سلامت کمتر از تورم عمومی جامعه رسیده است.

سخنگوی‌ وزارت بهداشت اضافه کرد: بنابر اعلام گزارش بانک مرکزی در مهر 97 تورم سلامت 2.2 درصد و تورم عمومی جامعه 4.6 بوده است و همچنین تورم سلامت در مهر امسال نسبت به سال گذشته 19.1 درصد بوده و این در حالی است که تورم عمومی جامعه در این مدت مشابه 36 درصد است.

افزایش قیمت ارز تاثیری در قیمت‌های حوزه سلامت نداشته است

وی اضافه کرد: افزایش نرخ ارز و گرانی تأثیر خاصی در قیمت‌های حوزه بهداشت و درمان نداشته است و این در حالی است که در سال‌های 91 و 92 و نیمه دوم دهه 70 تورم حوزه سلامت بیشتر از تورم عمومی جامعه بوده است که این مسئله نشان دهنده اقدامات خوب وزارت بهداشت و همکاری جامعه پزشکی،تولیدکنندگان‌ تجهیزات پزشکی و دارویی بوده است.

سخنگوی‌ وزارت بهداشت اظهار کرد: با همکاری جامعه پزشکی و تولیدکنندگان‌ از فشار وارد به مردم جلوگیری کاسته شده و یکی از سیاست‌های قطعی دولت و وزارت بهداشت در تورم کنونی که قدرت خرید مردم کاهش یافته و  مربوط به کالاهای اساسی و خوراکی شده است؛ برداشتن از دوش  مردم و بیماران و کنترل قیمت‌ها است.

حریرچی‌ ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت‌ها، شورای عالی بیمه مصوبه‌ای در خصوص اصلاح تعرفه هتلینگ‌ داشته است.

کاهش فرسودگی تخت‌های بیمارستانی کل کشور

حریرچی ادامه داد: یکی از سوالات امروز با توجه سالگرد زلزله کرمانشاه در خصوص مقاومت بیمارستان‌ها در برابر زلزله و فرسودگی این مناطق است که باید بگویم که با اجرای برنامه جایگزینی بیمارستان‌های فرسوده طی 10 سال گذشته میزان فرسودگی تخت‌های کل کشور از 73 درصد به 45 درصد و تخت‌های استان تهران از 87 درصد به 66 درصد کاهش پیدا کرده است که البته هنوز رقم بسیار قابل توجه و نگران‌کننده‌ای است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد:‌ در صورت جایگزینی بیمارستان‌ها که بر اساس برنامه قرار است تا سال 1399 انجام شود، امیدواریم میزان درصد فرسودگی تخت‌های کل کشور و استان تهران به ترتیب 30 و 38 درصد کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه برای اصلاح وضعیت فرسودگی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وزارت بهداشت اقدامات خوبی انجام داده است، افزود: ایجاد شرکت مادر تخصصی، ساخت و توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی، تحویل کلیه پروژه‌های با پیشرفت کم و طرح‌های شروع نشده در سطح استان تهران و کشور در یک برنامه زمانی مشخص تا سال 1404 همچنین خلق منابع جدید از طریق فروش املاک مازاد دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت تأمین منابع مالی جهت ساخت بیمارستان‌های مختلف از جمله شهدای تجریش و راضی تهران که جایگزین مراکز درمانی فرسوده می‌شوند از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای مقاوم سازی بیمارستان‌ها است.

حریرچی اضافه کرد: فاینانس خارجی بیمارستان‌ها به ویژه مراکز بزرگ در کلان‌شهرهای تهران، شیراز، تبریز انجام می‌شود و این کار به تایید شورای اقتصاد رسیده است، به همراه مشارکت با سایر نهادها مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) جهت ساخت بیمارستان‌ها در سراسر کشور و به ویژه مناطق محروم مانند اهواز، دزفول، کرمان و سیستان و بلوچستان از جمله دیگر اقدامات وزارت بهداشت برای رفع فرسودگی و مقاوم سازی بیمارستان‌ها محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: شهر تهران به 6 حوزه درمانی تخصیص و 8 مگاهاسپیتال 1500 تخت‌خوابی در مناطق شش‌گانه تهران ساخته می‌شود که شروع دو پروژه از آنها در منطقه 22 با اخذ وام از بانک جهانی و دیگری در مرز مناطق 6 و 2 با همکاری خیرین و بخش خصوصی انجام می‌شود و بیمارستان‌های اغمایی در سطح شهر تهران که فرسوده بوده در همان محل یا مکان دیگری دوباره ساخته می‌شود که در این خصوص می‌توان به بیمارستان‌های امیراعلم، فیروزگر، لولاگر، اکبرآبادی و لقمان ذکر کرد.

وی با بیان اینکه هم زمان با طرح جایگزینی بیمارستان‌ها مقاوم سازی مراکزی که بهسازی آنها از لحاظ اقتصادی و فنی توجیح‌پذیر است و یا از نظر مدیریتی از اهمیت بالایی برخوردارند از دیگر اقدامات وزارت بهداشت محسوب می‌شود، افزود: در سالهای گذشته بیمارستان‌های سینما تهران، شهید محمدی بندرعباس و فریده بهبهانی شهر تهران کار مقاوم سازی آن انجام شده است و عملیات مقاوم سازی بیمارستان‌های امام علی و چابهار و مقاوم سازی رفسنجان در حال انجام است.

کاهش آمار عمل سزارین پس از اجرای طرح تحول 

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر وضعیت عمل‌های سزارین ادامه داد: در کشورهای پیشرفته بین 10 تا 15 درصد از زایمان‌ها به صورت سزارین انجام می‌شود اما قبل از اجرای طرح تحول آمار سزارین در ایران در حدود 56 درصد بود که خوشبختانه با اقداماتی که به وسیله وزارت بهداشت انجام شده این را آمار سزارین به حدود 47 ونیم درصد کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه انجام زایمان‌های طبیعی ارتباط مستقیمی با تغییر فرهنگ مردم و رفتار پزشکان متخصص دارد، افزود: اقدامات نظارتی و پیشگیرانه در وزارت بهداشت علی‌رغم مسائل مختلف انجام شده و موفقیت‌های خوبی بدست آمده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر وضعیت دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی ادامه داد: علی‌رغم مشکلاتی که دشمنان در زمینه دارو، ملزومات پزشکی برایمان ایجاد کرده‌اند وزارت بهداشت اقدامات خوبی انجام داده است هرچند برخی از اقلام دارویی کشور دچار کمبودی به میزان قابل توجهی رسید اما خوشبختانه در آبان ماه کمبود اقلام دارویی به زیر 30 قلم و کمتر از یک درصد بازار موجود رسیده است و کمبود تا یک و نیم درصد کاملا عادی محسوب می‌شود.

تخصیص بیش از 3 میلیارد دلار به تامین نیازهای دارویی مردم

حریرچی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و حمایت دولت و همچنین اختصاص 3 ونیم میلیارد دلار به تامین نیاز دارویی و تجهیزات پزشکی مردم، وزارت بهداشت  اقدامات دشمنان را کنترل و خنثی می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مردم در خصوص دارو هیچ نگرانی نداشته باشند و توصیه می‌کنم که اقدام به ذخیره سازی دارو و تجهیزات پزشکی، بیش از نیاز  نکنند زیرا دارو برای 4 ماه در سطح کشور توزیع و به دلیل این تصور نادرست طی یک هفته تمام می‌شود.

کیفیت داروهای داخلی با خارجی یکسان است

وی با اشاره به اینکه مردم داروی زیادی را ذخیر می‌کنند، افزود: امروزه ذخایر دارویی ما بین 6 ماه تا دو سال است و در این زمینه جای نگرانی نیست. البته باید بگویم بر اساس قانون ما مکلف به استفاده از داروی تولید داخلی هستیم و در موارد استثنایی تنها می‌توانیم از داروهای مشابه خارجی استفاده کنیم و من از مردم درخواست دارم پولشان را برای داروهای خارجی یا قاچاق هزینه نکنند، اطمینان می‌دهم که داروی تولید داخلی از کیفیت خوبی برخوردار است.

مکمل‌ها در طبقه بندی دارویی قرار نمی‌گیرند

حریرچی با اشاره به اینکه مکمل‌ها از نظر قانونی دارو تلقی نمی‌شوند، افزود: در اکثریت به قاطع مصرف مکمل‌ها لازم و ضروری نیست و مردم نباید منابع مالی را به آن اختصاص بدهند و مکمل‌های قاچاق باعث می‌شود که مردم هزینه بیشتری را بابت خرید آنها بپردازند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ما باید در خصوص داروی ملزومات مصرفی دشمنی دشمنانمان را به جهانیان نشان دهیم، افزود: وزارت بهداشت اقدامات موثری در جهت جلوگیری از تخلفات پزشکی و تعرفه‌‌ای دارد و اکثر همکاران و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موارد قانونی را رعایت می‌کنند اما به طور کلی هر گونه دریافتی خارج از تعرفه‌های مصوب و صورت حساب رسمی بیمارستان و یا فاکتور مراکز درمانی غیر قانونی است و اعزام بیمار به خارج از بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، خیریه، تأمین اجتماعی ممنوع است و در راستای جلوگیری از این گونه کارها مردم باید موارد تخلف را از طریق سامانه 190 گزار دهند.

حریرچی اضافه کرد: سامانه 190 برای گزارش کمبود دارو و استعلام موجودی دارو نیز راه‌اندازی شده است و وزارت بهداشت به دلیل کنترل بیشتر داروها برخی از اقلام دارو‌های خاص را در داروخانه‌های بزرگ توزیع می‌کند و همین امر ممکن است مردم را که عادت دارند برای خرید دارو به داروخانه محلشان مراجعه کنند، مجبور کند به داروخانه‌های دولتی و بزرگ در سراسر کشور مراجعه کنند و من از مردم درخواست دارم این شرایط را تحمل کنندتا کمبود‌های دارویی را در این مقطع بگذرانیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: هفته آینده خبرهای خوشی مبنی بر تولید داروهای سرطانی جدید تزریقی و قرصی داریم که اخبار آن اعلام می‌شود.

وی در خصوص پرونده الکترونیکی خدمات بیمه سلامت ادامه داد:  توصیه می‌کنم مردم به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و پرونده الکترونیکی پرونده خودشان را تشکیل دهند و خوشبختانه امروزه 72 میلیون نفر از مردم کشورمان اطلاعات خودشان را به ثبت رسانده و بیش از 52 میلیون نفر یک بار از طریق پرونده الکترونیکی سلامت خدمات بهداشتی درمانی دریافت کردند.

آغاز طرح نسخه نویسی الکترونیکی

حریرچی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت آماده اجرای مراحل بعدی پرونده الکترونیکی سلامت است، افزود: نسخه نویسی الکترونیکی در برخی از بیمه‌ها از جمله تأمین اجتماعی و در استان کرمان آغاز شده است و خوشبختانه باید بگویم که ما نظام ارجاع را از سطح یک به دو شروع کرده‌ایم و در استان‌های گیلان و گلستان  وضعیت خوبی از نظر اجرای این طرح داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مردم با مراجعه به مراکز درمانی علاوه بر تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت از نظر بیماری‌های مختلف مانند دیابت و فشار خون غربالگری می‌شوند، افزود: 6.5 میلیون نفر از مردم جامعه مبتلا به عارضه فشار خون هستند اما خودشان از بیماریشان اطلاعی ندارند و در مراکز درمانی دولتی خدمات درمانی فشار خون،‌ دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی، بیماری قلبی و روانی کنترل و در صورت ایجاد هر گونه مشکل به آنها ارائه می‌شود.

وی افزود: برخی از مردم آزمایش‌های غیرضروری را در سیستم انجام می دهند که هیچ نیازی به انجام این گونه آزمایش‌ها نیست و تنها هزینه‌های حوزه سلامت کشور را افزایش می‌دهند به طور مثال اگر فردی آزمایش تیروئید را انجام دهد و هیچ گونه از عوارض آن را نداشته باشد نیازی به تکرار آزمایش نیست.

حریرچی ادامه داد: آزمایش الکتروفورز که برای تشخیص تالاسمی و سنجش نوع هموگلوبین خون است برای یک بار در طول عمر افراد کافی است و تکرار دفعات آن فقط هزینه‌های زیادی بر مردم، بیمه و حوزه سلامت ایجاد می‌کند.

ضرورت تدوین سند درمان

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تدوین سند درمان گفت: تدوین سندهای راهبردی باعث جلوگیری از رفتارهای سلیقه‌ای و برخی از سیاست‌های دولت است و ما بر اساس قانون موظف هستیم که این گونه اسناد را داشته باشیم و سندهای درمان، وضعیت تخت‌های بستری و بیمارستان‌های دولتی، خیریه و بیمه و همچنین میزان توزیع امکانات و نظام ارجاع در سراسر کشور مشخص شود.

وی اضافه کرد: بر اساس سندهای درمان بیمارستان‌های منطقه‌ای و محلی در سطوح مختلف تلاش شده از فعالیت مراکز درمانی که هزینه‌ زا هستند و کمک زیادی به سلامت مردم نمی‌کنند، جلوگیری شود و این گونه اقدامات شامل مراکز درمانی دولتی و خصوصی و خیریه می‌شود و امیدواریم که این کار تا سال 1404 انجام شود.

حریرچی ادامه داد: تدوین اسناد مختلف در راستای عدالت و جلوگیری از هدر رفت مازاد است زیرا برخی بخش‌های غیردولتی مجوز تخت و بیمارستان گرفته‌اند اما اقدام به فروش این طرح می‌کنند، بر اساس اسناد نوشته شده اگر کسی مجوز ساخت تخت یا بیمارستانی را بگیرد باید آن را در مدت زمان مشخصی اجرا کند و در غیر این صورت پروانه آ‌نها باطل می‌شود.

وی در خصوص بیماری حصبه گفت: بیماری حصبه بر اثر مصرف آب و مواد غذایی آلوده شیوع پیدا می‌کند که سردرد، تب بالا و بی‌اشتهایی از عوامل این عارضه محسوب می‌شود.

حریرچی ادامه داد: بیماری حصبه در سراسر جهان بین 16 تا 32 میلیون نفر شیوع دارد و سالیانه بین 500 تا 600 هزار نفر از مردم دنیا به این عارضه مبتلا می‌شوند و عامل اصلی این بیماری آلودگی آب‌های سطحی به مدفوع است که می‌تواند از طریق خانواده‌ها پخش شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سل از کشورهای مجاور انتقال پیدا می‌کند، گفت: موادی مانند مرغ و تخم مرغ در صورتی که به خوبی پخته نشده باشند و همچنین انواع سبزیجات ‌آلوده عامل بیماری حصبه هستند و با اقدامات انجام شده امروزه شیوع این بیماری در کشور بسیار کاهش پیدا کرده است.

ضرورت کاهش حمل و نقل‌های جاده‌ای

وی ادامه داد: باید حمل و نقل جاده‌ای که پرخطر هستند را کاهش دهیم، زیرا میزان قابل توجهی از مسافرت‌ها در کشور به صورت جاده‌ای است که خواسته یا ناخواسته همین مسئله میزان مرگ و میرها را بالا می‌برد.

حریرچی افزود: مشکلاتی مانند خواب‌آلودگی و مصرف الکل ممکن است باعث بروز تصادفات جاده‌ای شود، وزارت بهداشت بارها برای جلوگیری از سوانح جاده‌ای به مردم  توصیه‌هایی داشته است و من توصیه می‌کنم که از راه‌های امن مثل راه‌آهن استفاده بیشتری شود.

شناسایی افراد با سابقه اعمال خشونت

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص کودک آزاری گفت: موضوع کودک‌آزاری در حیطه وزارت بهداشت نیست و باید در زمینه پیشگیری‌ها به این مسئله نگاه کنیم، وزارت بهداشت در خصوص سلامت روان اقدامات متعددی انجام داده است و اداره سلامت روان نیز کارهای موثری را انجام می‌دهد؛کارشناسان ذیربط در هنگام انجام غربالگری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم سوالاتی در زمینه کودک آزاری از مراجعان می‌کنند و افرادی که سابقه اعمال خشونت دارند، در برخی از غربالگری‌ها به صورت کاملا خاص شناسایی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در خصوص مشاوره روانی وزارت بهداشت وظایفی را برعهده دارد که اینگونه اقدامات از طریق مراکز درمانی و پروتکل‌های موجود انجام می‌شود، اظهار کرد: اگر در زمینه کودک‌آزاری شکی وجود داشته باشد، سریعا اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود و من امیدوارم کودک آزاری به حداقل برسد.

مشمولان قانون منع بکارگیری بازنشستگان در وزارت بهداشت کمتر از انگشتان یک دست

حریرچی در خصوص بازنشستگان وزارت بهداشت اظهار کرد: تعداد افراد مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کمتر از انگشتان یک دست است و به طور کلی در زمان مقرر اقدامات لازم انجام می‌شود و فقط دو نفر از معاونان وزارتخانه مسئول قانون منع بکارگیری بازنشستگان محسوب می‌شوند.

اعتراض شدید  وزارت بهداشت به  تخصیص ارز نیمایی به دخانیات

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد اختصاص ارز نیمایی به دخانیات، گفت: وزارت بهداشت در خصوص اختصاص ارز نیمایی به محصولات دخانی اعتراض شدیدی کرده است و از نظر این وزارتخانه دادن یک ریال تسهیلات به دخانیات خیلی ضرر دارد و از نظر وزارت بهداشت هیچ ارزی نباید به محصولات دخانی اختصاص پیدا کند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود:کارهای خوبی در زمینه افزایش مالیات طی دو سال گذشته انجام شده است، اما قیمت دخانیات در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت یکی از مهمترین عوامل برای کاهش مصرف محصولات دخانیات است، متأسفانه بیشتر افراد از دوران نوجوانی اقدام به سیگار کشیدن می‌کنند و باید توجه داشت که نوجوانان از نظر مالی با محدودیت‌هایی مواجه هستند که با افزایش قیمت سیگار خرید و مصرف سیگار در بین نوجوانان می‌تواند کاهش پیدا کند.

وی یادآوری کرد: مصرف خرید دخانیات در خانواده‌های آسیب‌پذیر و فقیر قسمت زیادی از هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد و فرهنگسازی و آموزش در کاهش مصرف محصولات دخانی مهم است، ولی هیچ ‌یک از این موارد به اندازه افزایش قیمت سیگار و محصولات دخانی مهم و تأثیرگذار نیست.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار