معاون بهداشت وزارت بهداشت:

بسته‌های خدمات در حوزه بهداشت باید بازنگری شوند/ مبتلایان به ایدز ۱۶ هزار دلار به حوزه سلامت تحمیل می‌کنند

سته‌های خدمات در حوزه‌های بهداشت حتماً باید بازنگری شوند/ مبتلایان به ایدز 16 هزار دلار به حوزه سلامت تحمیل می‌کنندرییسی گفت: درمان بیماران HIV سالیانه بین ۱۴ تا ۱۶ هزار دلار هزینه بر حوزه سلامت کشور‌ها تحمیل می‌کند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم گردهمایی معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه بهداشت کارهای خوبی انجام گرفته است اما به نظرم باید در برخی از آنها بازنگری‌ انجام شود و برنامه‌های مداخله‌ای و مدیریتی با رویکردی‌ نو در حوزه بهداشت داشته باشیم.

وی ادامه داد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت کارهای زیادی در حوزه بهداشت انجام شده است، خوشبختانه در بحث زیرساخت‌ها  یک شبکه منسجم از قبل تعریف کرده بودیم و امروزه بازنگری و کیفی‌سازی فرآیندها هدف اصلی حوزه بهداشت محسوب می‌شود.

جمع آوری  اطلاعات فیزیکی حوزه بهداشت

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه با توجه به تحولاتی که در سطح دنیا و کشور رخ داده باید برنامه ریزی جدیدی انجام دهیم، افزود: امروزه 17 هزار و 600 خانه بهداشت در سراسر کشور داریم و برای اولین بار است که تحت عنوان اطلاعات فیزیکی حوزه بهداشت در سامانه‌ای  جمع‌آوری شده است.

رئیسی تأکید کرد: یک تفاهم‌نامه‌ای بین رؤسای دانشگاه علوم پزشکی، معاونت بهداشت و وزیر بهداشت در زمینه مدیریت مختلف حوزه بهداشت به امضاء رسیده است و برای بازنگری دستورالعمل‌ها و بسته‌های خدمتی جلسات متعددی برگزار شده است.

اتمام پروژه‌های روستایی تا پایان سال 97

وی اضافه کرد: تا پایان سال جاری تقریباً تمام پروژه‌های روستایی انجام می‌شود و تا آخر سال 98 نیز پروژه‌هایی که در حوزه بهداشت توافق شده نیز به سرانجام می‌رسد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اجرای پزشک خانواده یکی از برنامه‌های اصلی ما محسوب می‌شود، افزود: برای اجرای پزشک خانواده 12 گام تدوین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است و در این زمینه معاونت درمان همکاری خوبی با حوزه بهداشت دارد.

وی اظهار کرد: بحث نظام ارجاع در برخی از استان‌ها در حال انجام است و 12 گام ابلاغی به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مانند یک چارچوب است و هر اقدامی در قالب پزشک خانواده و نظام ارجاع باید بر اساس این 12 گام سنجیده شود.

پرداخت مبتنی بر عملکرد از دستاوردهای حوزه بهداشت

رییسی اضافه کرد: یکی از دستاوردهای حوزه بهداشت پرداخت مبتنی بر عملکرد است و ما در حوزه اجرایی سعی کرده‌ایم تا پرداخت عملکرد را به سیستم الکترونیکی و سامانه‌های وزارت بهداشت متصل کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص سامانه یکپارچه بهداشت گفت: وزارت بهداشت 3 سامانه سینا، ناب و سیب را تأیید کرده است و این سامانه از استانداردهای لازم برخوردار است؛ وزارت بهداشت هیچگونه تعصبی نسبت به سامانه جدید ندارد و شرط مدنظر‌ این وزارتخانه‌ استاندارد بودن سامانه‌های پیشنهادی است.

رییسی با اشاره به اینکه بسته‌های خدمات در حوزه‌های بهداشت حتماً باید بازنگری شوند و در آینده اتفاقات خوبی در این حوزه رخ می‌دهد، افزود: در ماه گذشته دومین قطعنامه آلماتی‌ با هدف انسجام دنیا در حوزه مراقبت‌ها صادر شده است که اولین قطعنامه‌ آلماتی‌ در 40 سال گذشته به امضاء رسید و من با افتخار باید بگویم که کشورمان بیش از 45 سال است که در زمینه مراقبت‌ها فعالیت کرده است.

وی با بیان اینکه برای بسته‌های خدمتی سوالات متعددی مانند بودجه بسته، نوع خدمت و لزوم بازنگری در بسته‌ خاص باید ایجاد شود، اظهار کرد: محافظت از نظام گسترش شبکه سلامت باید انجام شود و ما نباید هیچ خدمتی را به صورت تکراری ارائه دهیم.

اقدامات موثر وزارت بهداشت برای حذف مالاریا، سل و ایدز

معاون بهداشت وزارت بهداشت اضافه کرد: وزارت بهداشت گام‌های استقرار پزشک خانواده را به خوبی برمی‌دارد و موفقیت‌های چشمگیری در زمینه بیماری‌های واگیر داشته‌ایم به طوری که در حذف مالاریا‌، بیماریابی‌ فعال و درمان سل‌ و بیماریابی فعال و درمان HIV اقدامات خوبی به وسیله وزارت بهداشت انجام شده است.

رییسی با اشاره به اینکه ما در خصوص بیماری مالاریا‌ به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌ایم، افزود: در سال 2000 تعداد 120 هزار بیمار مبتلا به مالاریا در کشور داشتیم که این آمار در سال 96 به 57 مورد رسیده است که بیشترین آمار ورود این بیماری مربوط به مرزهای شرقی از سوی کشورهای افغانستان و پاکستان بوده است و ما در حال ایجاد زمینه‌های لازم برای ریشه‌کنی بیماری مالاریا نیز هستیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: میانگین بروز بیماری سل 144 نفر به ازای هر 100 هزار جمعیت است که این آمار در خصوص کشور ترکیه که رقیب ما در منطقه محسوب می‌شود 69 مورد به ازای هر 100 هزار نفر است.

رییسی با اشاره به اینکه در ایران به ازای هر 100 هزار نفر تنها 14 نفر مبتلا به بیماری سل هستند، افزود: وزارت بهداشت اقدامات خوبی در زمینه شناسایی، درمان بیماران مبتلا به HIV انجام داده است و امروزه بیش از یک میلیون و 500 هزار مادر باردار جزو گروه هدف بزرگ ما در حوزه‌های مختلف بهداشت هستند.

وی ادامه داد: هر بیمار HIV سالانه 14 تا 16 هزار دلار هزینه به حوزه سلامت تحمیل می‌کند به همین دلیل وزارت بهداشت در زمینه شناسایی بیماران HIV برنامه‌ریزی خوبی انجام داده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تأکید کرد: گسترش دفاتر خدمات سلامت، افزایش خدمات برون سپاری مانند بهداشت محیط، صدور کارت بهداشت، ممیزی خدمات بهداشت حرفه‌ای، آموزش اصناف، انجام ممیزی نظارت بر درمان، انجام خدمات رتبه‌بندی بهداشتی اصناف از دیگر اقدامات معاونت بهداشت است.

راه‌اندازی مراکز سیّار خدمات بازپروری‌ معتادان 

رییسی در خصوص سلامت روان گفت: کمی‌ کردن شاخص‌های پوشش سلامت روان جامعه از جمله اقدامات مهم وزارت بهداشت محسوب می‌شود و خدمات بازپروری‌ معتادان در راستای کاهش آسیب اعتیاد به همراه مراکز MMT و خدمات سیّار راه‌اندازی شده است.

اقدامات دفتر سلامت جمعیت خانواده وزارت بهداشت

وی در خصوص برنامه‌های دفتر سلامت جمعیت خانواده گفت: کاهش مرگ نوزادان، کاهش مرگ کودکان زیر 5 سال، کاهش مرگ مادران باردار و ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از جمله اقدامات مهم وزارت بهداشت در زمینه شناخت جمعیت خانواده محسوب می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در حوزه دندانپزشکی‌ اقداماتی نظیر واگذاری 3 هزار و 200 مرکز دندانپزشکی‌ در شیفت غیرفعال‌ با هدف ارائه خدمات بیشتر به مردم انجام شده است و تعرفه این مراکز دندانپزشکی‌ از بخش‌های خصوصی پایین‌تر است.

رییسی اضافه کرد: ما هیچ انتظاری نداریم تا از محل واگذاری مراکز دندانپزشکی یک ریال دریافت کنیم و معاونت بهداشت سعی کرده گروه هدف زیر 14 سال، زنان باردار و مادران شیرده‌ را تحت پوشش کامل خود قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های حوزه بهداشت اجرای طرح مدارس عاری از پوسیدگی است، یادآوری کرد: تجمیع آزمایشگاه‌ها و معرفی الگوی موفق همچنین راه‌اندازی سامانه یکپارچه‌ داده‌های آزمایشگاهی از جمله اقدامات معاونت بهداشت در زمینه آزمایشگاه‌های مرجع سلامت محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار