ایران اولین کشور دنیا در عملیاتی‌کردن «موتور BLDC» برای زیردریایی‌ها/ قلب پرقدرت و تپنده «غدیر» آماده عملیات‌های شناسایی و رزمی شد +تصاویر


BLDC به نسبت موتورهای معمول، اندازه کوچکتری دارد که بزرگترین نکته مثبت برای یک زیردریایی خصوصا در اندازه غدیر محسوب می شود. در عین حال با داشتن اندازه کمتر، راندمان و نیروی بیشتری را تولید می کند.


 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   زیردریایی های کلاس غدیر را می توان اولین تجربه جدی نیروهای مسلح و صنایع دفاعی کشور در طراحی و ساخت زیردریایی به حساب آورد. غدیر یک زیردریایی کوچک و از نوع میدجت ها محسوب می شود اما در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان یک شکارچی مخوف به حساب می آید. طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران برای محافظت از سواحل گسترده خود و مقابله مناسب با تهدیدات دریاپایه، نیازمندی بسیاری به زیردریایی دارد بخصوص که این مناطق از پرتنش ترین دریاهای دنیا در چند دهه گذشته بوده است. از طرفی سرمایه گذاری چند ده میلیارد دلاری کشورمان در زمینه نفت و گاز نیازمند آن است که امنیت در این دریا به نحو شایسته و مطمئنی از سوی ایران تضمین گردد.

ایران اولین کشور جهان در عملیاتی کردن «موتور BLDC» برای زیردریایی‌ها/ قلب پرتوان «غدیر» آماده عملیات‌های شناسایی و رزمی شد +عکس

خلیج فارس از جمله دریاهای کم عمق دنیا است که زیردریایی های بزرگ امکان حضور و تردد مطمئن و سریع در آن را ندارند و با توجه به محدودیت ابعاد زیردریایی در این دریا، به نظر می رسد زیرسطحی رده میدجت به عنوان بهترین گزینه برای عملیات در آن مطرح باشد.

زیردریایی های کوچک کلاس غدیر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل طراحی خاص خود، به شکل بسیار مطلوبی برای منطقه خلیج فارس مناسب هستند و توانایی عملیاتی بالایی را در اختیار نیروی دریایی ارتش می گذارند. البته در طراحی این زیردریایی و برنامه های ارتقاء آن، شرایط اقلیمی دریای عمان نیز در نظر گرفته شده است.

خط تولید این زیردریایی در شهریور ماه 1385 افتتاح شده و جمع زیادی از رشته های دانشگاهی در طراحی و ساخت زیردریایی غدیر به کار گرفته شده اند که شامل مکانیک، الکترونیک، فیزیک، ناوبری، مخابرات، رایانه، تسلیحات، شیمی، اقیانوس شناسی، هیدرولیک و نیوماتیک بوده که حاصل فعالیت آنها سامانه های گوناگونی مانند سامانه هیدرولیک، سامانه هوای پرفشار، سامانه تقسیم آب، کنترل هیدرواستاتیک، تصفیه و تهویه هوا(جذب دی اکسیدکربن و تأمین اکسیژن)، سامانه خاموش کردن آتش، نجات خدمه و سامانه های تولید تولید توان شامل موتور دیزل برای سطح آب و موتور الکتریکی در زیر آب است.

ایران اولین کشور جهان در عملیاتی کردن «موتور BLDC» برای زیردریایی‌ها/ قلب پرتوان «غدیر» آماده عملیات‌های شناسایی و رزمی شد +عکس

زیردریایی ایرانی غدیر

غدیر برای آبهای خلیج فارس و دریای عمان طراحی شده و داری قابلیت بالا در غوص و صعود و مانور است؛ تنها در مدت 30 ثانیه از اسکله جدا شده و از این نظر توانایی بالایی در ورود به حالت عملیاتی دارد. این زیردریایی 29 متری که جابجایی آن 115 تن است قابلیت قرارگیری در بستر دریا را دارد و در این وضعیت سامانه های راداری توانایی ردگیری آن را ندارند .این زیرسطحی کاملا بومی که عرض بدنه آن حدود 2 متر و 75 سانتیمتر است قابلیت شلیک اژدر از دو مقر جلویی، رهاسازی انواع مین دریایی، حمل نیروهای تکاور و موشک های دوش پرتاب را داشته و امکانات لازم برای خروج نیروهای غواص در زیر آب برای اجرای عملیات در آن قرار داده شده است. اخیرا نیز اعلام شده که توانایی شلیک موشک کروز نیز برای این زیردریایی تعریف و عملیاتی شده است که اتفاق بزرگ و مهمی برای ارتقاء توان رزمی آن محسوب می شود.


بیشتر بخوانید:چشمانی تیزبین همچون عقاب برای اشباح ارتش ایران/ فانتوم‌های نهاجا برای حمل نسل جدید تسلیحات آماده خواهند شد +تصاویر


موتورهای ؛ BLDCقلب جدید غدیر ایرانی

اما آنچه به آب اندازی 2 فروند از این زیردریایی را برجسته از موارد گذشته می کند، سخنان رییس سازمان صنایع دریایی است که درباره سیستم الکترونیکی جدید زیردریایی های غدیر صحبت کرده که حقیقتا یک گام رو به جلوی بسیار بلند و مهم برای نیروی دریایی کشورمان محسوب شده و تقریبا ایران را به اولین کشوری در جهان بدل می کند که در زیردریایی های خود به صورت عملیاتی از این فناوری استفاده می کند.

دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح در خصوص سامانه رانش زیردریایی غدیر گفته است: "به فناوری تولید موتورهای BLDC رسیده ایم که این موتورها بدون جاروبک و ذغال هستند. " این موتورها همچنین در بخش اتوموبیل های برقی و هیبرید، سیستم‌های کنترل حرکت و بخش گرمایش و تهویه نیز کاربرد دارند.

ایران اولین کشور جهان در عملیاتی کردن «موتور BLDC» برای زیردریایی‌ها/ قلب پرتوان «غدیر» آماده عملیات‌های شناسایی و رزمی شد +عکس

نمونه کوچک از یک موتور BLDC با توان 40 کیلو وات

موتورهای BLDC اصطلاحا ( Brushless DC motor ) نوعی از موتورهای سنکرون هستند. این موضوع به این معنی است که میدان مغناطیسی در روتور و استاتور با یک فرکانس ایجاد می­ شوند. انواع الکترو موتور DC بدون جاروبک دارای لغزش به آن مفهومی که در موتورهای القایی وجود دارد، نمی ­باشند. موتورهای BLDC در انواع تکفاز، دو فاز و سه فاز وجود دارند.

ایران اولین کشور جهان در عملیاتی کردن «موتور BLDC» برای زیردریایی‌ها/ قلب پرتوان «غدیر» آماده عملیات‌های شناسایی و رزمی شد +عکس

بخش پیشران از یک شناور زیر آبی بدون سرنشین با موتور BLDC

این موتورها به نسبت موتورهای الکترونیک معمول، از اندازه کوچکتری برخوردار هستند که بزرگ ترین نکته مثبت برای یک زیردریایی خصوصا در اندازه غدیر محسوب می شود. در عین حال این موتور با داشتن اندازه کمتر، راندمان و نیروی بیشتری را نیز تولید می کند و به دلیل نداشتن جاروبک از نمونه های معمول موتورهای الکترونیکی نیز کم صدا تر است. از دیگر مزایای این نوع از موتورها، نیاز بسیار کمتر به تعمیر و نگهداری است که زمان و هزینه های دوره تعمیر و اورهال را شدیدا کاهش می دهد. اگر طبق تعاریف خارجی، نقطه منفی این سامانه قیمت بالاتر آن به نسبت نمونه های قدیمی باشد، در مقابل مزایای این سیستم پیشرانه به صورت خاص و افزایش قابل توجه توان رزم زیر سطحی کشور آن هم در منطقه حساس خلیج فارس و تنگه هرمز مشخصا این هزینه قابل دفاع خواهد بود و صد البته با تولید انبوه، این رقم کاهش خواهد یافت.

نکته جالب دیگر درباره استفاده از این فناوری در زیردریایی غدیر این است که بررسی های مشرق نشان می دهد عملا ایران اولین کشوری است که به صورت عملیاتی در زیردریایی های دیزل الکترونیک از این فناوری بهره می برد. تنها در سال 2008 میلادی شرکت انگلیسی BMT Defence Services از جمله شرکت های پیشروی این کشور که سابقه حضور در طراحی ناوهای هواپیمابر کلاس ملکه الیزابت، ناوشکن های تایپ 45 و ناوهای محافظ تایپ 31 را دارد طرح یک زیردریایی دیزل الکترونیک سنگین به وزن حدود 3500 تن به اسم کلاس Vidar-36 را رونمایی کرد که توانایی حضور در ماموریت های طولانی در اقیانوس ها و ماندن یک سره به مدت 4 هفته در زیر آب را داشت و از موتورهای سری BLDC به قدرت 6 مگاوات استفاده می کرد.

این زیردریایی در حقیقت یک واسط بسیار سنگین برای پر کردن فاصله بین زیردریایی های دیزل الکترونیک سبک تر و زیردریایی های اتمی بود که عمدتا وزن آن از 5 هزار تن به بالا به حساب می آمد.

ایران اولین کشور جهان در عملیاتی کردن «موتور BLDC» برای زیردریایی‌ها/ قلب پرتوان «غدیر» آماده عملیات‌های شناسایی و رزمی شد +عکس

نمایه گرافیکی زیردریایی Vidar-36

در هر حال به نظر می رسد اکنون جمهوری اسلامی ایران موارد بسیار زیادی را از طراحی و تولید غدیر در بحث پایه های علمی ساخت این نوع از زیردریایی های آموخته است و از حالا به بعد باید منتظر نسل جدید زیرسطحی های ایرانی یعنی فاتح باشیم که به نظر با ترکیب فناوری های BLDC و AIP یک شکارچی خاموش در اعماق اقیانوس ها باشد. در عین حال، زیردریایی که یک روز، مخالفان جمهوری اسلامی، به آب اندازی آنرا به تمسخر گرفته و قابلیت های عملیاتی اش را زیر سوال می بردند، اکنون می تواند بدون رصد و شناسایی، از زیر ناو هواپیمابر آمریکا بگذرد، توان شلیک موشک و اژدر داشته باشد و قابلیت های کف نشینی خود در خلیج فارس و دریای عمان را عیان سازد؛ همان چیزی که دهه ها بود، قدرت های غربی از دستیابی کشورمان به آن می ترسیدند.

منبع:مشرق

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
برای دستیابی به برد و مسافت چند برابر بیشتر ومصرف سوخت کمتر واز همه مهمتر،سرعت چند برابر بیشتراین زیردریایی ،آیا میتوان از احاطه غلاف حباب چه سردچه بخارو گرم باشه، دورتا دوراین زیردریایی استفاده کرد؟ درست مانندغلاف بخاردر احاطه بدنه موشک حوت درزیر آب؟آیاکارشناس نظامی درباشگاه خبرهست که این نظرها روببینه؟ شاید این نظرها به دردبخوره شایدهم نه! ولی میتونه یه ایده غیر معمول باشه برای اولین بارکه کسی تا حالا بهش فکرنکرده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۲۰:۴۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
سلام
اصفهان داشتن ماشین از نون شب واجبتره ،وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی گرون و بد مسیر ،حالا پراید انقدر گرون ظلمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
درد و بلاتون بخوره توي سر دشمنان ايران مخصوصا ال سعود لعنت الله. ماشاءالله. خدا قوت. افرين. ياعلي گفتيم و عشق اغاز شد. افتخار ميكنيم به شما عزيزان شما مايه سر بلندي ايران عزيز هستيد. خدا شما را حفظ كند.ياعليمدد.
Netherlands
احمد
۱۹:۵۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
Brushless DC motor یک نوع موتور DC هستش نه سنکرون / موتور سنکرون یک نوع موتور AC هستش
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۸:۵۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
درخواست ما استقلاق در ساخت خودرو مي باشد به اميد ان روز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
تولدت مبارک

ما منتظر حذف ناوهایی مثل وینسنس (کودک کش) در کل منطقه و جهان به دست تو هستیم

تا دیگر مردم بی گناه رو نکشه
Germany
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
ماشاءالله لا قوه الّا بالّله
Iran (Islamic Republic of)
جوا
۱۴:۳۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
مدیران خودرو ساز رو از سرداران سپاهی انقلابی به نام انتخاب کنند.
باور کنید ظرف10سال صنعت خودرو متحول خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
جوا
۱۴:۳۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
مدیران خودرو ساز رو از سرداران سپاهی انقلابی به نام انتخاب کنند.
باور کنید ظرف10سال صنعت خودرو متحول خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
افتخار میکنیم ان شاءالله بزودی زیر دریاییهایی بدون سرنشین با قابلیت رفتن به عمق اقیانوسهای جهان را بسازند
Iran (Islamic Republic of)
رمضان
۱۴:۱۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
خدا را شکر جوانان وطنمان به علم ساخت تجهیزات های بزرگ نظامی و غیر نظامی دست پیدا کردند.
خواهشمندیم سپاه و ارتش جمهوری اسلامی در بحث خودرو سازی هر چه سریعتر ورود روزی.
باشد روزی که به سطح اول خودرو سازی دنیا برسیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
این موتور خوراک خودروهای الکتریکیه
-
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
واقعا....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
تولید هر وسیله ای مستلزم زیرساختها و خط تولید منسچم و پیوسنه است...
بد نیست یک مقایسه ای بین خطوط تولیدات وطنی و تولیدات خارجی داشته باشیم آنگاه...
هرچند مگر قرار است که کسی پاسخگو باشد... این همه تولید چشمگیر در برابر عظیم بیکاری در کشور... با هم همخوانی ندارد برادر من... متأسفم
-
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۱:۴۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
زیر دریائی - موشک - جت جنگی -موتور هواپیما - انواع صلاح و... !! اونوقت یه خودرو که دربرابر اینها که گفتم هیچ هستش را نمیتونیم تولید کنیم و تولیدات باید منتاژ باشه اونم از نوع بدترین کیفیت ...
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۰۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
صنایع دفاعی مایه افتخار اما صنایع خودروسازی آدمو ناامید میکنه والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
دولت باید اتومبیل سازهای ایران را هم مجبور به استفاده از موتورهای هیبرید که موتور دوم آنها BLDC است کند، در آن صورت آلودگی هوا به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
دولت باید اتومبیل سازهای ایران را هم مجبور به استفاده از موتورهای هیبرید که موتور دوم آنها BLDC است کند، در آن صورت آلودگی هوا به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
Iran (Islamic Republic of)
خداداد
۱۰:۴۷ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
باتشکر ازهمه نیروهای مسلح کشورمان که افتخار افرینند خواهش میکنم یک شرکت خودروسازی هم تاسیس کنید تا ازاین جهات هم با دنیا با کار جهادی شماعزیزان برابر وحتی جلوترباشیم