واشنگتن پست گزارش داد؛

ترامپ بلایی به جان اقتصاد آمریکا و جهان

پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اظهارات دونالد ترامپ درباره اقتصاد و تاثیر آن بر جهان را بررسی کرد.

واشنگتن پست: اظهارات ترامپ درباره اقتصاد، در بهترین حالت نادرست است و در بدترین حالت از روی بی سوادی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، واشنگتن پست نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با اظهارات نسنجیده و ادعاهای کذب موجب آشفتگی اقتصاد کشورش و فراتر از آن در سراسر جهان می‌شود.

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی نوشت: دونالد ترامپ چند روز پیش، پس از صرف شام با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در آرژانتین اعلام کرد (دو طرف) به توافق رسیده‌اند به طور موقت جنگ تجاری را متوقف کنند. اما چند روز بعد اعلام کرد "من مرد تعرفه هستم."

هفته گذشته، ترامپ گفت اگر جنرال موتورز کارخانه‌های خود را در آمریکا و کانادا تعطیل کند، یارانه های بخش تولید خودروی برقی این شرکت را قطع خواهد کرد. اما پس از آن، لری کودلو، مشاور اقتصادی ارشد وی، گفت کاخ سفید چنین کاری انجام نخواهد داد. وی افزود هدف قرار دادن یک شرکت به تنهایی غیرقانونی است.

بنابراین می توان گفت سخنان ترامپ درباره اقتصاد، در بهترین حالت نادرست است و در بدترین حالت از روی بی‌سوادی و بی‌اطلاعی است. برای مثال، رئیس جمهور آمریکا معمولا می‌گوید چین و دیگر کشورها به علت تعرفه های وی میلیاردها دلار به آمریکا می دهند. اما این اشتباه است. تعرفه ها را معمولا شرکت ها، اغلب شرکت های آمریکایی که کالاهای خارجی وارد می کنند، می پردازند.


بیشتر بخوانید:


ماهیت سیاست‌های اقتصادی ترامپ و اظهارات وی در روز سه شنبه پیامدهای ملموسی داشت و ارزش سهام بازارهای بورس آمریکا به علت سخنان ترامپ درباره چین سقوط کرد. بازارهای جهانی ثبات و اعتماد می طلبند اما ترامپ هیچ یک را ایجاد نمی‌کند، در عوض، حرف هایی می‌زند که سرمایه گذاران، قانونگذاران و حتی برخی مشاوران و معاونان خود را متعجب می کند.

عدم اعتماد به صحبت های ترامپ از عرصه اقتصادی فراتر می‌رود. روز سه شنبه، برخی سناتورها توضیحاتی را که از سیا درباره مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی، درخواست کرده بودند، دریافت کردند، زیرا آنها نمی توانستند به اظهارات مبهم ترامپ درباره این که آیا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، دستور قتل وحشیانه وی را صادر کرده بود یا خیر، اعتماد کنند.

پس از آن، سناتورها لیندسی گراهام و باب کورکر گفتند بر اساس اطلاعات سیا روشن است که ولیعهد عربستان دستور این قتل را صادر کرده بود. آنها با به چالش کشیدن ترامپ بار دیگر تمایل خود را برای مجازات عربستان تکرار کردند.

مشاوران ترامپ وی را فردی توصیف می کنند که نسبت به عملکرد بازار بورس وسواس دارد و آن را معیاری برای عملکرد خود می داند. ترامپ در اواخر سال 2017 و اوایل 2018 با اشاره به دستاوردهای بزرگ حاصل شده، ادعا کرد اینها نتیجه عملکرد وی بوده است. اما بازارها در دو ماه گذشته دچار آشفتگی شده اند که بخشی از آن به علت سیاست های بی ثبات ترامپ بوده است.

ترامپ اغلب فی‌البداهه و گاهی نادرست درباره اقتصاد سخن می گوید. وی روز پنجشنبه در توئیتر ضمن انتقاد از جنرال موتورز به علت تعطیلی کارخانه ها و اخراج کارکنانش، نوشت "شرکت بی ام دبلیو اعلام کرده است کارخانه جدید و بزرگی در آمریکا می سازد." در صورتی که این مطلب غلط بود و این شرکت چنین خبری را اعلام نکرده است. بی ام دبلیو در پاسخ به سوالات در این باره گفت فقط در فکر ساخت چنین کارخانه ای در آینده در آمریکا است و هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است.

تحلیلگران همچنین آشفتگی بازار در روز سه شنبه را به صرف شام ترامپ در روز شنبه با رئیس جمهور چین در حاشیه نشست گروه بیست نسبت دادند. مقامات آمریکا و چین به صورت علنی درباره چندین موضوع مهم اختلاف نظر داشته‌اند.

مقامات چینی ادعاهای اولیه کاخ سفید را درباره این که چین با خرید مقادیر زیادی از محصولات کشاورزی آمریکا و لغو تعرفه خودروهای آمریکایی موافقت کرده است، تایید نکردند. پیام‌های توئیتری ترامپ در روز سه‌شنبه که در آنها تهدید کرده بود واردات کالاهای چینی با مجازات مواجه خواهد شد، به این سردرگمی افزود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Germany
کامران
۱۹:۴۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
دونالد ترامپ آخرین پرزیدنت ایالات متحده خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
عباس فیروزپور
۱۳:۱۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
بحران ماای ابتدای قرن بیست و یک میلادی حالا حالاها در خاطره ها می ماند و حداقل تا دهها سال حاکمان آمریکا را به احتیاط در رفتار وا می دارد هیچکس روی آمریکا برنامه ریزی نمی کند مگر برای گذران روزمره و موقت
Germany
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
مرگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۱۱:۳۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
ته همه اختلاسهای دنیاهمین دونالدترامپ هست.شاه دزدمیباشد.
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۱۱:۳۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
ته همه اختلاسهای دنیاهمین دونالدترامپ هست.شاه دزدمیباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
ترامپ بخاطر چپاول و غارت بی حد و اندازه به مظلومان عالم خشم خدا را درآورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
دنیا تحمل زیر بار یوغ غارتگران را ندارد پس عقلت و کارت بدرد خودت میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
دزد کثیف به بهانه چپاول وغارت کشورهای بلا صاحب آب را گل آلود میکنی که بتوانی ماهی بگیری ولی این ماهی‌ها سرطان زا میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
مرگ بر ترامپ
آخرین اخبار