اولین صدای ضبط شده از مریخ! +فیلم

کاوشگر ناسا که به تازگی با موفقیت‌ در مریخ فرود آمده است اولین صدای ضبط شده از باد روی این سیاره را به زمین ارسال کرد.

اولین صدای ضبط شده از باد در مریخ! + فیلم//به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ناسا با انتشار یک کلیپ صوتی اعلام کرد برای نخستین بار موفق به ضبط صدای باد در مریخ شده است. صدای وزش باد در سیاره سرخ توسط کاوشگر "اینسایت"(InSight) ناسا که چندی پیش موفق به فرود آن روی مربخ شده بود ضبط شده است.

این صدا به وسیله حسگرهای فشار هوا و دستگاه‌های سنجش نصب شده روی اینسایت به ثبت رسیده است. همچنین دستگاه‌های سنجش لرزش‌هایی را ثبت کردند که به وسیله بادهای مریخی که در سراسر پنل‌های خورشیدی اینسایت ( 2 متر قطر دارند و در دو طرف اینسایت قرار گرفته اند ) می‌وزیدند ایجاد شده بود.

این سنسور فشار هوا، این لرزه ها را مستقیما با تغییرات هوای مریخ به ثبت رساندند. " سوئه هورن " ، سرپرست اکتشاف فضایی در آژانس فضایی انگلیس در این مورد گفت : " این خبری عالی به شمار می رود چرا که نشان می دهد سنسورهای اینسایت حین فورد روی مریخ دچار آسیب نشده اند و می تواند هدف های علمی دانشمندان را برآورده کند. واقعا شنیدن نخستین صداها از مریخ بسیار شگفت انگیز است."

اینسایت" یک فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ است که برای تهیه نقشه درونی مریخ به این سیاره پرتاب شد. این فضاپیما در تاریخ ۵ مه ۲۰۱۸ سال در ساعت ۱۱:۰۵ به وقت محلی آمریکا از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

محل فرود اینسایت،" هامونه الیسیوم"(Elysium Planitia) دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ در نظر گرفته شده بود که قرار بود توسط آن آزمایش علمی رادیویی و مطالعه ساختار داخلی مریخ انجام شود.

گفتنی است؛ اینسایت که ظرفیت حمل ۵۰ کیلوگرم بار مفید را دارد دارای تجهیزات علمی همچون لرزه‌سنج، جعبه حسگر بار، دوربین‌ها، سامانه نصب تجهیزات و پس‌بازتابگر لیزری(Retroreflector) است و طی یک سفر شش ماهه‌ قرار است پوسته و قسمت‌های داخلی مریخ را برای درک شکل‌گیری و تکامل این سیاره مورد مطالعه قرار دهد.

انتهای پیام/

صدای ضبط شده باد در مریخ

برچسب ها: جذاب ترین ها ، مریخ ، باد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود م
۱۵:۵۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
سبحان الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
دوربینا رو طوری روش گذاشتن که اگه یه چیزی بهش زدن ببینن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۵۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
منم دارم میرم مریخ
آخرین اخبار