سازمان ملل: فرصت بی سابقه ای برای تامین صلح در افغانستان به وجود آمده است

نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفت: در حال حاضر یک فرصت بی سابقه برای آمدن صلح در افغانستان فراهم شده است.

سازمان ملل: فرصت بی سابقه ای برای صلح در افغانستان به وجود آمده استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «تادامیچی یاماموتو»، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در نشست شورای امنیت که درباره افغانستان برگزار شده بود اظهار داشت: در حال حاضر یک فرصت بی سابقه برای آمدن صلح در افغانستان فراهم شده است.

وی تعهد مردم افغانستان برای حضور در انتخابات و شجاعت و اراده آنها را ستود و افزود: مردم افغانستان با وجود تهدیدات امنیتی از سوی طالبان در انتخابات پارلمانی شرکت کردند تا از حق اساسی شان برای رای دادن استفاده کنند و سازمان ملل متحد از شهامت آنان تقدیر می کند.

نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: «ما از شجاعت و اراده قوی مردم افغانستان قدردانی می کنیم، آنان با رد تهدیدهای طالبان به مراکز رای دهی رفتند تا از حقشان برای رای دادن در یک روند مردم سالاری استفاده کنند.»

یاماموتو درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز بیان داشت: «مردم افغانستان اکنون برای یک گزینه مهم سیاسی دیگر که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می باشد نیز تصمیم گیری می کنند.»

وی همچنین با اشاره به ضعف نهادهای انتخاباتی، به کمیسیون های انتخاباتی افغانستان هشدار داد که مدیریت ضعیف و بی نظمی های انتخابات مجلس نمایندگان را نباید در انتخابات ریاست جمهوری تکرار کنند.

یاماموتو گفت: «این روشن است که نهادهای انتخاباتی نیاز دارند تا به گونه قابل توجه کارهایشان را پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بهبود بخشند. بی‌نظمی‌ها و مدیریت ناخوشایند انتخابات پارلمانی، برای انتخابات ریاست جمهوری پذیرفتنی نخواهند بود.»

یاماموتو با اشاره به روند صلح افغانستان گفت: فرصت‌های کنونی برای رسیدن به یک توافق صلح با طالبان در هفده سال گذشته بی سابقه هستند.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان خطاب به اعضای شورای امنیت تاکید کرد که احتمال واقعی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان از راه گفتگوها فراهم شده است.

وی از طالبان خواست که وارد گفتگوهای صلح با دولت افغانستان شوند و یا گام های اساسی در این زمینه بردارند.

یاماموتو گفت: «گام کلیدی بعدی این است که نمایندگان دولت افغانستان و طالبان با هم دیدار کنند یا حداقل به گونه رسمی آنچه که در میانجیگری از آن به عنوان گفتگو برای گفتگو نام برده می شود را شروع کنند.»

در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره افغانستان، هرچند آمار تازه ای درباره تلفات جنگ این کشور طی دوازده ماه گذشته ارائه نشد، اما تاکید گردید که میزان تلفات غیرنظامیان در جنگ به صورت نگران کننده ای زیاد است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار