کنعانی مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

بر قرار ثبات در سوریه در گرو قطع حمایت های خارجی از مناطق تحت نفوذ تروریست ها

تکاپوی مدام کاخ سفید در جهت برکناری بشار اسد

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: با قطع حمایت های کشورهایی نظیر آمریکا، ترکیه و عربستان از مناطق تحت نفوذ تروریست ها، سوریه به سمت ثبات پیش خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست وزاری امور خارجه سه کشور ضامن صلح در سوریه (ایران، ترکیه و روسیه) در تاریخ سه شنبه ۲۷ آذرماه در ژنو برگزار شد.

در راستای اهداف و جزئیات برگزاری این نشست گفت‌وگویی با حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل خاورمیانه انجام شده که در ادامه آمده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست برگزار شده روز سه شنبه در ژنو اظهار کرد: در نشست‌های پیشین آستانه هم قرار بود تا طرفین در چندین مساله مختلف نظیر تعریف دقیق از تروریست و راه‌های مقابله با آن، تشکیل قانون اساسی جدید در سوریه و برپایی انتخابات آینده برپایه آن، نحوه کمک‌رسانی به مردم و بازسازی مجدد سوریه به توافق برسند. همچنین به طور قطع باید نقش کشور‌های مختلف در سوریه تعیین شده و نقاطی که کماکان در دست تروریست‌ها بوده مدیریت شوند تا دیگر نفوذی در مناطق اشغالی دمشق شکل نگیرد.

وی با اشاره به مواضع متغیر اتخاذ شده توسط سران ترکیه (تغییر رویکرد چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه درباره همکاری آنکارا با دولت سوریه) ادامه داد: دولت اردوغان همواره مواضع دوگانه‌ای را درقبال دمشق در پیش گرفته است؛ به طوری که از یک سو در دخالتی آشکار درباره موضوعات درونی کشوری مانند سوریه برخی از گروه‌های تروریستی را در چتر حمایت خود قرار داده و در پشتیبانی از آن‌ها برآمده و از سوی دیگر به طبع منافع خود در داخل دمشق درپی ایجاد همکاری با روسیه، ایران و سوریه است، در نتیجه این خواسته‌های متناقض دولت اردوغان دستاوردی جز مواضعی متنقض در پی نخواهد داشت.

کارشناس مسائل سیاست خارجی  با اشاره به صحبت‌های جیمز جعفری نماینده دولت آمریکا در امور سوریه مبنی بر اینکه  "می‌خواهیم حکومتی را در سوریه ببینیم که از اساس متفاوت است"  گفت: این اظهارات سران کاخ سفید در قبال سوریه  شکست قطعی آمریکا و سیاست‌های این کشور در  همراهی با عربستان را  در سوریه نشان ‌می‌دهد. هدر رفتن مالیات‌های سنگین مردم آمریکا در این جنگ، باعث شده تا آمریکا مواضع متناقضی در خصوص بحران سوریه  اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه آمریکا مدت‌هاست که با تکیه به دلار‌های نفتی ریاض در پی تغییر حکومت سوریه بوده است، افزود: این  موضوع حاصلی جز نفرت برای آمریکایی‌ها نداشته است.   در نتیجه بیانات امروزه سران این کشور نمایانگر نوعی چانه زنی مداوم برای امتیاز خواهی و حضور بیشتر در سوریه است. ناگفته نماند که مدت‌ها تبلیغات وسیعی از جانب ایالات متحده مبنی بر اینکه در سوریه سلاح‌های شیمیایی استفاده شده، انجام می‌شد و این درحالی بود که بازدید‌های انجام گرفته توسط کمیته‌های حقیقت یاب هرگز این موضوع را تایید نکرد.  بلکه خلاف این امر ثابت شد. در نتیجه تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که گروه‌های تروریستی در برخی مناطق سوریه از گاز سمی پلور استفاده کردند.

کنعانی مقدم یکی از موضوعات مورد توجه دولت سوریه در رایزنی‌های متعدد را توجه به موضوع "بلندی‌های جولان" دانست و افزود: موضوعی که همواره برای دولت بشار اسد از اهمیت بالایی برخوردار بوده آزاد سازی منطقه استراتژیک جولان است و عقب نشینی رژیم صهیونیستی از این تپه‌ها یکی از خواسته‌های خطیر و مداوم سوریه بوده که قطعنامه‌های متعدد بین المللی نیز در حمایت از آن صادر شده است. از همین‌رو باید گفت که بازگرداندن جولان نه تنها خواست ملت سوریه بوده بلکه مقصود مهم تمام محور مقاوت است، امری که ممکن است در روند آستانه پی گرفته شود.

وی در پایان در بررسی روند رایزنی‌های آتی آستانه گفت: اگر در مذاکرات آستانه به  مناطقی از سوریه که امروز مقر تروریست‌ها شده است رسیدگی شود و حمایت‌های کشور‌هایی نظیر آمریکا، ترکیه و عربستان  از این مناطق به اتمام رسد می‌توان امیدوار بود که روند دموکراتیک سوریه با تغییر در قانون اساسی این کشور بسیار سریعتر پیگیری شده و پس از آن هم روند آزادسازی سوریه پی گرفته شود، اما اگر همچنان دخالت‌های کشور‌های دیگر در امور سوریه ادامه دار شود انتظار آرام شدن تنش‌ها بسیار دور از ذهن خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار