وزیر ارشاد در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان غربی:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها ۱۵ درصد از بودجه فرهنگی کشور را داراست

وزیر ارشاد گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها ۱۵ درصد از بودجه فرهنگی کشور را استفاده می‌کند که رقم بسیار ناچیزی است.

برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان غربی با حضور وزیر ارشادبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، جلسه شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان غربی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار آذربایجان غربی، نماینده ولی فقیه در استان و مدیران استانی آغاز به کار کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی استان گفت: وجود شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی در این استان و بیش از ۳ هزار مسجد و کلیسا در این استان نشان از ظرفیت‌های عظیم این استان در موضوعات مختلف دارد.

 سید صالحی با تاکید بر نقش فرهنگ در جامعه اسلامی، اتفاقات پایدار را در مسیر فرهنگ دانست و افزود: اگر ما در حوزه فرهنگ کار کنیم نوعی خود مراقبتی را در حوزه‌های مختلف که به مراتب کم هزینه‌تر و موثرتر خواهد بود انجام داده ایم.

وی افزود: کل بودجه فرهنگی کشور که در بودجه عمومی در نظر گرفته شده ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و این شامل تمام دستگاه‌های مختلف فرهنگی می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که ۴۵۰ نهاد فرهنگی در کشور در حال فعالیت هستند گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها ۱۵ درصد از بودجه فرهنگی کشور را استفاده می‌کند که رقم بسیار ناچیزی است.

 سید صالحی وجود ارتباطات جدید و شبکه‌های اطلاع رسانی نوین را تاثیرگذار در موضوع فرهنگ دانست و افزود: دشمنان با ابزار‌های مختلف رسانه‌ای در صدد تضعیف انقلاب اسلامی هستند، اما شواهد نشان می‌دهد تک تک مردم کشور به وجود انقلاب اسلامی و ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند.

وی اضافه کرد: فرصت‌های ملی منطقه‌ای و استانی در حوزه‌های مختلف گردشگری و فرهنگی خود را باید احصا کنیم تا از این ظرفیت در جهت رشد و توسعه استفاده کنیم.

حجت الاسلام  قریشی نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه نیز در این جلسه بر توجه جدی دولت در رعایت عدالت در مسائل تخصیص بودجه‌ای به استان‌های محروم و مرز نشین تاکید کرد.

استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه زیربنای توسعه کشور را در تقویت فرهنگ دانست و گفت: وجود مدیریت واحد در موضوعات مختلف فرهنگی بسیار مهم است و باید دستگاه‌های مختلف فرهنگی بدان توجه داشته باشد.

 شهریاری با بیان این که کم بود فضا‌های فرهنگی در استان با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جبران می‌شود افزود: آذربایجان غربی از لحاظ  نبود آسیب‌های اجتماعی وضعیت خوبی دارد.

وی بر نقش رسانه‌ها بر توسعه همه جانبه استان در حوزه‌های مختلف تاکید کرد.

حجت الاسلام خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این جلسه گزارشی از روند برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی استان ارائه کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی در این جلسه گفت: :از زمان تشکیل شورای فرهنگ عمومی دراستان  آذربایجان غربی تا کنون ۴۶۰۰ مصوبه فرهنگی در استان به تصویب رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر میزان فضای فرهنگی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در آذربایجان شرقی ۷۵ متر است در حالیکه این فضا در استان ما ۲۵متر مربع است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی بابیان اهمیت بالای سینما‌ها در فرهنگ عمومی در جامعه گفت: در شهر تبریز ۲۰ سینما وجود دارد درحالیکه تعداد سینما‌های ارومیه ۳عدد است.

وی یاد آور شد:دستور کار جلسه شورای فرهنگی عمومی استان در سال ۱۳۷۲ تشکیل شده است تا کنون  ۱۱۴جلسه در مرکز استان و ۱۳۰جلسه شهرستان‌ها تشکیل شده است ودر این جلسات بیش از ۴۶۰۰ مصوبه به تصویب رسیده است.

مدیرکل فرهنگ‌وارشاد استان افزود: سواد رسانه‌ای و فضای مجازی از مهمترین مسائلی هستند که در مقابله با آسیب‌های اجتماعی باید به آن‌ها توجه کرده وآموزش‌ها در این خصوص افزایش یابد و لازم است این که یاد بگیریم از رسانه چطور استفاده کنیم تا خانواده و کودکان مصون بمانند و پاسدار ارزش‌های اخلاقی، اجتماعی و دینی باشیم.

همچنین در این جلسه تفاهم نامه‌ای برای توسعه فضا‌های فرهنگی استان از جمله یادمان شهدای سردشت و موضوع دفاع مقدس در استان بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری آذربایجان غربی امضا شد.

بر اساس این تفاهم نامه، ۱۴۰ میلیارد تومان برای توسعه فرهنگی در استان آذربایجان غربی اختصاص یافت که ۵۴ میلیارد تومان آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۹۶ میلیارد تومان نیز از طریق استانداری آذربایجان غربی تامین خواهد شد.

 

انتهای پیام/ی

 

آذربایجان غربی از لحاظ  نبود آسیب‌های اجتماعی وضعیت خوبی دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.