وزارت خارجه چین، انگلیس و اتحادیه اروپا را به دورویی متهم کرد

پس از ابراز نگرانی انگلیس و اتحادیه اروپا درباره بازداشت اتباع کانادایی در پکن، چین آن‌ها را به دورویی متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) انگلیس و اتحادیه اروپا را به دوروریی متهم کرد؛ زیرا این دو برای بازداشت اتباع کانادایی در چین ابراز نگرانی کرده بودند؛ اما هیچ واکنشی به بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی در کانادا نشان ندادند.

«کریستیا فریلند»، وزیر امور خارجه کانادا روز شنبه اعلام کرد که این کشور در روزهای آتی یک کمپین عالی رتبه از متحدان خود تشکیل خواهد داد تا چین را برای آزاد کردن دو تبعه کانادایی تحت فشار قرار دهد.

فریلند این اظهارات را یک روز پس از آن اعلام کرد که آمریکا هم از چین درخواست کرده بود که این دو تبعه کانادایی را که بازداشت شده اند، آزاد کند. به دنبال آن انگلیس و اتحادیه اروپا هم حمایت خود از کانادا را اعلام کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نارضایتی و مخالفت شدید خود را با اظهارات مقامات کانادا، آمریکا و دیگر کشورها درباره بازداشت این اتباع کانادایی ابراز کرد. وی افزود: مایکل کاوریگ، دیپلمات سابق کانادا و مایکل اسپاور، تاجر و کارآفرین کانادایی به اتهام انجام اقداماتی که امنیت کشور چین را به خطر انداخته بازداشت شده اند.

وی افزود: ما از کشورها می خواهیم که به حاکمیت قضایی چین احترام بگذارند. حمایت انگلیس و اتحادیه اروپا از این اتباع کانادایی «عجیب» بود. چه بر سر انگلیس و اتحادیه اروپا آمده است؟ زمانی که کانادایی ها به صورت غیرقانونی مدیر ارشد یک شرکت چینی را به درخواست آمریکا بازداشت کردند، آنها کجا بودند؟ حقوق بشر آنها برای کشورهای مختلف استانداردهای مختلفی دارد.

«منگ وانگ ژو»، مدیر ارشد مالی هوآوی اول دسامبر سال جاری میلادی به درخواست مقامات آمریکا و به اتهام نقض تحریم های واشنگتن در فروش محصولات شرکت هوآوی به ایران در ونکوور کانادا بازداشت شد. منگ روز سه شنبه طی حکمی با اعلام قرار وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری و چند شرط دیگر از جمله پوشیدن پابند الکترونیک، آزاد شد.

به دنبال بازداشت این مقام شرکت هوآوی، چین «مایکل کاوریگ» را بازداشت کرد. چند روز بعد هم رسانه های چینی تأیید کردند که «مایکل اسپاور به اتهام انجام فعالیت هایی که امنیت چین را به خطر می اندازد، بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار