گزارش میدانی باشگاه خبرنگاران جوان؛

چرا مردم کمتر روزنامه می‌خوانند؟

نظر مردم درباره میزان ارتباط آن‌ها با روزنامه‌ها و چگونگی کمک به وضعیت فعلی مطبوعات را در گزارش زیر بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، چندسالی است که مدیران مطبوعات از کاهش بی‌رویه نسخه‌های روزنامه و مجلات به ستوه آمده‌اند و هربار در جلسه‌های مختلف مشکلات موجود را با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان می‌کنند و منتظر کمکی هر چند ناچیز از جانب مدیران مطبوعاتی کشور هستند.

چرا مردم کمتر روزنامه می‌خوانند؟

برخلاف وعده‌هایی که مسئولان هربار می‌دهند نه تنها دغدغه‌ای رفع نمی‌شود بلکه هر روز بار سنگینی هم بر دوش مطبوعات اضافه می‌شود. کاهش چشمگیر تیراژ روزنامه‌های بزرگ نشان دهنده همین وضعیت اسفناک است.

البته بیشتر مسئولان بروز این ضعف را به مردم نسبت می‌دهند و می‌گویند: «میزان مطالعه مردم کم شده و همین موضوع باعث می‌شود که تیراژ روزنامه‌ها کاهش پیدا کند.»

در همین راستا، در گفتگویی میدانی نظر مردم را درباره ارتباطشان با روزنامه‌ها و مطبوعات جویا شدیم.

*هر روز روزنامه میخوانم

وقتی در بوستان ملت با یکی از بانوانی که در حال پیاده روی است همراه می‌شوم، از او می پرسم آیا روزنامه میخوانید یا خیر؟ اینگونه پاسخ داد: «هر روز روزنامه میخوانم. روزنامه ایران به دلیل تنوع مطلب زیاد برای من اولویت دارد، اگر ایران نباشد همشهری یا جام جم میخوانم.»

وی همچنین در پاسخ به اینکه مطالب کدام صفحه را بیشتر دنبال می‌کند،گفت: «فرقی ندارد، معمولا اخبار مهم در همه زمینه‌ها را دنبال می‌کنم اما صفحه حوادث را بیشتر دوست دارم.شاید عده‌ای بگویند خواندن صفحه حوادث برای روحیه انسان‌ها مفید نیست اما به نظر من صفحه حوادث مردم را آگاه‌تر و هوشیارتر می‌کند.» 

*صفحه آرایی و گرافیک روزنامه ها در جذب مخاطب موثر است

یکی از دانشجویان رشته معماری دانشکده هنرهای زیبا که در گوشه‌ای دیگر از بوستان مشغول صحبت با دوستش بود، در پاسخ به اینکه در سال چقدر روزنامه می‌خواند، گفت: تا دوسال پیش هر روز روزنامه می‌خواندم اما الان دیگر اینطور نیست. احساس می‌کنم مطالب روزنامه‌ها مثل سابق جذاب و گیرنده نیست و با خواندنشان خیلی به معلومات من اضافه نمی‌شود.

وی ادامه داد: درواقع ترجیح می‌دهم اخبار را بیشتر از طریق صدا و سیما و شبکه های اجتماعی دنبال کنم.

این دانشجوی جوان از مختصر بودن مطالب هنری در روزنامه‌ها گلایه کرد و گفت: متاسفانه در طراحی روزنامه‌ها به ابعاد مختلف هنر خیلی توجه نمی‌شود. اگر صفحه آرایی، گرافیک و تیتر روزنامه‌ها مناسب باشد خواننده هم ناخودآگاه جذب آن خواهد شد.

چرا مردم کمتر روزنامه می‌خوانند؟

*دلیل اصلی افت تیراژ روزنامه‌ها ظهور شبکه‌های مجازی است

آقایی روی صندلی نشسته و گویا منتظر کسی است روی به ما درباره موضوع مصاحبه از ما می‌پرسد و می گوید: ظهور شبکه‌های مجازی باعث شد که مردم از روزنامه دور شوند. قبلا اخبار از طریق تلویزیون منتشر می‌شد یا در روزنامه‌ها به چاپ می‌رسید، اما در حال حاضر اینستاگرام، تلگرام و... هرکدام نقش رسانه را دارند و حتی گاهی در سرعت انتشار خبر از رسانه‌های معتبر پیشی می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر مسئولان می‌خواهند دوباره کیوسک‌ها مملو از روزنامه و خریدار باشد، باید شبکه‌های اجتماعی را از میان بردارند.

پای شبکه های مجازی در کفش مطبوعات

اینکه جهان روز به روز به سمت الکترونیکی و فناوری‌های جدید سوق داده می‌شود، شکی نیست، ولی در زندگی روزمره برخی از اتفاقات از اصالت خاصی برخوردار هستند، روزنامه، مجلات و حتی گویندگان خبر را نیز می توان از این دست اتفاقات قلمداد کرد ولی با وجود شبکه‌های مجازی نوظهور و سرعت بالای انتقال پیام، کار مطبوعات بیش از پیش سخت‌تر شده است و گاها در برخی از مواقع تیراژ آنها را کاهش داده است.

در این امر نه تقصیر مردم است و نه مدیرمسئولان جراید مقصر هستند، بلکه اقتضای زمانه ایجاد کرده تا ما در کمترین زمان و کمترین حجم، بیشترین اطلاعات را دریافت کنیم. به اصطلاح پای شبکه‌های مجازی در کفش روزنامه‌ها و مجلات است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۷ دی ۱۳۹۷
اینترنت وگوشی همراه جای روزنامه هارا هم گرفته اند.
Netherlands
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۷ دی ۱۳۹۷
آخر این مقاله به نکته خوبی اشاره کردید! مقصر نه مردمن نه مدیران جراید.
گذر زمان سبک و روش بعضی چیزارو تغییر میده.و این فقط درباره فضای مجازی
یا روزنامه نیس! کارخونه ها ، خودروها ، هواپیماها و....
آخرین اخبار