باسوادی ۹۴ درصدی در چهارمحال بختیاری

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری، میزان باسوادی در این استان را ۹۴ درصد اعلام کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مرتضی ارشادی معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در نشست خبری به مناسبت هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی گفت: میزان باسوادی در این استان، بالای ۹۴ درصد، و ۱۲ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: درصد باسوادی مردان چهارمحال و بختیاری ۹۶.۲۲ درصد و باسوادی زنان ۹۱.۶۹ درصد، و اختلاف باسوادی زنان و مردان ۴.۵۳ درصد می‌باشد.

ارشادی اضافه کرد: براساس آخرین سرشماری و خود اظهاری مردمی، ۳۶ هزار بی‎سواد در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است که ۷۰ درصد آنان زنان و ۳۰ درصد، مردان هستند.

وی ادامه داد: نرخ باسوادی در این استان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ۳۶ درصد بود که در چهار دهه اخیر، بیش از ۵۸ درصد ارتقا یافت.

ارشادی گفت: بر اساس آخرین سرشماری در شهرستان لردگان بیش از ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر بی‎سواد شناسایی شده است که برای باسواد شدن آنان برنامه ریزی می‌شود.

وی افزود: شهرستان سامان با ۴۲ بی‎سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، کمترین میزان بی‎سوادی در استان را دارد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در دوره‌های سوادآموزی، انتقال و تحکیم در استان شرکت کردند.

ارشادی اظهار داشت: سهمیه امسال این دوره‌ها در استان ۷ هزار نفر است که تاکنون ۹۹ درصد حجم ابلاغی محقق شده است.

وی یکی از مشکلات در حوزه ریشه کنی بی‎سوادی را به روز نبودن اطلاعات و آمار جامعه هدف بیان و اضافه کرد: طرح پالایش اسمی بی‎سوادان با استفاده از ظرفیت سامانه مرکز بهداشت، به صورت پایلوت در چهارمحال و بختیاری در حال اجرا می‌باشد.

ارشادی در ادامه، به اجرای طرح‌های تشویقی برای سوادآموزان و همچنین راه اندازی مراکز یادگیری محلی اشاره کرد و گفت: تا کنون ۲۲ مرکز یادگیری محلی در استان فعال شده است.

وی افزود: در این مراکز علاوه بر برگزاری دوره‌های سوادآموزی و انتقال، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هم ارائه می‌شود.

ارشادی همچنین از انعقاد تفاهم‎نامه با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به منظور تهیه وسایل و لوزام صنایع دستی برای مراکز یادگیری و خرید محصولات آنان، برای تشویق و کمک به سوادآموزان خبر داد.

وی گفت: با انعقاد این تفاهم نامه، زمینه فروش و بازاریابی محصولات صنایع دستی سوادآموزان فراهم می‌شود.

هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ به عنوان «روز سوادآموزی» و اول تا ۷ دی به عنوان «هفته سوادآموزی» نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ش

شناسایی ۳۶ هزار بی‎سواد در چهارمحال و بختیاری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.