صالحی‌امیری: مردم مرحوم تختی را به خاطر منش و رفتارش دوستش دارند

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: امروز ما برای شمارش مدال‌های تختی جمع نشدیم، ما برای سنجش معرفت او کنار هم حضور یافتیم.

صالحی امیری:به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در حاشیه مراسم بزرگداشت مرحوم تختی بیان کرد: آنچه که تا امروز تلاش شد که از چهره پهلوانی تختی برای مردم سخن گفته شود.

او ادامه داد: آثار‌هایی همچون سجاده، تسبیح و ابزار‌های خداجویی از مرحوم تختی در کمیته ملی المپیک وجود دارد. من بر این باورم که ما به جای اینکه تختی را با مدال بشناسیم و با کشتی تعریف کنیم، کشتی نردبانی برای مرحوم تختی بود که بتواند به قله‌های فضیلت برسد. امروز ما برای شمارش مدال‌های تختی جمع نشدیم، ما برای سنجش معرفت مرحوم تختی کنار هم حضور یافتیم. دوستداران تختی در این مراسم حضور دارند. ما متاسفانه تحلیل‌های غلطی را در رابطه با بزرگان داریم. آدم‌ها به صورت‌های مختلف به فضیلت می‌رسند. مرحوم تختی با مرام و منش پهلوانی به فضیلت رسید و هر سال که می‌گذرد نیاز به وجود و مرام پهلوان تختی بیشتر دیده می‌شود.

صالحی تصریح کرد: برای اینکه مرحوم تختی را از زبان خودش بشناسم دفترچه‌ای که با دست خط خودش نوشته شده است را مطالعه کردم و به نکاتی پی بردم که هنوز برای ما مشخص نیست و ما باید بار دیگر مرحوم تختی را به دقت بشناسیم. آنچه که در اسناد و دست خط‌های او دیدم ویژگی‌های خاصی داشت. این شخصیت در درجه اول او عاشق اهل بیت بود. مرحوم تختی در این دفترچه نوشته است که در فروردین سال ۱۳۳۴ از تهران به خرمشهر و سپس به کربلا و پس از آن به نجف و کاظمین سفر کردم. این نشان می‌دهد که او تا چه اندازه به اهل بیت ارادت داشت.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: دومین ویژگی مرحوم تختی مرام پهلوانی بود. شاخصه‌های پهلوانی تواضع و فروتنی است. هر انسانی که این شاخصه‌ها را داشته باشد مرام پهلوانی دارد. مرحوم تختی مردمی بود. او در خاطراتش اینگونه نوشته است که زندگی به من آموخت که مردم را دوست بدارم و تا آنجا که در حد توانم است به آن‌ها کمک کنم. حال این کمک از چه طریقی و چه راهی باشد مهم نیست. هرکس به قدر توانایی که دارد. من پیش خود فکر می‌کردم که در قبال مردم ایران تعهد وجدانی دارم. باور کنید که از برد و باخت نمی‌ترسیدم، اما می‌خواستم آنچه را که مردم در انتظار آن هستند به آنها بدهم. آن‌ها منتظر بودند که من با مدال طلا به مهرآباد برگردم و به این دلیل گرفتن مدال طلا برای من وظیفه شده بود و هرگز این وظیفه را فراموش نکرده و خوشبختم با مساعدت تمام مردیم ایران موفق شدم که طبق دلخواه آن‌ها وظیفه را انجام دهم. مردمی بودن و در تراز مردم بودن ویژگی مرحوم تختی بود. دغدغه مردم و مسائل جامعه را داشت. پهلوان کسی است که همدلی و همگرایی دائمی با مردم داشته باشد.

صالحی امیری عنوان کرد: ویژگی چهارم تختی فتوت و مردانگی و از خودگذشتگی و در اوج آن ایثار است و دیگر ویژگی او اعتماد و سرمایه اجتماعی است. مردم قلبی مرحوم تختی را دوست دارند و وجود او را یک افتخار بزرگ برای خود می‌دانند. مرحوم تختی به جای منفعت جویی، معرفت جو بود.

او تصریح کرد: در دنیای بدی زندگی می‌کنیم. امروز عده‌ای به دنبال نام و عده‌ای به دنبال نان هستند. عده‌ای در بازار با گران فروشی و تقلب و عده‌ای در حوزه‌های دیگر از حق و حقوق مردم می‌زنند و تلاش می‌کنند جیب خود را پر کند و نام خود را بلند کند، اما تختی به دنبال نام و نان نبود. ویژگی خاص او به مانند یک چراغ در سطح یک شهر است که همگان زیر چراغ روشن و شفاف خواهند شد. یک پهلوان از ذهن مردم فراموش نخواهد شد. اکنون ۵۱ سال گذشته و ۵۰۰ سال دیگر هم او در ذهن مردم زنده خواهد ماند چرا که مردان بزرگ نمی‌میرند و همیشه حیات دارند.

صالحی امیری افزود: ما دو دسته ارزش داریم. یکی ارزش‌های پایدار و دیگری ارزش‌های ناپایدار هستند. جوانان و قهرمانان کشتی و ورزش بدانید که افتخار کسب مدال زود گذر است، اما نام پهلوان در تاریخ ماندگار است و باید تلاش کنید تا شما این مسیر را دنبال کنید و برای رسیدن به این نقطه نیازمند یک زیست فرهنگی هستیم و همه در سطح فردی باید صداقت و فضیلت را پیشه کنیم و در سطح جامع با مردم زیست کنیم و در سطح فرهنگی ارزش‌های اسلامی را پیشه کنیم.

او در ادامه عنوان کرد:تختی به دنبال تجلی معرفت و پهلوانی بود و ما باید بدانیم که هدف کشتی نیست بلکه این رشته ورزشی نردبانی برای رسیدن به قله است. نیاز داریم که امروز منش پهلوانی را در جامعه پیاده کنیم. همه متولیان به دنبال این هستند که روح پهلوانی و انسانیت در ورزش دمیده شود. تداوم راه مرحوم تختی یعنی مردمداری، انسانیت و پهلوانی.

رئیس کمیته ملی المپیک در پایان گفت: مردم مرحوم تختی را به خاطر منش و رفتارش دوستش دارند. باید بار دیگر آن مقطع را تاریخ نگاری کنیم. ما در سال جاری با همت جمعی از اساتید ورزش، نوشتن تاریخ شفاهی یکصد ساله ورزش ایران را آغاز کردیم و امروز در این مسیر هستیم و در آینده نزدیک نتیجه آن مشخص می‌شود. کشتی بخشی از این تاریخ است که در آن تدوین آورده شده است.


بیشتر بخوانید:

مردی که جوانمردی را با ورزش گره زد/ ماندگاری از خاکِ کُشتی تا ژرفای تاریخ!

فقدان جهان پهلوان تختی پنجاه و یک ساله شد


انتهای پیام/

اظهارات صالحی امیری درباره جهان پهلوان تختی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار