دیدبان حقوق بشر: بیش از 10 هزار غیرنظامی افغانستان در سال 2018 کشته و زخمی شدند

سازمان دیدبان حقوق بشر، سال 2018 را خونین تر سال برای غیر نظامیان افغانستان خواند.

دیدبان حقوق بشر: بیش از 10 هزار غیر نظامی افغانستان در سال 2018 کشته و زخمی شدندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی، سال 2018 را خونین تر سال برای غیر نظامیان افغانستان خوانده و اعلام کرد که در جریان این سال بیش از 10 هزار غیر نظامی کشته و زخمی شده اند.

در گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر آمده است: یک سوم افرادی که در سال 2018 در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند را کودکان تشکیل می‌دهند.

دیدبان حقوق بشر افزوده است که در کنار گروه‌های تروریستی، دولت افغانستان و نیروهای خارجی نیز مسئول بخشی از تلفات غیر نظامیان هستند.

بر اساس این گزارش، در حملات هوایی و شبانه‌ نیروهای آمریکایی و افغانستان بیش از 600 نفر کشته و زخمی شده است که حدود 60 درصد آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

سازمان دیدبان حقوق بشر تاکید کره که با وجود آمادگی برای برگزاری انتخابات پارلمانی در اخر ماه میزان/ مهر، بیش از 400 غیرنظامی در حملات مخالفین مسلح دولت افغاستان کشته و زخمی گریده اند.

این گزارش همچنین به کشته شدن دستکم چهارده خبرنگار در سال 2018 میلادی در افغانستان اشاره کرده که از این میان، یازده نفر آنها در حملات انتحاری گروه تروریستی داعش و دو نفر دیگر از سوی افراد مسلح ناشناس در ولایت‌های خوست و قندهار کشته شده اند.

گفتنی است که پس از سال ها ضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان، وضیت امنیتی این کشور نه تنها بهبود نیافته بلکه هر روز رو به وخامت می رود و گروه های تروریستی نفوذ خود را بیش از پیش گسترش داده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.