برنج مهم‌ترین محصول استراتژیک گیلان

برنج مهم‌ترین محصول استراتژیک گیلان است.

برنج مهم‌ترین محصول استراتژیک گیلانبه گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،  سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برنج مهم‌ترین محصول استراتژیک گیلان است و جایگاه دوم تولید این محصول استراتژیک را در کشور به خود اختصاص داده است.
 الماسی با بیان اینکه گیلان ۳۱۷ هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد، افزود: این استان با فراهم کردن زیرساخت‌ها و همت بهره برداران بخش کشاورزی در ۴۰ سال گذشته، توانسته در تولید محصولاتی مانند چای، بادام زمینی، فندق، گل گاوزبان، پیله‌تر کرم ابریشم و کیوی مقام اول کشور را به خود اختصاص دهد.
وی گفت: گیلان در تولید برنج رتبه دوم و در تولید زیتون هم رتبه سوم کشور را از آن خود کرده است.
 الماسی با بیان اینکه گیلان، پنجمین تولید کننده مرکبات در کشور است، تصریح کرد: از ۴۲۳ هزار هکتار شالیزار و باغ کشاورزی گیلان، سالانه حدود ۲ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی بدست می‌آید. در این بین سهم تولیدات زراعی ۷۵ درصد و تولیدات باغی هم ۲۵ درصد است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان برنج را مهم‌ترین محصول استراتژیک گیلان عنوان کرد و گفت: در دهه‌های اخیر توسعه مکانیزاسیون، اجرای طرح یکپارچه‌سازی شالیزار‌ها و استفاده از ارقام پرمحصول باعث شده این استان با تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن برنج سفید، همچنان جایگاه دوم تولید این محصول استراتژیک را در کشور حفظ کند.

وی افزود: میزان عملکرد شلتوک برنج در هر هکتار شالیزار، از یک تن در قبل از انقلاب به ۴/۵ تن در هر هکتار رسیده است که البته با کشت برخی ارقام پرمحصول حتی می‌توان در هر هکتار ۶ تن شلتوک برنج برداشت کرد.

 الماسی به باز شدن پای ماشین آلات کشاورزی به شالیزار‌ها و نقش آن در کاهش ضایعات، آسان‌تر شدن فرآیند تولید و صرفه جویی در وقت و هزینه در ۴۰ سال انقلاب اشاره کرد و گفت:در حال حاضر ۶۳ درصد از مراحل تولید برنج در گیلان ماشینی انجام می‌شود و این استان در این زمینه مقام اول کشور را دارد؛ این درحالیست که تا پیش از پیروزی انقلاب، بسیاری از شالیکاران از گاو آهن برای شخم زدن شالیزار‌های شان استفاده می‌کردند و بیشتر در فرآیند خرمن کردن برنج، از ماشین آلات کشاورزی کمک می‌گرفتند.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورز گیلان گفت: برای فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی کشاورزان و بالا بردن در آمد آنان، جهاد کشاورزی گیلان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طرح کشت دوم محصولات، پرورش توام برنج، ماهی و واردک، پرورش ماهیان گرمابی، توسعه دامپروری و همچنین تولید محصولات جانبی ازجمله قارچ، کیوی، گیاهان دارویی، دانه‌های روغنی و زعفران را به دست گرفته است. به طوری که هم اکنون حدود ۹۰ درصد از بهره برداران این بخش، دست کم به تولید یکی از این محصولات جانبی روی آورده و از اقتصاد تک محصولی فاصله گرفته‌اند.

 الماسی با بیان اینکه شالیکاران گیلانی هر سال پس از برداشت برنج بیکار نمی‌نشینند گفت: شالیکاران استان سالانه حدود ۱۰۰هزار هکتار از شالیزار‌های مستعد را با تولید حدود ۳۰۰ تن محصول در قالب کشت دوم و پرورش راتون در نیمه دوم سال بهره برداری نموده و از این راه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کنند، این درحالیست که پیش از انقلاب، کشت دوم در نیمه دوم سال در شالیزار‌ها انجام نمی‌شد.

وی پرورش راتون و کشت سبزیجات برگی و غده ای، شبدر، گندم، جو، حبوبات و کلزا را از مهم‌ترین محصولاتی دانست که پس از برداشت برنج، در قالب کشت دوم در شالیزار‌های گیلان تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی افزود: با حمایت‌های مالی در قالب تسهیلات، توسعه واحد‌های صنعتی، افزایش بهره‌وری، تنوع بخشی به محصولات، اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین و وارد کردن نژاد پرتولید سهم این استان را از تولید سالانه گوشت قرمز به ۳۰ هزار تن و از گوشت طیور هم به ۱۶۸ هزار تن رسانده ایم؛ این درحالی است که این میزان تا پیش از پیروزی انقلاب به ترتیب ۲۰ هزار و ۱۷ هزار تن بود.

 
انتهای پیام/آ

برنج محصول استراتژیک گیلان

برچسب ها: برنج ، خبر اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.