رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد؛

ورود ۹.۲ میلیارد دلار ارز صادراتی به سامانه نیما/ جریان ورود ارز به اقتصاد تشدید می شود

همتی گفت: با تعاملاتی که با صادرکنندگان شده است، جریان ورود ارز به چرخه اقتصادی تشدید خواهد شد.

ورود ۹.۲ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما/ جریان ورود ارز به اقتصاد تشدید می شودبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد مدیریتی بنده در این مدت، کنترل بازار‌ها و مقابله با فشار‌ها و تحریم‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: لزومی نمی‌بینیم برخی اطلاعات کشور را به دشمنان و در سطح بین المللی اعلام کنیم، اما برنامه‌های عملیاتی در راستای ساماندهی بازار  ارز داریم. اکنون وضعیت بسیار خوب است و مشکلی نداریم، ذخایر اسکناس خوبی داریم و این ذخایر برای ۱ الی ۲ سال آینده است.

همتی تاکید کرد: اگر برخی موارد اطلاع رسانی نمی‌شود به دلیل سوء استفاده دشمنان است، در یک مقاطعی مشکلات ارزی داشتیم، زیرا در اواخر دسامبر واردات نفتی برخی کشور‌ها از ایران قطع شد، اما در حال  حاضر ده‌ها میلیارد دلار  ارز در کشور‌های دنیا داشته و نگران ذخایر نیستیم. دشمن اجباری را برای ما ایجاد کرد تا از درآمد‌های نفتی فاصله بگیریم و اقتصاد مقاومتی را توسعه دهیم در این مسیر تکیه بر تولیدات داخلی را افزایش خواهیم داد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در واقع برخی از صادرکنندگان غیر نفتی عادت کرده بودند و روالی در بازگشت این ارز نبوده است، اما اخیرا با تعاملاتی که با صادرکنندگان شده، امیدوار هستیم جریان ورود ارز به چرخه اقتصادی تشدید شود، به تدریج وارد کنندگان با صادرکنندگان متصل و نیاز‌های خود را رفع خواهند کرد؛ تاکنون ۹.۲ میلیارد دلار ارز  در سامانه نیما وارد شده است.

وی ادامه داد: کشور یک سری اولویت بندی‌هایی دارد. باید واردات با ورود ارز صورت بگیرد، واردات بدون انتقال ارز یک روش بدی است که به اقتصاد صدمه می‌زند، در بخش خودرو با بخشی از این واردات مخالفت شد که دولت هم با بانک مرکزی همراه شد، همین موضوع فشاری به بازار ارز وارد کرد که با کنترل ما روند کاهشی خواهد یافت. همین روز گذشته در کمیسیون تلفیق هم واردات برخی ادوات کشاورزی بدون انتقال ارز را آزاد کردند که ما با مخالفت شدید موجب لغو آن مصوبه شدیم.

صادرات بدون ورود ارز به کشور یعنی خروج سرمایه ملی بدون کسب منافع بین المللی

همتی تصریح کرد: صادرات ریالی هم جزو مخالفت‌های من است، زیرا اصلا مفهومی ندارد. صادرات بدون ورود ارز به کشور یعنی خروج سرمایه ملی بدون کسب منافع بین المللی. خوشبختانه تفاهم‌هایی که با کشور‌های همسایه شده تا این موضوع را کنترل کنیم، این نوع صادرات مانند نشت از منابع کشور است.

وی تاکید کرد: کنترل تراکنش‌های بانکی در زمانی که ترامپ از سقوط ارزش پول ما  خوشحال بود از دستاورد‌های خوب همکاران بانک مرکزی بود که نمی‌توان از تاثیر مثبت آن از نظام بانکی چشم پوشاند.

همتی در ادامه بیان کرد: اقدامات  اثرگذاری را در بانک مرکزی انجام می دهیم که یکی از آن ها تبدیل سپرده های روز شمار به ماه شمار است و اثر آن را در میان مدت بر نظام اقتصادی خواهیم دید.

وی تشریح کرد: اقدام دیگری که با تحقق آن بازار با ثبات بیشتری اداره خواهد شد، تشکیل بازار متشکل ارزی است، بازاری که در آن اسکناس ارز معامله و به صورت آنی تحویل مشتری داده می شود. این بازار با تبادل ارز بین صرافی ها با هم و صرافی ها با بانک مرکزی شکل میگیرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: سامانه دیگری که در اولویت برنامه های ما برای افتتاح قرار گرفته ، سامانه تعهد ارزی است که با تاکید رئیس جمهور اجرای آن را سرعت بخشیدیم.

همتی ادامه داد: باید فکری به حال صادرکنندگانی که ارز خود را وارد کشور نمی کنند، شود وگرنه بازهم شاهد نشت منابع ارزی خواهیم بود.

وی گفت: پس از ورود به بانک مرکزی، به جد تاکید کردم تا اطلاعات معاملات ارزی را روزانه روی سایت قرار دهند تا شفافیت در کارهایمان به طور عملیاتی دیده شود. اما اینکه برخی اخبار را به سمع مردم شریف نمی رسانیم پنهان کاری نیست بلکه قصد نداریم تا دشمن از فعالیت هایمان و مسائل داخلی مطلع شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: متاسفانه موضوعی که پس از ورود به بانک مرکزی من را متاثر کرد، وجود فساد و رانت گسترده در سیستم اداری بود که مانند خوره به جان اقتصاد افتاده و مردم را به نظام بدبین می کند.

وی افزود: باید راهی برای این موضوع باشد. معمولا بنده زیاد سخنرانی و صحبت های رسانه ای انجام نمی دهم و معتقدم یا باید کاری کرد و حرف زد یا سکوت کرد. اگر به فکر راه حلی نباشیم قطعا رانت و فساد کشور را زیر سوال خواهد برد.

دفاع رییس کل بانک مرکزی از دلار ۴۲۰۰ تومانی

همتی تاکید کرد: معتقدم ارز اگر در آن زمان که ارز ۴۲۰۰ تومانی مصوب شد آن را اجرایی نمی کردیم قطعا تورم بسیار سنگینی را شاهد بودیم. اما قبول داریم در سیستم توزیع و نظارت بر توزیع آن ضعف وجود داشت و همین موضوع صدمه جدی به اعتماد اجتماعی ملت به سیستم بانکی زد.

سپرده ریالی بر مبنی ارز چیست؟

رئیس کل بانک مرکزی درباره سپرده های ریالی بر مبنی ارز، گفت: این نوع سرمایه گذاری به این معنی است که شما معادل ریالی مقدار ارزی را که می خواهید از بازار بخرید به بانک ها به عنوان سپرده می دهید. این پول نزد بانک می ماند تا زمانی که شما قصد دریافت اصل پول خود را داشته باشید.

وی افزود: بانک معادل ریالی همان مقدار ارز خریداری شده شما را بر مبنای روزی که برای دریافت ارز به بانک رفتید به شما خواهد داد. این همان سود و زیان نوسانات نرخ ارز است که در بازار متحمل می شوید ولی اینبار این پول نزد بانک هاست.

همتی ادامه داد: این طرح در مرحله اجرایی شدن است و چزئیات آن را به اطلاع عموم خواهیم رساند.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص شک اتحادیه اروپا برای ایجاد یک کانال مالی در ایران گفت: فشارهای آمریکا این اتحادیه را سردرگم کرده و تمام راه های موجود را برای آن ها بسته است، همین هفته گذشته یک مسئول اروپایی با بنده دیدار داشت و از فشارهای همه جانبه آمریکا برای تبادلات مالی آن ها می گفت؛ به هر حال سیاست گذاری های داخلی و بین المللی خود را براساس این اتفاق نچیده ایم بیشتر بر توان داخلی و ارتباط با کشورهایی نظیر چین، روسیه، ترکیه، هند و کشورهای همسایه که تمام قد با ما همکاری می کنند تمرکز کرده ایم.

وی افزود: اما به نظر و اعتقاد شخص خودم، اتحادیه اروپا در همین هفته های آینده تصمیم خوبی را برای تبادلات تجاری با ایران خواهد گرفت. اگر این اتفاق بیفتد ما استقبال می کنیم در غیر این صورت هم هیچ اتفاقی برای اقتصاد ما نخواهد افتاد.

همتی در تشریح رابطه FATF با برقراری ارتباط مالی اتحادیه اروپا با ایران گفت: فکر نمی کنم این دو موضوع ربطی به هم داشته باشند و هر کدام مسیر جداگانه ای دارند. FATF یک امر لازم در سیستم بانکی است که امیدواریم مجمع تشخیص مصلحت نظام با بررسی های به جا اشکالات را رفع کند و مطمئنم مشکلات امنیتی و یا مباحثی که موجب نگرانی عموم است را برای ما به وجود نمی آورد.

وی با اشاره به خرید نفت ایران توسط ژاپن گفت: آمار دقیق معاملات در دسترسم نیست اما می دانم روزانه ۱ میلیون بشکه صادر می کنیم. چنانچه معتقدم باید از اتکا به تامین بودجه کل کشور برمبنای نفت کاسته شود و به سمت درآمدهای غیر نفتی حرکت کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بودجه حاصل از درامد نفتی مانند بند نافی است که بالاخره از بین خواهد رفت و اتکای دولت ها باید بر صادرات غیر نفتی باشد.

وی افزود: دشمن با اشاره و تمرکزش بر فروش نفت قصد برهم زدن معیشت مردم را داشت که تا حدودی هم موفق شد. اقشار ضعیف جامعه به سرعت مورد اذیت این فشارها قرار گرفتند که دولت فکری برای حمایت از معیشت آنها کرد.

همتی بیان کرد: به یک عزم جدی و باور جمعی نیازمند هستیم. کشور در حال حاضر درگیر یک جنگ اقتصادی است. عده ای هنوز باور نکرده اند و معتقدند نفت می فروشیم و با آن ماشین های لوکس وارد کشور می کنیم و برند های مختلفی در بازار ها به فروش می رسانیم اما این درحالیست که فشار آمریکا بر همه کشورها، یک جنگ شدید اقتصادی را در دنیا  راه انداخته است.

وی گفت: ۳ هفته بیشتر به چهلمین جشن انقلاب باقی نمانده است. کشور در ثبات خوبی قرار گرفته و آرزوی شوم دشمن برای ناکام ماندن انقلاب اسلامی نابود شده است.

حذف چهار صفر پولی ۲ سال زمان می برد/ ارزان بودن قیمت مسکوکات ریالی عاملی برای فروش نیکل آن

رئیس کل بانک مرکزی با تشریح حذف ۴ صفر از پول ملی، گفت: این بحث جدی است و کنار گذاشته نشده است. آن را در قالب یک بسته به دولت پیشنهاد داده ایم که درصورت تصویب به صورت لایحه وارد مجلس و در صورت موافقت نمایندگان به قانون تبدیل می شود.

وی افزود: برخی کارشناسان معترض شدند که حالا زمان خوبی برای اجرای این موضوع نیست، بله ما هم قبول داریم و قرار نبود همین فردا صفر ها را خط بزنیم اما باید اینکار از جایی شروع می شد. آیا می دانستید هزینه چاپ مسکوکات یا همان پول های فلزی بیشتر از ارزش پولی آن هاست؟! عده ای سکه ها را گونی گونی خارج کرده و نیکل آن را گرانتر می فروشند و این اصلا خوب نیست.

همتی گفت: نطام بانکی در حال حاضر ۱۰۳ فقره اسکناس در کشور دارد که با حذف صفر به ۲۵ فقره خواهد رسید. ما کلمه ریال را جدی نگرفته ایم و تنها با تومان میانه داریم این درحالیست که در دنیا اعداد و ارقامی نظیر دلار و سنت مطرح شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با حذف چهار صفر اتفاقات خوبی نظیر تغییر ارزش صوری پول، کاهش هزینه های چاپ مسکوکات در آینده خواهد افتاد.

وی افزود: پس از ورودم به بانک مرکزی علاوه بر تمام هجمه ها، اضافه برداشت های بانکی از ۵۵ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. همچنین رشد نقدینگی به مانند سال قبل ۱۵ درصد شد. البته عده ای تصور می کردند با افزایش سود بانکی نرخ تورم و نقدینگی را کاهش خواهند داد این درحالیست که تورم ما برمبنای ورود شوک ارزی به اقتصاد کشور است.

همتی در پایان ضمن تاکید بر عدم توجه مردم به شایعات در فضای مجازی گفت: نمی توانیم تمام موارد اجرایی را در سیستم بانکی ابلاغ کنیم شما شاهد بودید که یک شایعه توسط رسانه معاند درخصوص یک بانک چه تشویشی در کشور ایجاد کرد. مردم صبور بوده و مطمئن باشند که قولی نمی دهم که عملیاتی نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
خدا کنه فردا مثل قبل ارز گران نشود چون هر بار این مسولان ما سخن گفتن فرداش همه چیز برعکس شده
Finland
ناشناس
۰۰:۱۱ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
چرا قیمت ها پایین نمیاد مردمی که نمیتونن ساده ترین کالا ها و محصولات امرار معاشی رو تهیه کنن...چی ارزون شده ...دلار کو که بیاد پایین .کو لوازم خانگی بیاد پایین ...واقعا اینکه درد مردم رو میدونید شد حرف ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
این سامانه نیما از بازار ازاد ارز بیشتر باعث گرانی و خرابی بازار شد حضرات ارز ۴۲۰۰ را که خودشون تایید کردن را بالای ۸۰۰۰دادن دست ملت حالا هم که می بینید هیچ چیزی ارزون نمیشه علتش همین سامانه است که نمیزاره نرخ ارز از این کمتر بشهوگر نن مطمان باشی نرخ ارز الان از ۵۰۰۰ نومن کمتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
دیگه به آخرخط رسیدین نه دلاری براتون مونده ونه اقتصادی هست ایشالا هرچه زود تر به سزای اعمالتون می رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
آقای همتی در مورد پیوستن بهFATF و لوایح چهارگانه گفتند برای حل مشکل مراودات بانکی به این لوایح و تصویب نهایی آن نیاز داریم. سوالم از آقای همتی این است علیرغم مضرات این لوایح و ارائه اطلاعات مالی کشور به دشمن(که می توان این لوایح را برجام دیگری خواند)جنابعالی چه تضمینی می دهید که پس از تصویب اینها نیز دشمن بهانه بعدی را روی میز نگذارد وزیر خارجه در مجلس گفت نه او و نه رییس جمهور نمی توانند تضمین دهند. ضمنا دیدیم که علیرغم اجرای تعهدات برجام هسته ای دشمن بر تحریم ها افزود.
آخرین اخبار