گرفتار پشت دیوار!

«اف. بی. آی» به تازگی اقرار کرد که از پرداخت دستمزد به خبرچین‌های خود عاجز شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  تسلیم شدنی در کار نیست!» ترامپ در حالی این جملات را توئیت کرده است که پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) با انتشار گزارشی از به مخاطره افتادن امنیت ملی این کشور خبر داده است. در این گزارش آمده است که تداوم تعطیلی دولت آمریکا عملا به سود تروریست‌ها و بزهکاران تمام می‌شود. در این خصوص شماری از مقامات اف. بی. آی به «انجمن ماموران اف بی آی» که بیش از ۱۴ هزار نفر از نیرو‌های کنونی و پیشین پلیس فدرال آمریکا در آن عضو هستند، گفته اند این نهاد دیگر توان پرداخت حقوق نیرو‌های اطلاعاتی و مترجمان خود را ندارد و نمی‌تواند برای شناسایی گروه‌های تبهکار و تامین مواد مخدر برای ماموریت‌های مخفیانه هزینه کند.

گرفتار پشت دیوار!


بیشتربخوانید: ماجرای دیوار جنجالی به کجا ختم می شود؟+فیلم


مسئولان اف‌بی‌آی تاکید کرده‌اند که تامین نکردن نیاز‌های مالی منجر به آن می‌شود که کنترل گمرکی و همچنین کنترل مرزی کشور آسیب ببیند. حتی فعالیت‌های وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا که پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر شکل گرفته بود، نیز دستخوش اختلال شده است. فعالیت اداره مرکزی اف‌بی‌آی و همچنین ۵۶ شعبه این نهاد در سراسر آمریکا نیز بر اثر تعطیلی دولت مختل شده است. یکی از مسئولان نهاد مقابله با اقدامات تروریستی گفته است: «ما حتی قادر به پرداخت حقوق ماموران و خبرچینان خود نیز نیستیم.» او هشدار داده است که نپرداختن دستمزد این نیرو‌ها می‌تواند باعث قطع همکاری آن‌ها با سازمان‌های امنیتی آمریکا شود.

برای ترامپ مهم نیست؟!

در این میان اما، یک خبرنگار اشپیگل به اختلافات بین ترامپ و اف‌بی‌آی پرداخته و تصریح کرده است که فلج شدن اف‌بی‌آی ظاهرا دغدغه ترامپ نیست. رئیس جمهور آمریکا حتی برخی از مسئولان پلیس فدرال آمریکا و به‌خصوص کسانی را که در زمینه تماس‌های بین تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه تحقیق می‌کنند متهم به فساد مالی کرده است. حتی با تعطیلی دولت، بسیاری از کارمندان ۹۴ دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا مجبورشدند به مرخصی بروند. این کار رسیدگی به پرونده‌های قضایی را بیش از پیش پیچیده می‌کند. عجیب‌تر این که تعطیلی دولت بیش از همه به نفع دونالد ترامپ است که پرونده قضایی علیه او در دادگاهی در منهتن متوقف مانده است. با وجود این رئیس جمهور می‌گوید با شعار «دیوار را بسازید و جرم کم می‌شود»، دو سال آینده دولت خود را تا زمان ساخت کامل دیوار در مرز جنوبی ادامه می‌دهد.

رای گیری سنا برای پایان دادن به تعطیلی دولت

اتمام منابع مالی نهاد‌های امنیتی آمریکا از جمله پلیس فدرال (اف. بی. آی) و نپرداختن دستمزد به نیرو‌های اطلاعاتی که در پی تعطیلی دولت اتفاق افتاده، مجلس سنا را بر آن داشته است تا برای رفع نگرانی این نهاد‌ها تشکیل جلسه دهد. سنای آمریکا قصد دارد امروز با هدف حل و فصل اختلاف کنگره و رئیس جمهوری وارد عمل شود و به تعطیلی بخش‌هایی از دولت که ۳۳ روز از آن گذشته پایان دهد. تصمیم برای این رای‌گیری در حالی اتخاذ شده که هنوز پافشاری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای دریافت بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری ساخت دیوار در مرز این کشور و مکزیک به جایی نرسیده است. با این حال، به گزارش «هیل»، سناتور «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا، امروز دو لایحه پیشنهادی برای بازگشایی دولت فدرال را به رأی می‌گذارد. پیشبرد هر یک از لوایح پیشنهادی مستلزم کسب ۶۰ رأی موافق است. حال آن که ترکیب فعلی سنا را ۵۳ سناتور جمهوری خواه، دو سناتور مستقل و ۴۵ سناتور دموکرات تشکیل می‌دهد.

این لوایح عبارت اند از: ۱) لایحه پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای بازگشایی دولت مبتنی بر تأمین بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مرزی و تمدید حمایت‌های قانونی از برخی مهاجران به مدت سه سال. ۲) طرح دموکرات‌ها برای پایان تعطیلی؛ بر اساس این طرح، دولت به مدت سه هفته تامین مالی خواهد شد آن هم بدون اضافه کردن ۵.۷ میلیارد دلاری که ترامپ برای ساخت دیوار مرزی تعیین کرده است. به رغم توافق اخیر رهبران سنا، هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که این لوایح پیشنهادی بتوانند با کسب آرای لازم، به بن بست چند ماهه پایان دهند و باعث بازگشایی دولت شوند.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.