معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست:

تالاب‌ها ۱۰ برابر جنگل‌ها ارزش اکولوژیکی دارند

ظهرابی گفت: تالاب‌ها ۱۰ برابر جنگل‌ها ارزش اکولوژیکی دارند و در تثبیت دی اکسید کربن و گاز co۲ نقش مهمی دارند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیستبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری به مناسبت روز جهانی تالاب که امروز  برگزار شد، با اشاره به این که تالاب‌ها مهمترین اکوسیستم هستند، اظهار کرد: تالاب‌ها ۱۰ برابر جنگل‌ها ارزش اکولوژیکی دارند و در تثبیت دی اکسید کربن و گاز co۲ نقش مهمی دارند.

وی ادامه داد: ۳ درصد کره زمین به تالاب‌ها اختصاص یافته است که اگر تخریب شوند عامل ایجاد گاز‌های گلخانه‌ای و پدیده گرد و غبار خواهند شد.

ظهرابی با بیان اینکه تالاب‌ها می‌توانند بین آب‌های شور و شیرین تعادل ایجاد کنند، افزود: آن‌ها ذخیرگاه آب‌ها هستند و مانع ایجاد سیلاب‌ها می‌شوند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد:: تالاب‌ها می‌توانند از تنوع زیستی و زیست محیطی حفاظت کنند و به عنوان یک منبع معاش برای بومیان باشند.

ظهرابی تصریح کرد: برخی تالاب‌های خشک، عاملی برای حرکت شن‌های روان هستند و تغییر اقلیم نیز یکی از عوامل خشکی تالاب‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه تالاب‌های ساحلی می‌توانند به عنوان یک مانع بزرگ برای مقابله با سونامی باشند، گفت: متاسفانه ۳۵درصد تالاب‌های جهان از سال ۱۹۷۰ خشک شدند که عامل ایجاد ۱۰ درصد گاز‌های گلخانه‌ای و گاز‌های co۲ می‌باشند.

ظهرابی افزود: کنوانسیون رامسر دوم فوریه سال ۱۹۷۱ برای حفاظت از تنوع زیستی و تالاب‌ها در جهان ایجاد شد که در آن سال ۱۸ کشور به عضویت آن در آمدند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم اکنون ۱۷۰کشور به عضویت کنوانسیون رامسر در آمده اند تا از ۲۳۷ تالاب بین المللی حفاظت کنند.

وی با اشاره به اینکه  ایران ۳۵ تالاب را در کنوانسیون رامسر به ثبت رسانده است، افزود: روز جهانی تالاب امسال در بندر خمیر و به درخواست بومیان این منطقه برگزار خواهد شد.

ظهرابی ادامه داد: شعار امسال روز جهانی تالاب‌ها "مواجه با تغییر اقلیم‌ ناتوان نیستیم"  است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران به دلیل قرار گفتن در منطقه خشک و نیمه خشک، ۱.۸ درصد تالاب‌های جهان را در خود جای داده است، در حالی که متوسط جهانی ۳ درصد است.

وی افزود: در کشوری مانند ایران که در منطقه خشکی قرار دارد، تالاب‌ها ارزش چند برابری می‌گیرند.

ظهرابی بیان کرد: در چند سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت اصولی تالاب‌ها سیاست‌هایی را در پیش گرفته که این مدیریت متکی بر حضور ذی‌النفعان و مشارکت‌های مردمی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بخش عمده احیای تالاب‌ها به تأمین آب باز می‌گردد و این موضوع حضور و اراده همه دستگاه‌ها را می‌طلبد. اگر بخواهیم فشار بر تالاب‌ها را ادامه دهیم، در آینده شاهد نابودی تمام تالاب‌ها در کشور خواهیم بود.

ظهرابی با بیان اینکه قانون خاصی برای احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست تصویب شده است، گفت: آیین‌نامه اجرایی حفاظت و بهره‌برداری از تالاب‌ها در مراحل پایانی است و برای اشخاصی که باعث تخریب تالاب‌ها می‌شوند، مجازات و جرایمی در نظر گرفته شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در محیط زیست تکیه ما بر این نیست که با متخلفان برخورد و یا آن‌ها را جریمه کنیم، بلکه ما باید جرایم را به نوعی به حفاظت از محیط زیست ارتباط دهیم، چرا که امروز حفظ محیط زیست در گرو مشارکت مردم است.

وی با اشاره به اینکه برای ۱۴ تالاب کشور برنامه زیست محیطی داریم، افزود: ۱۴ برنامه زیست محیطی درباره تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست تصویب شده که ۷ برنامه تالاب در حال تدوین و تصویب است و برنامه ۶ تالاب دیگر نیز در مرحله تدوین به سر می‌برد.

ظهرابی با بیان اینکه موضوع تعیین نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها در برنامه ششم و در قانون حفاظت و بهره‌برداری از تالاب‌ها مورد تأکید قرار دارد، گفت: برای ۲۷ تالاب نیاز آبی تعیین شده است و ۲۰ تالاب در دست مطالعه و ۱۴ تالاب دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته که در سال‌های آینده مطالعات آن‌ها آغاز می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از ایده‌آل‌های آبی تالاب‌ها فاصله داریم، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل شرایط جوی و آبی کشور هنوز به ایده‌آل‌های آبی تالاب‌ها دست پیدا نکرده‌ایم، اما برای اینکه به سمت تعیین منابع آبی پیش رویم، به صورت مرتب این نیاز آبی را رصد می‌کنیم.

وی با اشاره بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای پایش آنلاین نیازمند آمار وزارت نیرو است، افزود: اگر سازمان حفاظت محیط زیست بخواهد در مبادی ورودی تالاب‌ها پایش آنلاین  داشته باشد، باید میزان آب ورودی به تالاب ها را اندازه گیری کند.

ظهرابی با بیان اینکه برخی تالاب‌های کشور در انتهای حوضه آبریز قرار دارند، گفت: عمده مشکل تالاب‌های کشور تأمین حقابه‌های آن است که با دشواری و پیچیدگی زیادی همراه است، چرا که کشور ما برای رسیدن به توسعه نیازمند آب‌های بالادست تالاب‌ها است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید تمام بخش‌ها مصرف آب را در حوزه‌های خود کاهش دهند، چرا که با این روند ما نمی‌توانیم هیچ تالابی را احیا کنیم.

وی گفت: بخشی از تالاب‌های کشور نیازمند آب‌های زیرزمینی هستند که این نیز به دلیل کمبود بارش‌ها در سال‌های اخیر و بهره برداری بی رویه از آب‌های زیرزمینی با مشکل مواجه شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار