در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

زرندی: صنعت را باید رقابت‌پذیر کنیم/ ذاکر: باید سیاست‌های باثباتی در استراتژی صنعت داشته باشیم

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع دستاوردها و چالش‌های صنعت در آغاز دهه پنجم انقلاب برگزار شد.

گفت‌وگوی ویژه خبریبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (دوشنبه، ۸ بهمن ماه) با موضوع دستاورد‌ها و چالش‌های صنعت در آغاز دهه پنجم انقلاب با حضور سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و محمدعلی ذاکر، محمد علی ذاکر سرپرست اسبق وزارت صنایع برگزار شد.

سعید زرندی در ابتدای برنامه اظهار کرد: هم اکنون ۸۵ هزار واحد صنعتی دارای مجوز رسمی و پروانه بهره برداری در کشور وجود دارد که ۴۰ سال پیش این تعداد ۱۵۰۰ واحد بود.

وی گفت: در سال ۵۷، ۱۹۵ معدن در کشور فعال بود که هم اکنون این تعداد به ۶ هزار و ۴۰۰ معدن افزایش یافته است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: هم اکنون در تولید فولاد خام دهمین کشور دنیا هستیم و در تولید آهن اسفنجی دومین رتبه را داریم. در تولید مس شانزدهم و در تولید سنگ آهن یازدهمین تولید کننده در جهان هستیم و از نظر ظرفیت تولید خودرو هم چهاردهمین کشور دنیا به شمار می‌رویم.

زرندی افزود: در سال ۵۷ در برابر نیم میلیارد دلار صادرات ۱۰ میلیارد دلار واردات داشتیم که امسال به ۳۳ میلیارد دلار صادرات در برابر ۳۲ میلیارد دلار واردات رسیده ایم.

وی گفت: حجم تجارت ۴۰ سال پیش ۱۰/۹ میلیارد دلار بود که الان به سالانه بالغ بر یکصد میلیارد دلار افزایش یافته است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: به علت برخی فشار‌ها در دوره‌ای شاهد توسعه نامتوازن در بخش صنعت و معدن در کشور بودیم، اما اکنون در تلاشیم تا به سمت توسعه مبتنی بر آمایش سرزمین حرکت کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: پیش از انقلاب سالانه ۱۴ میلیون تن سیمان تولید می‌کردیم که این میزان هم اکنون به ۸۰ میلیون تن رسیده است و جزو صادرکنندگان سیمان هستیم.

علاء الدین میر محمد صادقی افزود: هم اکنون ۲۰۰ میلیون متر انواع پارچه در کشور تولید می‌شود که بیش از ۲۰ میلیون متر آن پارچه کت و شلواری و فاستونی است.

سرپرست اسبق وزارت صنایع هم در این برنامه گفت: پیش از انقلاب ۹۵ درصد محصولات صنعتی کشور واردات از خارج بود.

محمدعلی ذاکر افزود: در ۱۰ سال اول انقلاب سیاست اصلی وزارت صنایع جایگزینی واردات با تولیدات داخلی بود.

علاالدین میرمحمد صادقی، نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌ها بعد از انقلاب بسیار بیشتر از قبل از انقلاب است، خاطرنشان کرد: الان به وفور کالا بر اساس سرمایه سرمایه‌گذاران وجود دارد لذا مردم توقع زیادی دارند و باید این توقع باشد تا دیگران و دولت فعالیت کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ما به پیشرفت‌های کشور قانع نیستیم، ادامه داد: این کشور مربوط به امام زمان (عج) است و انشاءالله سعادتمند می‌شود.

محمدعلی ذاکر، سرپرست اسبق وزارت صنایع با اشاره به اینکه باید سیاست درازمدت و باثباتی را در استراتژی صنعت داشته باشیم، افزود: سیاست‌های متغیر زیادی به دلیل نداشتن استراتژی ثابت داریم.

سعید زرندی معاون طرح و برنامه ریزی وزارت صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه رویکرد ما به سمت نوآوری و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه است، اظهار کرد: باید تولیداتی داشته باشیم که ارزش افزوده بیشتری برای کشور داشته باشد لذا رویکرد ما بر روی کیفی‌سازی است، در یک دوره توسعه نامتوازن در کشور داشتیم که برگرفته از فشار‌های سیاسی بود.

وی با اشاره به اینکه باید به سمت توسعه مبتنی بر آمایش سرزمینی حرکت کنیم، ادامه داد: بر اساس برخی از شاخص‌ها ایران جزو کشور‌های با فارغ التحصیل بالاست به طوری که رتبه سوم مهندسی دنیا را داریم، لذا صنعت را باید رقابت پذیر کنیم و فضایی به وجود آوریم که دائم در معرض ارزیابی باشد.

زرندی با اشاره به اینکه به نوعی در برخی از حوزه‌ها موفق بوده‌ایم افزود: متناسب با چهار دهه انقلاب تغییرات جدی در سیاست‌گذاری‌ها اتفاق افتاده است، رویکرد ما در اقتصاد مقاومتی درون‌زایی و درون‌نگری است که به عنوان جهت گیری وزارت خانه مطرح شده لذا رویکرد ما به سمت نوآوری است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استقبال مردم به حوزه صنعت و معدن بالاست، عنوان کرد: در دنیا فرایند توسعه تکنولوژی در کنار صنعت و دانشگاه برنامه ریزی شده است، طرح تاپ در وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده لذا باید فضا را برای توانمندسازی تولید و اشتغال پایدار ایجاد کنیم.

سرپرست اسبق وزارت صنایع با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ما بعد از انقلاب توسعه کمی و کیفی زیادی پیدا کرده‌اند، گفت: سطح سواد و سطح مهارت نیرو‌های تربیت شده ما بالا رفته است، حدود ۸۵ درصد اقتصاد کشور دولتی است لذا اقتصاد دولتی شرایط و انگیزه لازم را برای فعالان فراهم نمی‌کند.

ذاکر با اشاره به اینکه اوایل انقلاب سازمان صنایع ملی تشکیل شد که ۶۰۰ واحدی تولیدی را ملی اعلام کرد، افزود: تولیدکننده و سرمایه‌گذار باید تکلیف خود را برای آینده بداند الان هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌داند که اگر فروش نفت زیاد و مشکل تحریم برطرف شد چه مسئله‌ای ایجاد می‌شود.

سرپرست اسبق وزارت صنایع با اشاره به اینکه پیش از انقلاب ۹۵ درصد محصولات صنعتی کشور واردات از خارج بود، خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال اول انقلاب سیاست اصلی وزارت صنایع جایگزینی واردات با تولیدات داخلی بود.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار