در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر مطرح شد؛

چرا جایزه باربد از موسیقی فجر حذف شد؟/ تمرکز جشنواره بر اجرای آثار اصیل ایرانی است

نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر صبح دوشنبه ۱۵ بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

چرا جایزه باربد حذف شد؟/ نگاه جشنواره موسیقی، به اجرای آثار اصیل ایرانی استبه گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر صبح دوشنبه ۱۵ بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای نشست شاهین فرهت دبیر جشنواره گفت: فکر می کنم کارها به خوبی انجام شده است. گروه ها مشغول تمرین هستند و تفکراتی که داشتیم تا حد زیادی به خوبی پیش رفته است. از جشنواره و روند اجرایی آن خسته نیستم.

وی درباره اعضای هیئت انتخاب و روند انتخاب گروه‌ها گفت: اعضای هیئت داوران هر کدام در هر ژانر موسیقی متخصص بودند و آثار تماماً با در نظر گرفتن کیفیت انتخاب شدند. تم جشنواره اجرای آهنگسازان ایرانی است و این برای اولین بار اتفاق افتاده است. از تمامی نسل های موسیقی ایرانی شامل سنتی، کلاسیک و جوان موسیقی اجرا می‌شود.

فرهت همچنین درباره حذف جایزه باربد بیان کرد: من برای باربد به جشنواره نیامدم‌؛ بحث و تمرکز من در جشنواره روی اجرای آثار ایرانی است. هر جشنواره می‌تواند چیزی را انجام دهد و چیزی را انجام ندهد. من چهار سال نبودم و در جریان این نبودم که چرا جایزه باربد حذف شد.

او درباره اینکه چرا از برنامه‌ها بی اطلاع است و کمتر در جریان اتفاقات است، اظهار کرد: من دبیر هنری جشنواره هستم و به موضوعات اجرایی نمی‌پردازم. ما از چهار نسل مختلف کار‌هایی داریم که در جشنواره آن را مشاهده می‌کنیم.

در ادامه، علی ترابی مدیر دفتر موسیقی ارشاد درباره دلیل حذف جایزه باربد بیان کرد: حتی یک گروه را نمی توانید نام ببرید که بدون نظارت هیئت انتخاب در جدول اجرا حاضر باشند. هیچ کدام خارج از مسیر هیئت انتخاب نبوده و اسامی یک به یک بررسی شده است. این نکته هم قابل ذکر است که جایزه باربد به دلیل بحث‌های مالی حذف نشد. یک فستیوال معتبر موسیقی را در دنیا نام ببرید که جایزه در آن اهدا شود. بحث ما نقد دوره های قبل نیست. در حوزه موسیقی فستیوال مهمی نیست که جایزه بدهد. یکی از اصول ما ایجاد رقابت در بخش خصوصی است. ان شاء الله که به استاندارد‌های جهانی برسیم.

ترابی تاکید کرد: جشنواره در دوره سی و سوم به بعد آیین نامه نداشت و دبیر هر کاری را اراده می‌کرد، می توانست انجام دهد. الان خوشحالم که آیین نامه وجود دارد. معیار خاصی برای گروه‌های پاپ در نظر گرفته نشد. این موضوع که بخش پاپ رشد کرده اتفاق خوبی نیست، اما یک موضوع جهانی است که موسیقی اصیل کمتر دیده می شود. مسئولان تبلیغات شهری به دلیل ایام خاص از تبلیغات میدانی معذور بودند. ما همچنان در حال رایزنی هستیم.

مدیر دفتر موسیقی در ادامه گفت: هیچ گروهی از دوره‌های قبلی نیست که دستمزد نگرفته باشد. ما قیمت بلیت‌های کنسرت را نیز در این دوره شکستیم؛ ما کنسرتی با ۲۵ هزار تومان هم داریم که در هیچ جای دنیا وجود ندارد. درباره آیین نامه جشنواره هم باید بگویم که دموکرات‌ترین آیین نامه است. درباره برگزاری کنسرت خیابانی هم باید بگویم که همه کار‌ها را نباید در جشنواره انجام دهیم؛ مشکل سردی هوا ممکن است اجرای خیابانی را بر هم بزند.

در ادامه، شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره درباره انتخاب گروه‌ها برای حضور در جشنواره گفت: این که فکر کنید گروه ها بر اساس فراخوان به جشنواره می آیند؛ اینگونه نیست. ما با تمامی گروه‌ها و بزرگان موسیقی تماس گرفتیم اما هر کدام به دلایلی حضور پیدا نکردند. در بخش آواز بانوان هم افرادی که آثار فرستادند در حد انتظار نبودند.

صارمی همچنین درباره انصراف برخی گروه‌ها گفت: یکی از گروه‌ها همنوازان بود؛ خواننده این گروه پس از دو ماه تمرین از گروه انصراف داد. سپس اشکان کمانگری جایگزین آنها شد. همچنین، در ادامه انصراف‌ها، گروه فاخته انتخاب شدند که خواننده آن مجدداً کمانگری است. خواسته ما و آیین نامه این است که یک خواننده برای دو گروه نخوانند. این اتفاقات دست ما نبود.

در پایان، بهاری مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره از رادیو هم تشکر کرد و گفت: تمامی شبکه‌های رادیویی خیلی حرفه‌ای به دنبال پوشش برنامه‌های جشنواره موسیقی بودند و از این پیگیری شان واقعا متشکرم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار