رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران:

باید فرآیند تعلیق در دانشگاه را به سمت نسل جدید حرکت دهیم

کریمی: در طول این سالیان پستی و بلندی‌های زیادی را تجربه کردیم و فرآیند تعلیق در دانشگاه را به سمت نسل جدید حرکت دهیم.

باید فرآیند تعلیق در دانشگاه را به سمت نسل جدید حرکت دهیمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی كريمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم بیستمین جشنواره ابن‌سینا اظهار کرد: با نگاه کردن به سیر تحولات دانشگاه علوم پزشکی تهران متوجه پیشرفت آن خواهید شد، درست ۲۰ سال قبل در چنین روزی جشنواره ابن‌سینا فعالیت خود را شروع کرد که این نشان دهنده رویکرد علمی و هدف تولید علم دانشگاه بود.

وی ادامه داد: در طول این سالیان پستی و بلندی‌های زیادی را تجربه کرده‌ایم؛ مجموع پیشرفت‌ها نشان می‌دهد که مسیر کلی دانشگاه درست بوده و نیاز داریم رتبه‌های برتر را که نشان دهنده ظرفیت بالای دانشگاه است با برنامه ریزی درست بهبود دهیم، معمولا دانشگاه‌ها به دلیل همین برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برگشت به عقب را تجربه نمی‌کند و همواره رو به پیشرفت هستند، باید از ظرفیت‌هایمان را برای بهبود سرعت پیشرفت استفاده کنیم.

کریمی گفت: وضعیت به کارگیری ظرفیت‌ها در دانشگاه‌های ما به‌طور نسبی مطلوب است، چرا که اغلب دانشجو بلافاصله پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار می‌شود و این به معنای تولید علم، تولید ثروت و تولید امنیت و سلامت برای کشور است، پس باید تمام تسهیلات مورد نیاز برای آن‌ها را فراهم کنیم تا این روند‌ بهتر از قبل پیشروی کند.

پیشرفت علم وابسته به فرزندان کشور است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بدون شک آینده و پیشرفت علم در کشور وابسته به فرزندان و کودکان است و باید به فکر تعلیم آن‌ها باشیم؛ اقداماتی زیاد از طرف دانشگاه در این زمینه انجام شده است، مانند پارک فناوری که چندی پیش به زمین بزرگی در منطقه ۱۸ تهران در اختیار آن قرار گرفت تا فرآیند تعلیق در دانشگاه را به سمت نسل جدید حرکت دهیم.

وی افزود: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باید در کنار آن حضور داشته باشند و جوانان را برای رشد و ترقی همراهی کنند. همه دانشگاه‌ها باید رو به جلو حرکت کنند، نباید بخشی در دانشگاه یا مراکز درمانی وابسته به یک نفر باشد که این نیازمند برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی است.

 پیشرفت مسیر تولید علم و افزایش تعداد مقالات پس از انقلاب

در ادامه مراسم رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تعداد مقالات و مسیر تولید علم در ایران پیشرفته بسیاری پیدا کرده است؛ سال ۱۹۷۷ حدود ۶۷۰ مقاله از کشور ایران وجود داشت که به‌نسبت خیلی کم بود اما باید گفت که در آن زمان نیز از کشور ترکیه بالاتر بودیم، پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تولیدات علمی کاهشی چشمگیر پیدا کرد و با وجود این شرایط در حال حاضر مجدداً جایگاه خوبی داریم و بالاتر از بسیاری از کشورها قرار گرفته‌ایم که این نشان دهنده پیشرفت است.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد از تولید علم اشاره شده مربوط به وزارت بهداشت و مابقی آن مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است، لازم به ذکر است ما نه تنها در زمینه تعداد مقالات بلکه از نظر تعداد استناد به یکی از شاخص های کیفیت سنجی است نیز بهبودی چشمگیر پیدا کردیم به طوری که در سال ۲۰۱۷ رتبه برتر را در بین کشورهای اسلامی کسب کردیم که این رقم در سال ۲۰۱۸ فاصله بیشتری پیدا کرد.

رتبه ۱۵ جهانی در زمینه تولید علم را داریم

ملک زاده اظهار کرد: همانطور که همه می‌دانید ما کمتر از یک درصد از جمعیت جهان را داریم و این در حالی است که تولیدات مقالات ما حدود ۲ درصد و تعداد استنادات ما حدود سه درصد است، در حال حاضر در رتبه ۱۵ جهانی در زمینه تولید علم را داریم که از بسیاری از کشورهای اروپایی مانند روسیه بهتر است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: از نظر تعداد دانشگاه نیز ما با ۲۹ دانشگاه و در رتبه اول بین کشورهای اسلامی قرار دهیم، در بین مجموعه کشورهای جهانی نیز پیشرفتی مناسب داشتیم در حالی که اعتبار لازم را به بحث تحقیقات ما اختصاص ندادند، بنابر برنامه توسعه حدود سه درصد از تولید ناخالص ملی باید به بخش تحقیقات اختصاص می‌یافت و این در حالی‌ است که این رقم در حال حاضر حدود سه دهم درصد است.

وی ادامه داد در حال حاضر حدود ۳۰ هزار دانشجوی پزشکی و ۱۰ هزار دانشجوی دستیاری داریم که به زودی به متخصصان حوزه پزشکی اضافه خواهند شد و تعداد مراکز تحقیقاتی نیز به طرزی قابل توجه افزایش پیدا کرده است،‌ از نظر منابع علمی پیش از این تنها یک کتابخانه با دسترسی مطلوب داشتیم در حالی که امروزه ۷۰ دانشگاه به تمامی منابع دسترسی دارند؛ سامانه‌های نوین علم سنجی و اطلاعاتی طراحی شده‌اند که دسترسی همه افراد را به بانک‌های اطلاعاتی علمی تسهیل می‌کند.

افزایش چشمگیر امید به زندگی در بدو تولد در کشور

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در زمینه بهداشت و دستاورد‌های زیادی داشتیم که برای همگان مشهود است، امید به زندگی در بدو تولد در کشور ما به طرزی چشمگیر افزایش پیدا کرده و حتی از کشور‌های خارجی پذیرش بیمار برای درمان داریم. تعداد تخت‌های بیمارستانی نیز از ۵۰ هزار به ۱۳۰ هزار رسیده، اما نسبت به مقدار رشد جمعیت هنوز کافی نیست و هنوز به حدود ۱۰۰ هزار تختی که در حال آماده سازی است احتیاج داریم همچنین حدود ۹۵ درصد از دارو‌ها به صورت داخلی و با کیفیت مناسب تولید می‌شوند ۲۵ قلم داروی نوترکیب به دارو‌های کشور اضافه شد در زمینه فناوری هم به لطف ۱۱۰۰ شرکت دانش بنیان‌ای که فعالیت می‌کنند از رتبه ۱۰۶ به ۶۸ جهانی صعود کردیم و با توجه به سرمایه گذاری‌های خوبی که در این زمینه انجام شده است امیدواریم به زودی مقدار تولیدات باکیفیت ملی افزایش پیدا کند.
ملک زاده یادآوری کرد: با توجه به سرمایه‌های انسانی و نیرو‌های خوبی که در کشور داریم نباید نقشه راهی برای پیشرفت علمی طراحی کنیم تا دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد، باید به دنبال افزایش فعالیت در سطح بین المللی باشیم و نقشه‌های راهمان را بازنگری کنیم تا پیشرفت جهانی برای کشورمان حاصل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار