برپایی نمایشگاه نقاشی از ظلم‌های داعش توسط هنرمندان عراقی

هنرمندان عراقی ظلم‌های داعش را در یک نمایشگاه نقاشی با نام «بازگشت به موصل» به تصویر کشیدند.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مروان فتحی هنرمند ۳۶ ساله عراقی با نقاشی کشیدن زنی با مو‌های سوزان، اتفاقات و وقایع وحشتناکی را که خودش و زادگاهش موصل باید تحمل می کردند را به تصویر کشید.

بعد از سه سال اشغال شهر موصل توسط نیرو‌های داعش در سال ۲۰۱۷، بیشتر مردم قسمت‌های شمالی این شهر را در ویرانی ترک کردند، هزاران نفر کشته و بسیاری بی خانمان شدند، حتی کسانی که جان سالم به در بردند آسیب‌های بسیاری دیدند.

فتحی در این باره گفت: «هنوز شب‌ها از خواب می پرم و فکر می کنم که یک موشک هوایی قرار است به ما بر خورد کند یا می‌آیند یکی از ما را بگیرند.» این هنرمند همچنین گفت: «هر روز برای ما یک مبارزه است».

اثر این هنرمند در نمایشگاه «بازگشت به موصل» اولین نمایشگاه هنری بعد از آزادی موصل به نمایش در آمد. همه هنرمندان از سرتاسر عراق در این نمایشگاه ۶۰ روزه شرکت می کنند، این افراد کسانی هستند که در هنگام اشغال این شهر در موصل زندگی کرده بودند.

فتحی در این باره گفت: «هنرمندانی که در این شهر سکونت داشتند در ترس و نا امیدی کامل زندگی کرده اند».

احمد مزاحم دیگر هنرمند عراقی، زاده موصل به دلیل اینکه نیرو‌های داعش، مکانی منتسب به آرامگاه حضرت یونس را تخریب کرده بودند، نقاشی به نام «یونس و نهنگ» را کشیده است.

«متیو وینسنت» باستان شناس آمریکایی درباره این خرابی‌ها گفت که تکنولوژی می تواند تا حدودی کمک کند.

او همچنین یکی از پایه گزاران یکی از شرکت‌های ترمیم آثار باستانی است که به جمع آوری تصاویر آثار تاریخی می پردازد و برای بازسازی آن‌ها در حالت ۳ بُعدی تلاش می کند و به واسطه همین روش، قصد کمک به بازسازی آثار تخریب شده موصل را دارد.

او در نهایت گفت: «آثاری که بازسازی خواهد شد به هیچ عنوان جای نسخه اصلی را نخواهد گرفت، اما تکنولوژی راه ساده‌ای را روی ما گذاشته که قبلا این راه را نداشتیم».

انتهای پیام/

برچسب ها: هنرهای تجسمی ، نقاشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار