به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، یوتیوب، بزرگترین سایت اشتراک ویدئو جهان به شمار میرود که در حال حاضر گوگل مالک آن است. این سایت بزرگ به تازگی به مشکلی برخورده است که به نظر کم اهمیت میآید، اما در واقع تاثیرگذاری زیادی دارد و آن هم دکمه " نمیپسندم " (Dislike) این سایت است که در مواقعی که کاربر از یک ویدئو خوشش نمیآید یا به نظرش ویدئو حاوی محتوای نامناسبی است، از آن استفاده میکند. این گزینه به شکل مشت یک دست با انگشت شست به سمت پایین مشخص میشود و در برنامه یوتیوب زیر عنوان ویدئو در کنار گزینه " میپسندم " (Like) دیده میشود.
چندی پیش Tom Leung، رئیس بخش مدیریت پروژه یوتیوب، با انتشار ویدئویی اعلام کرد که در تلاش است تا حجم تاثیرگذاری دکمه نمیپسندم بر روی یک ویدئو را کاهش دهد. در سایت یوتیوب هر چه یک ویدئو دیسلایک بیشتری دریافت کرده باشد، به صورت خودکار کمتر دیده میشود و به عنوان ویدئوی مفید یا مشابه (آن ویدئویی که کاربر در حال تماشا است) به کاربران توصیه نمیشود.
به همین دلیل گاهی اوقات افرادی از روی قصد تعداد دیسلایک زیادی به یک ویدئو میدهند تا آن ویدئو کمتر دیده شود، بارها در مواردی شاهد آن بودیم که طرفداران جناحهای سیاسی، شرکتهای فناوری (مانند اپل و گوگل یا سونی و مایکروسافت) و حتی تیمهای ورزشی به صورت سازمان یافته ویدئوهای رقیب خود را دیسلاک میکنند تا به همین شکل تاثیرگذاری ویدئو از بین برود. به خاطر همین موضوع یوتیوب تصمیم گرفته تا گزینه نمیپسندم را طوری مدیریت کند تا تنها زمانی که یک کاربر واقعا از محتوای یک ویدئو نارضایتی دارد از این گزینه استفاده کند نه آن که به دلیل طرفداری از یک شرکت یا تیم دیگر، در ویدئوهای رقیب از گزینه نمیپسندم استفاده کند.
در حال حاضر برای تولیدکنندگان ویدئو گزینهای در منو preferences این سایت (یا نرم افزار) در نظر گرفته شده است که با آن میتوانند امتیازدهی میپسندم یا نمیپسندم را برای ویدئوهای خود غیر فعال کنند. البته این گزینه به صورت آزمایشی قرار گرفته و مسئولان یوتیوب در حال بررسی راههای مناسبتری برای امتیازدهی به ویدئوها هستند.
به گفته Leung، یکی از گزینهها آن است که زمانی که کاربر گزینه نمیپسندم را استفاده میکند یک باکس متن، زیر گزینه ایجاد شود تا کاربر دلیل مخالفت خود با ویدئو را در آن بیان کند، همچنین احتمال دارد دکمه نمیپسندم به طور کلی حذف گردد. یکی دیگر از گزینههای مورد بحث آن است که کاربر باید حداقل ۲۵ درصد ویدئو را ببیند تا گزینه نمیپسندم برایش فعال شود.
همه گزینهها تا حدودی میتواند از دیسلایکهای مغرضانه کاربران جلوگیری کند، اما به نظر میرسد به جز حذف کامل گزینه دیسلایک، راه حل جامعی برای این مشکل وجود نداشته باشد.
بیشتر بخوانید: اختلال در سرویس مایکروسافت Azure به پایگاه دادههای کاربران آسیب رساند
انتهای پیام/
یوتیوب هیچ نظارتی روی ویدئو های جعلی نداره