در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کنفرانس مونیخ بستر مناسبی برای بیان مواضع ایران درباره اینستکس است

کارشناس مسائل اروپا گفت: می‌توانیم از نشست مونیخ برای بیان بدعهدی‌های اروپا درباره برجام و ساز و کار مالی اروپا استفاده کنیم.

کنفرانس مونیخ تنها جایگاهی برای ابراز مواضع کلی، مبهم و دوگانه در خصوص برجام نباشدحنیف غفاری کارشناس مسائل اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد: کنفرانس مونیخ، کنفرانسی امنیتی است که با حضور مقامات ارشد سیاست خارجی و امنیتی کشورهای مختلف جهان برگزار شده و آنطور که مسلم است می‌تواند بستر و جایگاه مناسبی برای تبیین مواضع صریح ایران در قبال برجام، اینستکس و در قبال رفتارهای دو گانه مقامات اروپایی باشد.

وی افزود: اگر نشست مونیخ تنها جایگاهی برای ابراز مواضع کلی، مبهم و دوگانه در خصوص برجام باشد، آن زمان باید گفت که این نشست هم به نشستی عادی در نظام بین‌الملل در خصوص برجام تبدیل خواهد شد. مقامات دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان باید از حضور در نشست مونیخ برای بیان بدعهدی‌های اروپا درباره برجام و خصوصاً نقد ساز و کار ویژه مالی اروپا را هم از نظر تأخیر در راه‌اندازی و هم به لحاظ ماهوی به صورت کامل استفاده کنند و مواضع صریح ملت ایران را در قبال اروپا و در قبال رفتارهای چندگانه آنها یادآوری کنند.

کارشناس مسائل اتحادیه اروپا با اشاره به اظهارات فدریکا موگرینی درباره برجام در کنفرانس امنیتی مونیخ مبنی بر اینکه «اطمینان دارم اگر به خاطر حمایت کشورهای اروپایی نبود توافق برجام مدت‌ها پیش و شاید همان ماه مِی سال گذشته مرده بود»، اظهار کرد: موگرینی هم در دوران ریاست جمهوری اوباما و هم در دوران ریاست جمهوری ترامپ علاوه بر اینکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده، به عنوان مسئول کمیته مشترک برجام نیز ایفای نقش کرده است. اتحادیه اروپا عملاً تلاشی واقعی در راستای حفظ برجام و عمل به تعهدات خودش از جمله عادی سازی روابط بانکی با ایران و جلوگیری از آثار تحریم‌های ثانویه آمریکا بعد از خروج ترامپ از برجام انجام نداده و از لحاظ حقوقی، سیاسی و ساختاری عملکرد بسیار ناقص و معیوبی داشته است. از این جهت ادعای موگرینی در این خصوص صرفاً یک جنبه تبلیغاتی داشته و نمی‌توان آن را به عنوان یک واقعیت مدنظر قرار داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.