باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

دهیاران در هیچ دولتی دیده نشدند/ برخی از پست های کلیدی وزارت کشور در اختیار جوانان دهه ۶۰ و ۵۰ است

بخشداران و دهیاران از اشخاص حقوقی در وزارت کشور هستند که می‌توانند در توسعه و آبادانی روستاها نقش مهمی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۷ آذرماه سال جاری بود که سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور  از   اهتمام جدی وزیر کشور بر جوانگرایی در پست‌های مدیریتی گفت: بر اساس دستور وزیر کشور به منظور حضور بیشتر جوانان در عرصه‌های مدیریتی و ارتقاء دهیاران، مقرر شد عملکرد دهیاران در کمیته ای در این وزارتخانه مورد ارزیابی قرار گیرد تا پس از کسب امتیازات کافی بر اساس شاخص های پیش بینی شده و دستورالعملی که به این منظور به تایید وزیر کشور خواهد رسید این دهیاران ارتقاء پست یافته و به سمت بخشدار منصوب شوند.

سامانی همچنین معتقد است: یکی از اهداف وزیر کشور تربیت نیروهای انسانی حرفه ای در وزارت کشور بوده است که این اقدام موجب کادرسازی مناسب در بدنه وزارت کشور شده و انگیزه جوانان را در کار و خدمت بیشتر به مردم به خصوص در روستاها بیشتر می کند.

بیان این جملات کافی بود که ما به سراغ دهیاران و بخشداران کشور برویم و نظرات آنها را درباره توجه وزارت کشور به قشر بخشداران و دهیاران جویا شویم.

دهیاران در هیچ دولتی دیده نشدند/ برخی از پست های کلیدی وزارت کشور در اختیار جوانان دهه ۶۰ و ۵۰ است

رضا حسنی بخشدار طارم و سفلی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  نگاه وزارت کشور به جوانگرایی در انتصاب بخشداران و دهیاران گفت: خوشبختانه در این زمینه وزیر کشور اقدامات و تمیهدات مناسبی را انجام داده و  این سیاست به طور مناسب در  عملکرد آقای رحمانی فضلی دیده می شود.  این موضوع نشان دهنده این است که در به کارگیری کارکنان وزارت کشور از ظرفیت جوانگرایی استفاده شده است.

وی معتقد است: این افراد تازه جذب شده، از جوانان پرورش یافته در روند انقلاب هستند؛ امروزه جوانانی در وزارت کشور مشغول هستند که متولد  دهه ۵۰ و ۶۰ بوده و  در پست‌های کلیدی کشور مشغول به فعالیت و خدمت به مردم هستند؛ در این زمینه افکاری نو وجود دارد که حلقه واسطی بین جوانان امروز و بزرگان گذشته هم به وجود آمده است  که ارتباط این دو قشر می‌تواند زمینه رشد، بالندگی و توسعه را در زمینه‌های مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به دنبال داشته باشد.

حسنی درباره  نگاه مسئولان به بخشداران و دهیاران گفت: نوع نگاه مسئولان به بخشداری و دهباری به نگاه خود بخشدار و دهیار باز می‌گردد. هر فردی در هر جایگاهی اعم از استاندار،فرماندار، بخشدا و  یا دهیا،ر  باید در حوزه مسائل کاری خود اشراف اطلاعاتی داشته باشد.

 بخشدار طارم و سفلی معتقد است: در برخی شرایط لازم است که مسئولین مافوق در سطح شهرستان، استانی و یا حتی کشوری حمایت‌های ویژه‌ای نیز  از نیروهای تحت امر خود داشته باشند که بتوانند قدرت عمل و ضمانت لازم اجرایی را در خصوص انجام وظایف خود داشته باشند   تا  سیاست‌های دولت را  اجرایی کنند.

دهیاران در هیچ دولتی دیده نشدند/ برخی از پست های کلیدی وزارت کشور در اختیار جوانان دهه ۶۰ و ۵۰ است

 

از طرفی نورمحمد چابک دهیار روستا میرخواند علیا  هم در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه دولت دوازدهم تا چه اندازه‌ رویکرد جوانگرایی را در انتصاب بخشداران و دهیاران اتخاذ کرده است،گفت: متأسفانه دهیاران در هیچ دولتی دیده نشده‌اند، نه در دولت اصلاحات  و نه در دولت اصولگرا‌ها این موضوع اتفاق نیفتاده است، متاسفانه در این دولت‌ها پست‌ها و سمت‌های بسیار کمی به دهیاران داده شده است، در صورتی که این قشر از افراد کارهای بزرگی را در جامعه خود انجام داده‌اند.

وی در ادامه می گوید که  شاید مسئولین اعتقاد یا باوری به دهیاران ندارند، در صورتی که دهیاران همیشه در خط اول مقدم بودند و ما در این چند سال دهیاران بسیار فعالی داشتیم و کمتر دهیاری پیدا می‌شود که به دنبال پست و جایگاه باشد.

چابک  همچنین معتقد است؛ دهیاران دستخوش سلیقه شوراها می‌شود و  آن بهایی که باید به دهیاران  داده شود  وجود ندارد و  ما می بینیم که بعد از چند مدت آنها اخراج می‌شوند؛ در صورتی که این دهیاران سن مفید خود را در خدمت دولت و مردم بودند،اما در مجموع ما امیدواریم که در دولت‌های آینده از ظرفیت دهیاران به طور مناسب استفاده شود.

دهیاران در هیچ دولتی دیده نشدند/ برخی از پست های کلیدی وزارت کشور در اختیار جوانان دهه ۶۰ و ۵۰ است

با توجه به تقسیمات کشوری بخش و دهستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ از سویی در کشور  ۱۰۵۷ بخش و ۲۵۸۹ دهستان وجود دارد. با  نگاه  به صحبت های کارشناسان متوجه می شویم که هنوز آنچنان نگاه متمرکز بر دهیاران و بخشداران ایجاد نشده است؛ اکرم نجفی مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری قزوین هم در گفت وگو  با  خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر تمام دستگاه‌های اجرایی، دهیار را به عنوان مدیر ارشد روستا پذیرفتند و حتما قبل از افتتاح پروژه‌ها نظرات مجموعه مدیریتی وزارت کشور را جویا می‌شوند. ولی این سوال مطرح می شود که تاکنون خواسته و مطالبات بخشدران و دهیاران به عنوان اشخاص مهم در ساختار وزارت کشور تا چه اندازه محقق شده است.  این موضوع پاسخگویی جدی مسئولان مربوطه را می طلبد.

گفت‌وگو از محمدعلی میرزایی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۹ تير ۱۳۹۹
با ‌سلام‌حقوق‌ماهیانه‌دهیار‌نباید۴۰۰تومان‌بیشتر‌باشه‌مگه‌چکار‌می‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
کریم شاهسون مارکده
۲۰:۰۱ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
با عرض سلام و احترام
باید بگم که حرف آقای چابک دهیار محترم کاملا درسته، چون بنده با یازده و نیم سال سابقه کار در دهیاری به دلیل عدم همکاری و همراهی شورای روستا به نحوی مجبور به استعفاء شدم این در حالی است که در اکثر سالهای خدمت جزء دهیاران برتر شهرستان محل خدمت خود بودم.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۳۹ ۱۶ تير ۱۳۹۸
با سلام و عرض ادب
عزیزانی که می‌فرمایند دهیاران بودجه روستاها رو می بلعند واقعا انصاف نمی‌کنند،بودجه سرخود نیست که دهیار به همین راحتی ببلعد امور مالی و حسابرس استانداری هم هست که به بودجه هزینه شده نظارت دارند،
دهیار شخصی هست که با حداقل دستمزد کارهای زیادی انجام می‌دهند ولی متاسفانه اکثرا مورد تهمت قرار می‌گیرند واقعا از مسئولین خواهشمندیم در مورد دهیار و دهیاری تجدید نظر نمایند که واقعا قشر زحمت کشی هستند
با تشکر محمدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
بودجه روستاها را دهیاران می بلعند
-
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
از حقوق و مزایای دهیاران هم گزارش تهیه کنید لطفا