در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

عرضه کالاهای اساسی برای عید، از نیمه دوم اسفند/ اشتباهات موجود در بودجه سال قبل، امسال نیز وجود دارد

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سی ام بهمن ماه با موضوع تامین و تنظیم بازار شب عید برگزار شد.


به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت و گوی ویژه خبری چهارشنبه یکم اسفندماه با موضوع تامین و تنظیم بازار شب عید برگزار شد.

در ابتدای این برنامه عباس قبادی معاون بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت با اشاره به بازار شب عید گفت: در ستاد تنظیم بازار کشور برای ایام پایان سال که مردم بیشترین خرید را دارند برنامه‌های مناسبی طراحی شده است.

قبادی با بیان اینکه این برنامه ها با هماهنگی سازمان ها و نهادهای مختلفی طراحی شده است، گفت: عرضه انواع مختلف محصولات، از کیف و کفش تا سیب و پرتقال، شیرینی و شکلات، برنامه ریزی شده و تمام اقدامات از ذخیره سازی تا تامین قیمت نهایی به خوبی دیده شده است.

سید حسن حسینی شاهرودی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به شرایط بازار شب عید گفت: نوسانات بازار در ماه‌های گذشته موجب شد تا کمیسیون اقتصادی برای نظارت بر بازار اقدام کند. به همین دلیل در بحث تامین کالا و تعیین قیمت‌ها تمامی دستگاه‌ها را رصد کردیم.
شاهرودی با اشاره به اینکه با اصناف و اتحادیه‌ها جلسات بسیار چالشی داشتیم، افزود: در مورد نوع ارز داده شده به کالا‌ها و چگونگی تخصیص این ارز‌ها مطالعات زیادی صورت گرفت. همچنین نقاط ضعف و قوتی که در راه اجرای این طرح‌ها وجود داشت، ارزیابی شد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه اشتباهات موجود در بودجه سال قبل، در بودجه امسال هم وجود دارد گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس از همان ابتدا با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌ها مخالف بوده و برای اینکه کالا‌ها دو نرخی نباشتد، به دنبال ارز شناور بود.

نماینده شاهرود و میامی افزود: ما اعلام کردیم که اگر قرار است حمایتی هم از اقشار مختلف بشود، سامانه‌هایی داریم که با آن‌ها بتوانیم این حمایت‌ها را مدیریت کنیم و مردم مدیریت خرید خود را داشته باشند. با گذشت ۴۰ سال پس از انقلاب حضور در صف‌های طولانی برای خرید گوشت یخ زده که تا مدتی قبل در فروشگاه‌ها به وفور پیدا می‌شد در شان مردم نیست و عزت مردم در این شرایط زیر سوال می‌رود.

حسینی با بیان اینکه در سال گذشته مشکل تامین گوشت را نداشتیم گفت: در سال قبل ۹۰۰ هزار تن تولید گوشت داشتیم که این عدد امسال به ۳۵۰ هزار تن گوشت تولیدی و ۱۰۰ هزار تومن گوشت وارداتی رسیده است. در حقیقت ما سوءمدیریت داشتیم شاید هر دستگاهی مدیریت خوبی داشته است، اما این مدیریت‌ها متصل به یکدیگر نبودند و چرخه تامین کالا نتوانست به خوبی عمل کند.

قبادی در خصوص نمایشگاه‌های بهاره گفت: فروش‌های فوق العاده به مناسبت ایام عید در عرضه پوشاک داریم. بالغ بر دو هزار فروشگاه عرضه مستقیم پوشاک را با تخفیفات ویژه از ۱۵ اسفندماه در سراسر کشور آغاز می‌کنند. در بحث نظارت نیز شاید دولت مانند بخش خصوصی عمل نکند به همین دلیل، دولت نظارت را از صفر تا صد به اصناف سپرده است.

قبادی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بازار شب عید را به پوشاک اختصاص دادیم گفت: یک میلیون و دویست هزار مترمربع پارچه داخلی در بازار عید امسال عرضه می‌شود که به دست بدون واسطه از تولید کننده به دست مصرف کننده می‌رسند. در دو ماه گذشته ۱۲۰۰ تن نخ پوشاک به تولید کننده دادیم به همین خاطر پوشاک با قیمتی مناسب از دو هفته قبل به تدریج وارد بازار شده است و ما در قیمت پوشاک با آرامشی مواجه هستیم؛ بخش عمده تولیدات در پوشاک از تولیدات داخلی است.

بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید پوشاک کشور هم با بیان اینکه برند‌های نامرغوب قاچاق برخورد می‌شوند گفت: حدود ۱۰۰ فروشگاه در حال قرارداد بستن با برند‌های با کیفیت ایرانی هستند امیدواریم بیشترین این فروشگاه‌ها در اسفندماه افتتاح و دایر شود.

شهریاری با اشاره به وجود رکود در بازار گفت: با توجه به عدم تقاضا و استناد به رکود بازار در ابتدا تصمیم مسئولان بر این بود که هیچ نمایشگاهی برای فروش ویژه در کشور دایر نشود، اما به دلیل حضور اتحادیه‌های تولیدی و به خاطر حجم انبوه تولیدات قرار شده است که سه نمایشگاه عرضه محصولات در مصلای تهران، بوستان بزرگ ولایت و خاوران افتتاح و دایر شود در کل کشور هم چنین نمایشگاه‌های بهاره‌ای افتتاح خواهند شد. ما هیچ مشکلی در توزیع پوشاک نداریم و امیدوارم از نظر کیفی هم از مردم نمره قبولی بگیریم.

قبادی در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در شهرستان‌ها گفت: اختیار برگزاری نمایشگاه‌های فروش ویژه در استان‌ها به ستاد تنظیم بازار همان استان سپرده شده است که با کمک اتحادیه‌های آن استان این نمایشگاه‌ها را دایر کنند.

حسینی شاهرودی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه ۴۲ درصد افزایش قیمت در بخش کالا‌های اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتیم گفت: قیمت‌ها نه تنها کاهش نیافته بلکه ۴۲ درصد افزایش یافته است و به جامعه هدف نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه آیا می‌توان اثبات کرد که حتی به یک نفر کالای اساسی رسیده است یا خیر افزود: ده‌ها سامانه در همه حوزه‌ها دادیم، اما متاسفانه سامانه‌ها به یکدیگر وصل نیستند لذا شفافیت ایجاد نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه درآمد حاصل از فروش نفت ۱۴ میلیارد دلار است گفت: ما با خون دل ارز را تامین می‌کنیم، اما باید ببینیم که چگونه آن را مصرف می‌کنیم اگر نتوانیم از این درآمد به خوبی استفاده کنیم، تهدید محسوب می‌شود و، اما اگر به خوبی استفاده صورت گرفته باشد باید بگوییم که از فرصت به خوبی بهره برده‌ایم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه هر وقت قیمت کالا یا ارز دو نرخی شد کشور دچار مشکل می‌شود اظهار کرد: قیمت‌ها به قیمت کشور‌های همسایه نزدیک شده قبلا قاچاق از خارج به داخل کشور صورت می‌گرفت، اما اکنون از داخل به خارج این امر صورت می‌گیردلذا قاچاق به صورت عکس شده است، در برخی از کالا‌ها مانند دام ۹۰۰ هزار تن یک زمانی کشتار داشتیم، اما اکنون این میزان به ۳۵۰ هزار تن رسیده است.

محسن خردمند رئیس اتحادیه سراجان تهران طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه تولید کنندگان کیف و کفش از یکی دو ماه قبل تدارک شب عید را دیده اند لذا محصولات آن‌ها قابل رقابت با برند‌های خارجی است گفت: در ارز نیمایی برای مواد اولیه مشکل داریم که امیدواریم مشکلات حل شود.

وی افزود: با رکود بازار مواجه بودیم لذا تغییر قیمت برای مصرف کننده نداریم به طوری که از سود تولید کننده کم می‌شود تا نقدینگی را برای شب عید دریافت کنیم.

علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه برنامه با اشاره به اینکه برای ایام عید سیب و پرتقال ذخیره سازی شده و از نیمه دوم اسفند شروع به عرضه می‌شود تصریح کرد: در سال جاری علارغم مشکلات ناشی از تحریم تا آخر بهمن ماه حدود ۲ میلیون تن نسبت به سال قبل تامین کالا بیشتر انجام شد، در برخی از نهاده‌ها همچون کنجاله سویا انحراف قیمت داریم.

وی با بیان اینکه برنج و روغن با قیمت تمام شده عرضه می‌شود ادامه داد: تامین کالا، توزیع و نظارت باید با هم انجام شود تا آرامش به بازار برگردد، برخی از کالا‌ها گران شده مثلا قیمت جهانی برنج هندی بالا رفته است لذا این محصول یک بار به دلیل افزایش قیمت ارز و بار دیگر به سبب رشد قیمت جهانی افزایش یافت، یعنی این محصول هندی دوبار با افزایش قیمت مواجه شده است.

مهرفرد با اشاره به اینکه امسال به طور طبیعی به دلیل سرمازدگی قیمت سیب گران‌تر شد گفت: برای افزایش تولید جوجه ریزی اقداماتی انجام شده لذا در اسفند ماه و فروردین با افزایش تولید این محصول مواجه خواهیم شد.

قبادی معاون بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه برای عرضه انواع مختلف محصولات همچون کیف و کفش، سیب و پرتقال، شیرینی و شکلات برنامه ریزی لازم به منظور شب عید انجام شده است خاطرنشان کرد: در سنوات قبل برند‌های خارجی یکه تازی می‌کردند، اما الان در ارتباط با تولید کیف، کفش و پارچه برند‌های ایرانی در حال عرضه شدن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار