مرمت بادگیر خانه تاریخی رمضانی

بادگیر خانه تاریخی رمضانی (حاج غلامعلی) سه قلعه مرمت شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ عرب مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: در این مرحله از مرمت، سبک‌سازی، برداشت اندود فرسوده دیواره‌ها و اصلاح و بازسازی جداره‌ها، بازسازی قاب‌ها و نمای دهانه‌های بادگیر طبق الگوی موجود، کلاف بندی و مقاوم سازی تیغه‌ها با تخته الوار‌های مناسب، استحکام بخشی و اجرای دیوار تقویتی و اجرای اندود خاک و گچ قسمت‌های داخلی بادگیر، مرمت رخ بام و مقاوم سازی ساقه بادگیر و مرمت تزئینات، بام سازی و اجرای کاهگل انجام شد.

وی افزود: علاوه بر اقدامات مرمتی برای بادگیر‌ها ساخت سرویس بهداشتی، اجرای دیواره دور تا دور بنا، اجرای اندود گچ فضا‌های داخلی و اجرای تاسیسات هم انجام شد.

عرب گفت: این اقدامات مرمتی ۴ ماه  طول کشید و ۳۰ میلیون تومان برای آن هزینه شد.

 مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان با بیان اینکه بادگیر‌ها به عنوان سمبل‌های معماری ایرانی نقش بسزایی در زیبایی فضای شهری دارند گفت: پیش از این دو بادگیر خسروی متعلق به خانه خسروی با مشارکت مالک و بادگیر میرعلی آقا در خانه تاریخی ضیائی مرمت شده بود و مرمت بادگیر خانه حسام الدیوان سه قلعه، بادگیر‌های خانه‌های تاریخی یزدانی و رفیعی نیز در اولویت مرمت هستند.

 بادگیر‌ها برج‌هایی بر بام خانه ها، بالای آب انبار‌ها و دهانه معدن‌ها هستند که برای تهویه، باد مطلوب را گرفته و آن را به داخل اتاق‌های اصلی ساختمان، آب انبار یا سرداب هدایت می‌کنند.

خانه تاریخی رمضانی سه قلعه سال ۸۹ با شماره ۲۹۹۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام /ط ا

بادگیر خانه تاریخی رمضانی سه قلعه مرمت شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار