نشست علمی آمریکا در مسیر افول؛

فواد ایزدی: وضعیت آمریکا در منطقه جایگاه این کشور را به سمت افول برد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: شکست های آمریکا در منطقه جایگاه این کشور را به سمت افول برد.

فواد ایزدی به گزارش خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در نشست علمی آمریکا در مسیر افول، که امروز (یک شنبه) برگزار شد اظهار کرد: مسئله افول آمریکا نه تنها مورد اجماع اکثر کارشناسان حوزه آمریکا قرار دارد٬ بلکه در این کشور هم  بر سر این موضوع اجماع عمومی وجود دارد٬ چنانچه هم نخبگان و مردم این آمریکا  بر این نکته اذعان دارند.

وی بیان کرد: طبق نظر شورای اطلاعات ملی آمریکا هیچ کشوری در سال ٢٠٣٠ هژمون نخواهد بود و دنیا دچار تحول خواهد شد٬ همچنین در آینده قدرت بین شبکه‌های غیر رسمی پخش شده  و آسیا در اقتصاد جهانی نقش مهمی خواهد یافت.

کارشناس مسائل آمریکا گفت: پس از گذشت دویست سال و رشد غیر عادی غرب دوباره جهان به حالت عادی و قدرتگیری آسیا بازخواهد گشت٬ با توجه به همین گزارش کشور‌های میانی مانند ایران و غیر متعهد‌ها از سال ٢٠٣٠ می‌توانند کشور‌هایی بزرگی همچون آمریکا و روسیه را پشت سر بگذارند.

ایزدی افزود:اساتید آمریکایی هم در زمینه افول این کشور مطالبی را مطرح کرده اند که حاکی از افول موریانه وار است و از فروپاشی سریع آمریکا  خبر می‌دهد. موضوعی که در ظاهر کاملا متفاوت به نظر می رسد.

وی تصریح کرد:افول گرایان معتقدهستند که ایالات متحده آمریکا به علت وجود ضعف‌های ساختاری و بنیادی در اقتصاد٬  دچار افول موریانه وار شده است که به تدریج پایه‌های آن را می‌خورد. همچنین علی رغم جریانات موجود جایگاه آمریکا در اقتصاد کاهش یافته است. این افول باعث شد تا کارشناسان٬ دولت مردان آمریکا را به سمت جلوگیری از افول این کشور هدایت کنند  زیرا قدرت نظامی٬ اقتصادی نرم و نهاد‌های تاسیسی این کشور همه دچار چالش شده اند.

ایزدی تاکید کرد:باوجود  نمایش هاله مطلق قدرت از سوی آمریکا این کشور همچنان شکننده است و این موضوع را در طول تاریخ و در رابطه با سایر کشور‌ها هم می‌بینیم. فراموش نکنیم که آمریکا ٢٢ تریلیون بدهی دارد که از شاخص‌های افول اقتصادی این کشور به شمار می رود. همچنین انسداد سیاسی و تعطیلی ٣٥ روزه کاخ سفید را هم می توان ناشی از افول سیاسی این کشور دانست.

وی با بیان اینکه شرایط آمریکا در منطقه جایگاه این کشور را به طورکلی  متزلزل کرده است٬ افزود:  صحبت‌های ترامپ در سفر به عراق هم حاکی از این امر است. علاوه براین تنها ١٦ درصد از مردم آمریکا  از عملکرد کنگره راضی هستند و به اعتقاد آنها نفوذ پول مسیر افول سیاسی را برای آمریکا هموار کرده است. مجله آمریکایی فوربز رتبه ٣٨ را در اعتبار و آبرو برای آمریکا در نظر گرفته است.

کارشنارس مسائل آمریکا گفت:گزارشگر ویژسازمان ملل در زمینه حقوق بشر نیز به فقر مزمن در این کشور اشاره کرده است به طوری که ١٣ درصد از خانوار‌های آمریکا گرسنه و حدود پانصد هزار نفر بی خانمان هستند. همچنین دسترسی به آب آشامیدنی هم از مشکلات امروز آمریکا به شمار می رود.

ایزدی افزود:تقریبا ٤٠ درصد از خانواده‌های آمریکایی با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و بر اساس آمار بالاترین شکاف طبقاتی و درآمدی در این کشور به چشم می خورد. علاوه براین اپیدمی خودکشی در میان مردان سفید پوست میانسال از معضلات اجتماعی آمریکا بوده و آمار مرگ و میر بر اثر استفاده از اسلحه هم در این کشور رو به افزایش  است.

کارشناس  مسائل آمریکا گفت:بحران اقتصادی در سال٢٠١٨  عامل تسریع افول آمریکا بود و قطعا در آینده تاریخ نگاران از آن یاد خواهند کرد. در نهایت تاکید می کنم که  باید نقش انقلاب اسلامی در تسریع افول آمریکا را هم مد نظر قرار دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار