آشپزخانه سلامت؛

پیشگیری از پوسیدگی دندان با «جوانه شاهی»/ اگر «ام اس» دارید از مصرف این خوراکی غافل نشوید

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف جوانه شاهی را در تقویت و استحکام دندان، همچنین درمان ام‌اس و صرع موثر دانست.

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، جوانه شاهی حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، روی (زینک)، مس، اسیدفولیک، ید، سولفور، فیبر و ... است.

برای بررسی خواص جوانه شاهی و اینکه مصرف این جوانه برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

پیشگیری از پوسیدگی دندان با «جوانه شاهی» / این جوانه قاتل بیماری ام اس است

مهم‌ترین خواص جوانه شاهی

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره مهم‌ترین خواص جوانه شاهی گفت: این جوانه دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است و باعث تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و رشد مو می‌شود؛ همچنین از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

وی افزود: جوانه شاهی برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مفید و اثربخش است، زیرا باعث چربی‌سوزی، لاغری و تناسب اندام می‌شود.

پیشگیری از پوسیدگی دندان با «جوانه شاهی» / این جوانه قاتل بیماری ام اس است

عظمایی بیان کرد: این جوانه دارای ماده موسیلاژی به نام لیپیدی موئیدی است که خواص هیپوگلیسمی دارد و به کنترل قند خون (دیابت) کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: درمان کبدچرب با «جوانه ماش»/ زنان یائسه از مصرف این جوانه غافل نشوند


این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: جوانه شاهی به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم و منگنز موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان می‌شود و از پوکی استخوان، آرتروز و پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان با «جوانه شاهی» / این جوانه قاتل بیماری ام اس است

وی گفت: مصرف این جوانه موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می‌شود؛ لذا برای افراد مبتلا به آلزایمر، ام‌اس و صرع بسیار مفید و سودمند است.

پیشگیری از پوسیدگی دندان با «جوانه شاهی» / این جوانه قاتل بیماری ام اس است

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: جوانه شاهی به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

وی اظهار کرد: فیبر موجود در این جوانه موجب بهبود عملکرد روده، هضم آسان غذا و رفع یبوست می‌شود؛ همچنین برای درمان بواسیر بسیار مفید است‌.


بیشتر بخوانید: درمان ناباروری با «جوانه نخود»/ مصرف این جوانه خستگی روزانه‌تان را رفع می‌کند


عظمایی گفت: جوانه شاهی به علت داشتن ید باعث تقویت غده تیروئید می‌شود؛ همچنین به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از آن در برابر انواع بیماری‌ها، مخصوصا سرطان‌ها محافظت می‌کند.

وی بیان کرد: از دیگر خواص این جوانه بی‌نظیر می‌توان به تقویت سیستم قلبی عروقی، تقویت بینایی، تقویت معده و دستگاه گوارش اشاره کرد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان با «جوانه شاهی» / این جوانه قاتل بیماری ام اس است

مواد لازم جوانه شاهی

-بذر شاهی ۲۰۰ گرم
-آب به مقدار لازم

طرز تهیه جوانه شاهی

-برای تهیه این جوانه ابتدا بذر شاهی رو می‌شوییم و اجازه می‌دهیم ۴ ساعت در آب بماند.
-سپس آب آن را خالی می‌کنیم و مقدار خیلی کمی آب می‌ریزیم.
-روی ظرف را با پارچه نخی سفید نمدار می‌پوشانیم.
-پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت جوانه‌ها رشد می‌کند.
-این جوانه به همراه سالاد میل می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.