نوروزی مطرح کرد؛

طرح پایلوت مصرف منطقی آنتی بیوتیک در بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح/ آنتی بیوتیک‌هایی که نباید در درمانگاه‌ها تجویز شوند

نوروزی گفت: طرح پایش مقاومت میکروبی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح اجرایی می‌شود.
 
طرح پایلوت مصرف منطقی آنتی بیوتیک در بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح/ آنتی بیوتیک‌هایی که نباید در درمانگاه‌ها تجویز شوندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر نوروزی مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در حاشیه همایش مصرف منطقی آنتی بیوتیک‌ها  که در سازمان تامین اجتمای نیروهای مسلح برگزار شد، گفت: بسیاری از افراد خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند از طرفی تجویز غیرضروری آنتی بیوتیک در نسخ پزشکان نیز دیده می‌شود.
 
نوروزی ادامه داد: مصرف غیرمنطقی آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به فاجعه بهداشتی و درمانی شود و ما جلساتی در زمینه مصرف منطقی آنتی بیوتیک‌ها و مقاومت میکروبی به ویژه در بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستانی داشتیم.
 
مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: خوشبختانه با همکاری بسیار خوب نیرو‌های مسلح و دانشگاه علوم پزشکی ارتش و علوم پزشکی بقیه‌الله و فرماندهان بهداشت و درمان نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اقدامات خوبی در راستای مصرف منطقی آنتی بیوتیک‌ها در نظام بهداشت و درمان نیرو‌های مسلح شکل گرفت و همایش مصرف منطقی آنتی بیوتیک‌ها را در سازمان بیمه نیرو‌های مسلح برگزار کنند.
 
نوروزی بیان کرد: مقرر شده است تا سال ۹۸ جلسات بسیاری در سطح استان‌ها در زمینه مصرف منطقی آنتی بیوتیک در بخش‌های بیمارستانی داشته باشیم.

طرح پایلوت مصرف منطقی آنتی بیوتیک در بخش‌های مراقبت ویژه

مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با اشاره به طرح پایلوت مصرف منطقی آنتی بیوتیک در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانی، گفت: در فاز اول مقرر شده است تا این طرح در بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح اجرا و پس از آن در سایر بیمارستان‌های کشور عملیاتی شود.
 
وی اظهار کرد: متأسفانه ما به سمت استفاده از آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف حرکت کرده‌ایم این در حالیست که در مصرف آنتی بیوتیک‌ها پروتکل‌هایی در دنیا وجود دارد و برای شروع کار باید از آنتی بیوتیک‌های خط اول استفاده کرد.
 
مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: به عنوان مثال برای یک عفونت تنفسی باید ابتدا بنا را بر ابتلا به یک بیماری ویروسی قرار داد و اگر بیماری فرد با استراحت بهبود پیدا نکرد آنتی بیوتیک‌های خط اول را تجویز کرد و نباید به یکباره سراغ آنتی بیوتیک‌هایی رفت که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 آنتی بیوتیک‌هایی که نباید در درمانگاه‌ها تجویز شوند

نوروزی تأکید کرد: در بخش‌های عمومی بیمارستانی و در منازل نباید از آنتی بیوتیک‌های خط ۳ و ۴ استفاده کرد، اما متأسفانه اتفاق بدی که اکنون در نظام بهداشت و درمان رخ می‌دهد این است که در درمانگاه‌ها و اورژانس‌های بیمارستان‌ها آنتی بیوتیک‌های خط ۳ و ۴ مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالیکه این کار درست نبوده و خطرناک است چرا که مقاومت میکروبی ایجاد می‌کند.
 
مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانی متخصصان عفونی و متخصصان مراقبت‌های ویژه باید در تجویز آنتی بیوتیک به این نکته توجه داشته باشند که میزان پاسخگویی میکروب به آنتی بیوتیک چقدر است و پس از آزمایش این موضوع آنتی بیوتیک را تجویز و روند درمان را طی کنند.
 
وی اظهار کرد: ما متخصصان عفونی، متخصصان مراقبت‌های ویژه و داروسازان بالینی را در همایش مصرف منطقی آنتی بیوتیک‌ها در سازمان بیمه تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح دور هم جمع کرده‌ایم تا از منظر‌های مختلف مقاومت میکروبی و مصرف منطقی آنتی بیوتیک را مورد بررسی قرار دهیم.
 
مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: امیدواریم پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح پایلوت مقاومت میکروبی و مصرف منطقی آنتی بیوتیک در بیمارستان‌های نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بتوانیم این طرح را در سایر بیمارستان‌های کشور اجرایی کنیم.

باید دامپزشکان در موضوع مقاومت میکروبی پای کار بیایند

نوروزی با اشاره به مصرف آنتی بیوتیک در دام اظهار کرد: باید دامپزشکان نیز در زمینه مصرف منطقی آنتی بیوتیک‌ها و مقاومت میکروبی پای کار بیایند چراکه داروی مصرف در دام می‌تواند مقاومت میکروبی در انسان ایجاد کند و اگر آنتی بیوتیک در انسان و دام درست مصرف نشود عوارض خطیری به دنبال خواهد داشت.
 
مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران یادآوری کرد: مصرف غیرمنطقی آنتی بیوتیک و مقاومت میکروبی می‌تواند خطرات بین نسلی نیز به همراه داشته باشد و مقاومت میکروبی به نسل‌های بعدی منتقل شود.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.