در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

آتش‌سوزی در جنگل‌ها کاهش یافته است/ نگاه اکولوژی در سازمان جنگل‌ها و مراتع وجود ندارد

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع چگونگی محافظت از جنگل‌ها برگزار شد.

آتش‌سوزی در جنگل‌ها کاهش یافته است/ نگاه اکولوژی به جنگل در سازمان جنگل‌ها وجود نداردبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (۱۶اسفند ماه) که به موضوع چگونگی محافظت از جنگل‌ها اختصاص داشت؛ حسین آخانی؛ کارشناس محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با بیان اینکه ۴ نوع جنگل داریم، گفت: یک نوع جنگل‌های هیرکانی است؛ نوع دوم جنگل‌های زاگرس است که در آن منطقه به دلیل سدسازی‌های گسترده، شبکه آبرسانی طبیعی در کل کشور از بین رفته و دره‌های آبرسان را به زهکش تبدیل کرده‌ایم. در زاگرس سدسازی و چرای بی‌رویه عامل مهم تخریب این جنگل‌ها است و عامل مهمی که نمی‌گذارد این جنگل تجدید نشود چرای بی‌رویه دام‌هاست.

وی ادامه داد: گروه سوم جنگل‌های جنوب هستند که به علت گونه‌های مهاجم اکوسیستم آن به کلی از بین رفته است و چهارم جنگل‌های بیابانی است که بازهم به دلیل سدسازی از بین رفته است.

خلیل آقایی؛ رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه حال منابع طبیعی کل کشور خوب نیست، گفت: ما وقتی پدیده‌ای را بررسی می‌کنیم باید بدانیم ظرفیت‌های زیادی داریم و برای همین نظرات به صورت اجماع گرفته می‌شود.

وی افزود: مهمترین بخش جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که از خراسان شمالی شروع می‌شود و میراث گران‌بهای جهانی است و متعلق به همه جهان است. جنگل‌های زاگرس نیز منبع تولید آب است و ما مشکلاتی داشتیم و داریم.

آقایی با تاکید بر اینکه سرعت تخریب جنگل‌ها رشد نکرده است، گفت: حدود ۱۶.۹ میلیون هکتار جنگل‌های شمال اندازه گرفته شده است و این آمار اعم از جنگل و بیشه زار است.

وی از ۲۵ هزار هکتار جنگل در حال کاشت با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی در امسال خبر داد و گفت: به عنوان مثال در استان ایلام و فارس بالای ۵ هزار هکتار جنگل کاشته شده است وبرای همین می‌توان گفت  امسال نسبت به سال گذشته جنگل‌ها افزایش داشته است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: آمار آتش سوزی‌ها روند کاهشی داشته است و آتش سوزی‌های امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ الی ۱۵ درصد نسبت به متراژ کاهش پیدا کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه نگاه اکولوژی به جنگل در سازمان جنگل‌ها وجود ندارد، گفت: مثلا در استان گلستان که غنی‌ترین جنگل‌های کشور است و باقیمانده دوران سوم زمین‌شناسی است، کارشناسان سازمان جنگل‌ها به جای آنکه درختان برگ ریز بکارند، کاج کاشته‌اند.

آقایی در جواب گفت: مشکلاتی وجود دارد و کسی هم منکر آن  نیست، اما در این مورد ما با استفاده از ۲۵۰ عضو هیئت علمی در موسسه علمی تحقیقاتی  تصمیم گرفتیم که در این منطقه از درختان سوزنی برگ عنوان پیشاهنگ استفاده کنیم تا به گونه‌های بومی محلی و منطقه‌ای اجازه رشد داده شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: وقتی یک منطقه عاری از جنگل شده است دو راه دارد برای بهبود شرایط آن وجود دارد؛ اول اینکه در آن منطقه گونه‌های بومی و محلی کاشته شود و دوم اینکه به زاد و ولد طبیعی جنگل اجازه رشد داده شود.

آخانی با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها سیاست‌های اشتباهی را در پیش گرفته است گفت: در مناطقی که جنگل طبیعی وجود دارد مالچ پاشی انجام می‌شود و یا بیماری‌های جنگلی را در بحث شمشاد‌ها شاهد هستیم لذا شمشاد‌ها با ۲ بیماری جدی روبرو هستند و از سوی دیگر بیماری زغالی بلوط‌ها را در زاگرس شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی یک درخت در تنش باشد خیلی زود بیمار می‌شود عنوان کرد: گونه‌های خارجی در تهران باعث مزاحمت شده اند و یا ماهی تیلاپیا ماهی‌های دیگر را در کارون از بین می‌برد، متاسفانه سازمان جنگل‌ها به راحتی گونه‌های خارجی را وارد می‌کند بدون اینکه توجهی به بیماری‌ها داشته باشد.

آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه حال منابع طبیعی کل کشور خوب نیست خاطرنشان کرد: قانونگذار پارک‌های جنگلی و جنگل‌ها را از هرگونه تغییر کاربری منع کرده است، بنده مدعی نمی‌شوم که قاچاق در این حوزه نیست.

وی با بیان اینکه ما در مملکت قانون داریم و  قرار است موضوعات را بر اساس قوانین بررسی کنیم گفت: نباید نظرات شخصی ملاک عمل باشد اگر در یک روستا ساخت و ساز صورت می‎‌گیرد به این معنا است که در داخل طرح هادی قرار دارد.

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس  هم در گفتگویی تلفنی با اشاره به طرح تنفس و طرح خروج دام از جنگل ادامه داد: متاسفانه در بخش‌های دقت نظر وجود ندارد لذا طرح‌های تکمیلی ناقص است و سبب ایجاد مشکل می‌شود، خوشبختانه مراقبت از جنگل به مراتب نسبت به گذشته بیشتر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار