اتفاقاتی که یکسال تئاتر را به حاشیه کشاند

در این گزارش نگاهی مختصر به اتفاقات تئاتری در سال ۱۳۹۷ می‌اندازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، تئاتر همواره با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده که هر کدام به نوعی تلاش برای این عرصه هنری است که برخی منجر به پیشرفت و برخی سبب عدم پیشرفت آن شده است , ولی خوب می دانیم که هنرمندان این عرصه همیشه درخشان تمامی کوشش خود را به کار می گیرند تا تئاتر کشور را سرزنده و جاری نگاه دارند.

هر روز , هر ماه و هر سال از تئاتر با اتفاقات و رویدادهایی همراه بوده و هست. ما در این گزارش سعی کرده ایم تا خلاصه ای از رویدادهای تئاتر در سال ۹۷  را به شما ارائه کنیم.

افتتاح تماشاخانه های جدید

تماشاخانه مهرگان فعالیت خود را در اردیبهشت ۹۷ و با مدیریت پریسا محمدی و مهدی علینژاد آغاز کرد. این تماشاخانه در اولین سال تاسیس خود میزبان نمایش ها و هنرمندان بسیاری بوده  که سبب مطرح شدن این تماشاخانه میان تماشاگران شده است.

تماشاخانه « ایران تماشا» از جمله تماشاخانه هایی بود که در مرداد ۹۷ و همزمان با اجرای نمایش « اعترافات چند تا خر» افتتاح شد و تاکنون میزبان هنرمندان و تماشاگران تئاتری بسیاری بوده است.

در خرداد ماه مدیریت جدید مجموعه عمارت « ارغنون» نام این مجموعه هنری را به عمارت « نوفل لوشاتو» تغییر داد. در حال حاضر مدیریت عمارت « نوفل لوشاتو» را داود نامور و محسن نجار حسینی بر عهده دارند.

تماشاخانه سیمرغ در آذر ۹۷ و با اجرای نمایش « مکعب» افتتاح شد. مدیر تماشاخانه سیمرغ , محسن احتشامی از اجراهای خاص و تجربی در این تماشاخانه خبر داده بود که این تماشاخانه را برای اجراهای تک نفره و دو نفره و برای تعامل بیشتر با اهالی تئاتر افتتاح کرده است.

نورالدین حیدری ماهر که پیش از این به عنوان تهیه کننده و مدیر تولید پروژه های تئاتری شناخته شده است , تماشاخانه ملک را در دی ماه ۹۷ افتتاح کرد.

پردیس تئاتر شهرزاد از تماشاخانه های پر چالش سال ۹۷ بود که اتفاقات نامعلوم آن سبب تعطیلی این تماشاخانه به مدت ۲۰ روز شد. پردیش تئاتر شهرزاد در دی ماه میزبان بهترین و پر مخاطب ترین نمایش ها بود که تعطیلی آن نارضایتی تماشاگران و هنرمندان را به همراه داشت.

بازسازی تماشاخانه سنگلج درشهریور ۹۷ با تعویض صندلی ها , تعویض سیستم نوری و افزودن پروژکتورهای پیشرفته , نصب سیستم اعلام حریق و بهسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی صورت گرفت.

و در مهر سال ۹۷ با حکم مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، امیرحسین حریری کاشانی به عنوان رئیس مرکز تئاتر مولوی باقی ماند.

تئاتر در سالی که گذشت

درگذشت هنرمندان

سال۹۷ سالی تلخ برای تئاتر کشور بود, زیرا این عرصه هنری بهترین و درخشان ترین اعضا خود را از دست داد. هنوز دو ماهی از سال جدید نگذشته بود که خبر فوت هوشنگ آزادی ور ( نظریه پرداز تئاتر) جامعه هنری را غرق در ماتم کرد.

 عطا الله صفرپور از هنرمندان پیشکسوت عرصه تئاتر نیز در 10 شهریور دار فانی را وداع و بار دیگر عرصه تئاتر کشور عزادار هنرمند خود شد .

فوت حسین محب اهری ( بازیگر تئاتر) ضربه شدیدی بر بدنه تئاتر کشور وارد کرد که هنوز کسی باور نمی کند که دیگر حسین محب اهری را در صحنه تئاتر نخواهد دید.

در گذشت پرویز تاییدی مترجم و پیشکسوت تئاتر و سینما در 31 شهریور ماه غمی دوباره بر دل اهالی تئاتر گذاشت.

فعالیت مجدد فرهنگستان هنر

گروه‌های تخصصی فرهنگستان هنر که در دوران مدیریت رئیس پیشین فرهنگستان هنر چند سالی بود فعالیت نداشتند، با آغاز مدیریت علیرضا اسماعیلی کار خود را از سر گرفتند. گروه‌های «نمایش و ادبیات نمایشی»، «موسیقی»، «معماری و شهرسازی», «هنرهای سنتی و صنایع دستی»، «هنرهای تجسمی»، «سینما» و «چند رسانه‌ای» گروه‌های تخصصی فرهنگستان هنر را تشکیل می‌دهند. وظیفه این گروه‌ها، به عنوان اتاق فکر فرهنگستان، تنظیم ‌برنامه‌های ‌پژوهشی و ارائه آن به شورای ‌تخصصی است.

گروه‌های تخصصی فرهنگستان هنر که چندین سال است (در دوره ریاست علی معلم) هیچ گونه فعالیتی نداشته‌اند، به همت اعضای پیوسته و وابسته این فرهنگستان تشکیل شده و فعالیت خود را از سر گرفتند.

اضافه شدن جشنواره ای جدید با نام اکبر رادی

در سال ۹۷ با انتشار فراخوان جشنواره «اکبر رادی» شاهد اضافه شدن جشنواره ای به جشنواره های تئاتری بودیم . این جشنواره به همت موسسه فرهنگی - هنری استاد اکبر رادی (بنیاد اکبر رادی) و با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۲۲ تا ۲۸ دی ماه  برگزار شد. این جشنواره در حالی برگزار شد که اداره کل هنرهای نمایشی با کمبود اعتبار و بدهکار مطالبات تئاتری مواجه بود.

این جشنواره در اختتامیه خود با حاشیه های گوناگونی از قبیل کمبود جا برای نشستن مهمان ها , اشکالات فنی و تقدیرنامه هایی که به برخی افراد برگزیده داده  نشد و البته بخش هایی که برگزیده نداشت, همراه بود.

تئاتر در سالی که گذشت

مخالفت برخی هنرمندان با تئاترهای لاکچری

رشد تئاترهایی با بازی سلبریتی ها و البته بلیت هایی با قیمت هایی نجومی در سال ۹۷ رشد زیادی داشت. « بینوایان» و « می‌سی‌سی‌پی نشسته می میرد» از جمله نمایش هایی بودند که با مخالفت شدید برخی هنرمندان تئاتری همراه بودند اما آنطور که آمار نشان می دهد استقبال مخاطبان از این نمایش خوب بوده است.

اپرا نمایش « هفت شهر عشق»  با تبلیغات های محیطی گسترده و با بازی هنرمندانی که سال ها در صحنه سینما درخشان بوده اند , همراه بود . در حالی که بسیاری از مخاطبان انتظار به اجرا رفتن این نمایش را می کشیدند , نمایش در روزهای نخست اجرا توقیف شد که این موضوع خود حاشیه های مختلفی را به همراه داشت. مدتی از توقیف این نمایش نگذشته بود که تبلیغات این نمایش با عواملی جدید خبرساز شد اما نتوانست شهرت اولین اپرا نمایش « هفت شهر عشق» را کسب کند.

البته موضوع اجرای نمایش ها در هتل های گران تهران مورد انتقاد برخی دولت مردان بود . جعفر دولت آبادی ( دادستان تهران ) از جمله از اشخاصی بود که برای عدم رعایت حجاب، اختلاط زن و مرد، استفاده از پرچم کشور فرانسه به نشانه حمایت و نقض برخی از ارزش‌ها در یکی از نمایش ها به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرد.

حضور هنرمندان موسیقی در عرصه تئاتر

اپرا نمایش «عاشورا» نخستین اثری است که بر اساس تئوری احیای اپرای ملی بهروز غریب‌پور تولید و توسط خود او نوشته، طراحی و کارگردانی  شده است و با آهنگسازی بهزاد عبدی در سال ۱۳۸۷به اجرا درآمده  و تاکنون بیش از ۹۰ بار اجرا شده است. گفته می‌شود؛ اپرای عروسکی عاشورا در شمار پرمخاطب ترین آثار گروه تئاتر عروسکی آران در خارج از ایران محسوب شده است. این اپرا نمایش در سال ۹۷ در سالن فردوسی و با آواگرانی چون محمد معتمدی , رضا صادقی , مهدی امامی و ده ها خواننده دیگر بر روی صحنه رفت.

حضور چهره های سینمایی در عرصه تئاتر

امسال بازیگران بسیاری از چهره های سینمایی در صحنه تئاتر حاضر شدند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اپرا نمایش « هفت شهر عشق» با بازی محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، اندیشه فولادوند، محمدعلی ساربان، , افسانه پاکرو  , نسیم ادبی و پانته آ بهرام  و ابوالفضل پورعرب در تالار وزارت کشور به روی صحنه رفت.

اپرا نمایش « هفت شهر عشق» با بازی نسیم ادبی، ریحانه پارسا، سیما تیرانداز، امیر جوانمرد، حسین سلیمانی، ژاله صامتی، شقایق فراهانی در سالن رویال هال هتل اسپیناس پالاس به روی صحنه رفت.

نمایش« بینوایان» با بازی پارسا پیروزفر، نوید محمدزاده، پری ناز ایزدیار , نیلوفر خوش‌خلق ,سحر دولتشاهی، هوتن شکیبا، اشکان خطیبی، امیرحسین فتحی  در آبان ۹۷ در سالن رویال هتل اسپیناس پالاس به اجرا پرداخت.

نمایش « ملاقات» با بازی رضا بهبودی , پانته آ پناهی ها، پارسا پیروزفر، سیاوش چراغی پور، مهدی حسینی نیا، افشین خورشید باختری و... در سالن اصلی تئاترشهر به اجرا پرداخت.

نمایش « می‌سی‌سی‌پی نشسته می میرد» با بازی ویشکا آسایش، بهرام افشاری، سجاد افشاریان، سیامک صفری، داریوش موفق، همایون غنی زاده در تالار وحدت بر روی صحنه رفت.

نمایش « بدون تماشاگر» با بازی علی سرابی، آزاده صمدی در پردیس تئاتر شهرزاد بر روی صحنه رفت.

نمایش « وقتی خروس غلط می خواند» با بازی بانیپال شومون، سام کبودوند، امیرباباشهابی، آناهیتا درگاهی، مونا فرجاد، زری محتشم و مهران امام بخش در ایرانشهر به اجرا پرداخت.

نمایش « وقایع اتفاقیه» با بازی مریم معصومی، سولماز غنی، نصرت میرعظیمی، علیرضا ناصحی، بهناز بستان دوست، افشین غیاثی، علی بنایی، مهدی قمر، شهرام عبدلی و سیروس اسنقی در تماشاخانه سنگلج به اجرا پرداخت.

نمایش « تن شوری» با بازی پانته‌آ پناهی ها، صابر ابر در تئاتر مستقل تهران بر روی صحنه رفت.

نمایش « خانه برنارد البا» با بازی  رویا تیموریان , مریم سعادت , مائده طهماسبی , سارا رسولزاده و... در تالار وحدت به اجرا پرداخت.

نمایش « سقراط» با بازی فرهاد آئیش , مریم سعادت  و ایوب آقاخانی و... در تالار وحدت بر روی صحنه رفت.

پر کارترین کارگردانان چه کسانی بودند؟

اشکان خطیبی در سال ۹۷ کنسرت نمایش «ده سال تنهایی» را با بازی آناهیتا درگاهی و پوریا رحیمی سام در  تیر و اردیبهشت بر روی صحنه برد. نمایش « پزشک نازنین» و استندآپ کمدی « آن مرد با اسب آمد» از جمله کارهای او در سال ۹۷ بوده است.

پارسا محمدزاده با نمایش های « آوازخوان طاس» و « می خواستم اسب باشم» و اجرا خوانی « هذیان دو نفره» , « یرما» و نمایشنامه خوانی « جن زدگان» از جمله کارگردان های پرکار سال ۹۷ بوده است.

احسان امانی از جمله کارگردان هایی است که در سال ۹۷ نمایش های متفاوتی را بر روی صحنه آورده است . امانی خود نویسنده کارهایی است که آن ها را کارگردانی می کند. نمایش «اسلحه آمریکایی» , « قربانیان بدنام» , « سمفونی وحشت» , « حیثیت از دست رفته برون جوراه» و « جک قاتل» و نمایشنامه خوانی « روزی روزگاری در آلامو» , «سگ» و « نفرین نجیب زاده» از آثاری است که در سال ۹۷ شاهد آن بوده ایم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار