حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه مطرح کرد؛

ضرورت آموزشِ پژوهش‌محور کارآمد در دانشگاه‌ها/ نظریات در حوزه علوم انسانی کم است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با انتقاد از تعداد اندک نظریه‌ها در حوزه علوم انسانی گفت: تعداد نظریات متناسب با جمعیت استادان این رشته‌ها نیست و نیازمند تقویت است.

ساختار دانشگاه باید به آموزشِ پژوهش‌محورِ کارآمد تغییر یابدبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در سومین کنگره کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی که به میزبانی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی برگزار شد، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره، گفت: ۱۷ سال است که این هیئت راه‌اندازی شده و در پنج سالی که بنده به عنوان رئیس دبیرخانه هیئت حضور دارم، شاهد کار‌های بزرگی هستم که در این هیئت انجام شده است.

وی افزود: تاکنون بیش از هزار طرح نظریه به هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره ارسال شده که بیش از ۴۰۰ طرح به عنوان نظریه اجرایی شده است. از بین ۴۰۰ نظریه اجراشده نیز ۴۶ طرح پذیرفته و ثبت شد و علاوه بر آن، در پنج سال گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ کرسی ترویجی در کشور برگزار شده است.

خسروپناه با اشاره به برگزاری سه دوره کنگره «کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره»، اظهار کرد: اولین کنگره پنج سال پیش و در دوره ریاست دکتر طهرانچی در دانشگاه شهیدبهشتی و دومین کنگره نیز ۲ سال پیش با همت دکتر سلیمی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. امسال سومین دوره این کنگره است که به میزبانی دانشگاه آزاد برگزار می‌شود.

برخی اساتید ادعا می‌کردند آزادی بیان وجود ندارد

رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با تاکید بر اینکه در برگزاری کرسی‌های ترویجی و تخصصی، هیچ خط قرمزی وجود ندارد، اظهار داشت: برخی اساتید ادعا می‌کردند که آزادی بیان وجود ندارد، اما با برگزاری این کرسی‌ها، دیگر هیچ استادی چنین اظهارنظری نمی‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه با انتقاد از تعداد اندک نظریه‌ها در حوزه علوم انسانی، علوم اسلامی و هنر گفت: تعداد نظریات ثبت و اجراشده، متناسب با جمعیت استادان این رشته‌ها نیست و نیازمند تقویت است.

وی ادامه داد: برای تقویت و توسعه نظریه‌ها در رشته‌های مختلف علوم انسانی، علوم اسلامی و هنر، باید به روش‌شناسی علوم در رشته‌های مختلف توجه داشت، چرا که اگر دانشجویان و اساتید به روش‌شناسی تسلط پیدا کنند، تولید و کشف نظریات افزایش می‌یابد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با انتقاد از آموزش‌محور بودن ساختار دانشگاه‌ها در ایران، گفت: ساختار دانشگاه باید به آموزش پژوهش‌محور و کارآمد تغییر یابد. یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند منجر به تقویت نظریه‌پردازی شود، تاسیس رشته‌های بین رشته‌ای و دانشکده‌های بین رشته‌ای است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار