در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فقدان زیرساخت؛ عامل نابودی محصولات کشاورزی/ تنها ۲۰ درصد محصولات کشاورزی وارداتی هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به عملکرد حوزه کشاورزی گفت: تنها ۲۰ درصد محصولات کشاورزی وارداتی است.

فقدان زیرساخت؛ عامل نابودی محصولات کشاورزی/ تنها ۲۰ درصد محصولات کشاورزی وارداتی هستندسید حسن مطیعی لنگرودی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت کشاورزی کشور و کمبود‌های موجود در این حوزه اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های ایران بر اصل توانمندی روستایی و کشاورزی است البته خوشبختانه بخش کشاورزی و زندگی روستایی پتانسیل  بسیار بالایی دارد.

وی  با بررسی مسائل مربوط به تحریم که اولین اثر آن  مشکلات معیشتی برای مردم است، گفت: بخش عمده‌ای از معیشت مردم را تامین غذا و نیاز‌های اولیه روزمره تشکیل می‌دهد؛  درست است که ما به سایر موارد معیشتی هم نیاز داریم، اما گاهی  ممکن است  یک سال البسه تهیه نکنیم و  اتفاق خاصی رخ نخواهد داد، اما اگر یک ماه مواد غذایی به دست مردم نرسد با مشکل شدید مواجه خواهیم بود.

مطیعی لنگرودی درباره علت عدم آسیب دیدگی ایران در بخش کشاورزی در چند سال گذشته تصریح کرد: در دوران تحریم‌ها عمدتا به دلیل تلاش‌های روستاییان و کشاورزان کشور، در بخش کشاورزی آسیب چندانی ندیده‌ایم؛ ۸۰ درصد بخش زراعی کشور توسط کشاورزان تامین می‌شود و ۲۰ درصد دیگر هم واردات است که آن را محصولات کشاورزی تجملی و  روغن‌های مایع تشکیل می‌دهد، ایران از بزرگترین واردکنندگان روغن‌های خوراکی است.

تحریم‌ها تاثیری بر کشاورزی نداشته است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کشاورزان و روستاییان ایران توانسته‌اند در وضعیت بحرانی کشور بخش عمده غذای مردم را تامین کنند؛ گفت: درست است که دربعضی زمینه‌ها مشکلات و کمبود‌هایی وجود دارد، ولی عمدتا در بخش کشاورزی کشاورزان و روستاییان بدون کمک دولت به صورت خود جوش کار خود را انجام می‌دهند. 

وی  با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی افزود: مقدار ضایعات محصولات کشاورزی ما دو برابر واردات محصولات کشاورزی است. دولت باید با برنامه ریزی‌های دقیق و ایجاد زیرساخت‌های مناسب مانند ساخت سرد خانه برای نگهداری محصولات کشاورزی در نواحی مختلف با توجه به نوع محصول از ایجاد ضایعات جلوگیری و واردات را محدود کند. در این صورت حتی در بخش صادرات کشاورزی هم شاهد موفقیت‌های بسیار خواهیم بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه علت تعطیلی برخی کارخانه‌ها وابستگی به واردات است، اظهار کرد: در محصولات کشاورزی این وضعیت را نداریم هر چند همه  از تغذیه مناسب بهره مند نمی‌شوند و کمبود‌هایی وجود دارد، اما در مجموع کشاورزی با تولیدات داخلی عرصه را به مردم تنگ نکرده است.

وی تاکید کرد: اگر از فعالیت دلالان و اخلالگران اقتصاد کشاورزی کشور پیشگیری نشود؛ این دست‌اندازی که برای گوشت رقم خورده برای دیگر محصولات کشاورزی نیز رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار