محور اهر-تبریز در حسرت بزرگراه مانده است / جدال با جاده مرگ

جاده‌ای که بیش از ۲۰ سال است که قرار است به بزرگراه تبدیل شود، کم نیست از این جاده‌ها در استان آذربایجان شرقی و کشور روزانه بسیاری از هموطنانمان را به کامل مرگ یا جراحت می‌کشانند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، جاده مرگ! این اولین عبارتی است که مردم آذربایجان قبل از شنیدن خبر تصادفی خونین در محور اهر-تبریز در ذهن خود مجسم می‌کنند.

هرچند در این بین نوع رانندگی افراد نیز بسیار مهم است، اما استاندارد بودن جاده‌ها موضوعی اساسی است. در همین جاده اهر-تبریز که حدود ۶۰ درصد آن به اتمام رسیده و بهره برداری شده است، میزان تصادف به نسبت زمانی که بزرگراه تاسیس نشده بود به مراتب کمتر شده است.

جاده‌ای که بیش از ۲۰ سال است که قرار است به بزرگراه تبدیل شود، اما نشده است

قبل از احداث بزرگراه هر روز دو یا سه تصادف جرحی با فوتی دراستان داشتیم

یکی از امدادگران جاده‌ای در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، در این باره گفت: معمولا قبل از احداث بزرگراه هر روز دو یا سه تصادف جرحی با فوتی داشتیم، اما با راه اندازی بخش‌هایی از بزرگراه اهر- تبریز این تصادف‌ها به شدت کاهش یافته و اکثر تصادفات مربوط به مناطقی است که جاده دو طرفه است و هنوز بزرگراه نشده است.

وی گفت:از این رو بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری به لحاظ مالی صرفه اقتصادی مطلوبی نداشته و دولت‌ها با یارانه هایی در صدد حل مشکلات مربوط به این راه‌ها هستند. اخذ عوارض از خودرو‌ها درگرو راهکار دولت در تامین مالی و نگهداری جاده‌ها با اهدای آن به بخش خصوصی است، اما از طرفی هزینه‌های بالای عوارض برخی از جاده، خودرو‌ها را مجبور به تردد از جاده‌های قدیمی می کند که این نیز موجب بروز برخی سوانح می گردد.

وی بیان کرد: افزایش ناگهانی و بی ضابطه عوارض بعضی از آزادراه‌های کشور موضوع دیگری است که موجب ناراحتی و گله مندی مسافران شده است.

جاده‌ای که بیش از ۲۰ سال است که قرار است به بزرگراه تبدیل شود، اما نشده است

عوارض گران و بی دقتی عامل اصلی تصادفات جاده ای!

یکی از رانندگان خودروی سواری برون شهری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، در خصوص افزایش قیمت برخی از عوارض جاده ،افزود: این افزایش موجب ضرر رانندگان شده است چرا که اگر در قدیم جمع کل پرداختیمان به عوارض نهایت ۱۰ هزار تومان می شد این روز‌ها این مبلغ به بیش از ۱۷ یا ۱۸ هزار تومان می رسد و در واقع این هزینه از جیب راننده خرج می گردد.

وی افزود:از طرفی طبق آمار منتشر شده در سال جاری تعداد بیش از ۵۰۰ فوتی در جاده‌های استان آذربایجان شرقی به ثبت رسیده است که آمار قابل توجه است و نشان از نا امنی جاده‌ها و رانندگی بد برخی از رانندگان دارد.

جاده‌ای که بیش از ۲۰ سال است که قرار است به بزرگراه تبدیل شود، اما نشده است

بروز صد‌ها تصادف ناگوار درجاده های استان

یکی دیگر از عوامل اورژانس جاده‌ای در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، با بیان اینکه تاکنون صد‌ها تصادف ناگوار را از نزدیک مشاهده کرده است عنوان کرد: اخیر بر سر صنحه تصادفی حاضر شده بودیم که در آن خواب آلودگی راننده موجب واژگونی و کشته شدن یکی از سرنشینان و مصدومیت دو تن دیگر از مسافران شده بود در حالی که خود راننده به علت بستن کمربند ایمنی از این سانحه جان سالم به در برده بود.

وی افزود: با وجود نا ایمن بودن برخی از راه‌های استان، اما عامل اصلی تصادفات سرعت بالا، سبقت و خواب آلودگی رانندگان است که موجب بروز سانحه می‌شود.

وی گفت:جاده تبریز سهند نیز از دیگر بزرگراه‌هایی است که پس از گذشت چندین سال هنوز به بهره برداری نرسیده و جمعیت ۱۵۰ هزار نفری شهر سهند می‌بایست مسافت ۴۰ کیلومتری تا تبریز را در جاده‌ای شلوغ که محل تلاقی شهر‌های غرب و جنوب غربی کشور به تبریز است را طب کرده و شاهد برخی سوانح باشند در حالی که احداث بزرگراه مذکور می تواند موجب بسیاری از اتفاقات از جمله کاهش ترافیک و سوانح ناشی از شلوغی این جاده باشد.

جاده‌ای که بیش از ۲۰ سال است که قرار است به بزرگراه تبدیل شود، اما نشده است

لزوم توجه جدی به حمل و نقل جاده‌ای در سال‌های آتی درآذربایجان شرقی

یکی از رانندگان اظهارکرد:آنچه مشخص است در جامعه صنعتی کنونی و پیشرفته ایران موضوع راه و راه سازی یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های مسئولین  ،نوجه جدی به حمل ونقل جاده ای درسالهای آتی ضوروی است.

گسترش روز افزون کارخانه‌ها ، صادرات محصولات تولید شده به سایر نقاط به وسیله راه‌های ارتباطی امن، گسترش شهر‌ها و ایجاد برخی شهرک‌ها افزایش رفت و آمد‌های برون شهری را افزایش داده است و یا مسافرت‌های انجام گرفته به وسیله خودرو‌های شخصی موجب افزایش تردد بیش از پیش در جاده‌های کشور شده است.

ترددی که در صورت عدم ایجاد ظرفیت‌های لازم در آینده به مشکلی بزرگ در کشور تبدیل خواهد شد و نیاز به چاره اندیشی قبل از بروز مشکل را دارد.

جاده‌ای که بیش از ۲۰ سال است که قرار است به بزرگراه تبدیل شود، اما نشده است

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۲۱:۲۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
نمایندگان ما واقعا درست نمیتونن از حق ما دفاع کنن