در گفت وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

آقامحمدی: باید تجارت آزاد با عراق را ظرف چند سال ساماندهی کنیم/ نجات‌نیا: ارزش بازسازی عراق حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع سهم ایران از بازار کشورهای همسایه و عراق برگزار شد.

آقامحمدی: باید تجارت آزاد با عراق را ظرف چند سال ساماندهی کنیم/ نجات‌نیا: ارزش بازسازی عراق حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در سال استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (سه شنبه، بیست و یکم اسفند ماه)  با موضوع  سهم ما از بازار کشورهای همسایه و عراق و با حضور علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق  و مهدی نجات نیا رایزن سابق ایران در عراق برگزار شد. 

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص نظام در ابتدا با اشاره به اینکه اکنون خوشبختانه از ۱۲ میلیارد دلار ۸/۶ میلیارد دلار صادرات کالایی به عراق داریم و مابقی آن به صورت نفت و گاز است لذا صادرات ما ترکیب خوبی دارد گفت: ظرفیت ما در سه گروه صنایع غذایی، صنایع ساختمانی و دارو در عراق خوب است، عددی که رئیس جمهور با طرف عراقی توافق کردند منطقی و طبیعی است به طوری که اگر تلاش کنیم ظرف دو سال می‌توانیم به هدف مورد نظرمان دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های ما در حوزه بهداشت و درمان است ادامه داد: خدمات فنی مهندسی در عراق به شدت مورد احتیاج است لذا مناطق مشترک مرزی نقاط بسیار خوبی هستند که باید به آن‌ها توجه داشته باشیم، اما باید کار طوری سامان پیدا کند که دروازه مشترکی داشته باشیم، چرا در ایران عراقی‌ها زبان عربی را آموزش نمی‌دهند و همچنین برعکس، ما به این زبان نیازمند هستیم باید با زبان عامه مردم و زبان بازار روز حرکت کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید به دو طرف امکانات داد تا بتوانیم به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم، گفت: در حوزه خودرو الزاماً نباید همه خودرو‌ها در ایران ساخته شود، ما برای امنیت عراق حاضریم خون بدهیم و لذا از روابط خود با آن‌ها بر ضد شان عمل نمی‌کنیم، باید این سفر رئیس جمهور به عراق را جدی بگیریم اگر میخواهیم تجارت ترجیحی داشته باشیم خوب است، اما باید با عراق به تجارت آزاد فکر کنیم و ظرف ۳،۴ سال آن را ساماندهی کنیم.

آقامحمدی با اشاره به اینکه ایران به ۹ منطقه اقتصادی که شامل کرمانشاه، کردستان، لرستان و همدان می‌شود تقسیم شده است، اظهار کرد: این مناطق موظف هستند چشم انداز خود را پوشش دهند، وزیر کشور اخیراً در اجلاس استانداران تأکید کرد که باید به صورت پایلوت از مناطق ایران که شامل ۹ منطقه اقتصادی می‌شود کار را آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه جا انداختن یک برند به صرفه است، گفت: استارتاپ‌های ایرانی را باید راه اندازی کنیم لذا باید به فکر بازار خوب عراق باشیم و از آن به خوبی بهره بگیریم، ما می‌توانیم از انواع اقسام وسایل اعتمادسازی میان کشور‌ها استفاده کنیم مثلاً به جای اینکه ایرانی‌ها در موضوع اربعین موکب تاسیس کنند به عراقی‌ها کمک کنیم تا آن‌ها خودشان موکب به راه بیاندازند، اگر می‌خواهیم در منطقه موفق باشیم باید نوع همکاری هایمان با عراق استراتژیک، راهبردی، ولی دارای برنامه ریزی عملیاتی و تقسیم کار شده باشد.

آقامحمدی با اشاره به اینکه در اواخر دوره هاشمی وزیر بهداشت و درمان مباحثی مطرح شد لذا یکی از مشکلات ماندن عمل جراحی بر روی زمین است، تصریح کرد: در صورتی که در همه جای دنیا خدمت را می‌فروشند، ایشان دستور دادند و آیین‌نامه تصویب شد و کلا نظام را تغییر دادند، هند در حوزه بهداشت و خدمات رقیب ایران محسوب می‌شود لذا قیمت باید ۲۰ درصد زیر قیمت هند باشد.

وی با اشاره به اینکه بدون داشتن گروه‌های پیشران که خدمات را ارائه می‌دهند نمی‌توانیم کار را توسعه بدهیم، افزود: بحث راه آهن را باید از حالت شوخی بیرون بیاوریم و زمان را جدی بگیریم و یا باید از مهران به یک بزرگراه در عراق وصل شویم و حتی از محل گرفتن عوارض اوضا ع. را باید سامان دهیم تا دیگر مشکلی نداشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ما از نو باید یک بار دیگر به عراق نگاه کنیم، خاطرنشان کرد: دو و نیم برابر ظرفیت عراق در خدمات زیر بنایی است تا کالایی لذا باید به زیر بنا توجه کرد و باید تجار شجاع را به عراق بفرستیم افراد ترسو و کوته‌بین به درد عراق نمی‌خورد.

مهدی نجات نیا، رایزن سابق ایران در عراق با اشاره به اینکه عراق بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است، افزود: هم مرز بودن ایران و عراق از مزیت‌های اقتصادی منطقه است، اما این همسایگی دارای نقطه ضعف‌هایی است به طوری که می‌توان به نا آشنایی مردم ایران نسبت به شرایط اقتصادی و اجتماعی عراق، نبود زبان مشترک میان ایران و عراق اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در ایران مرجع معاملاتی مشخص برای تجار ایرانی وجود ندارد و عراقی‌ها نمی‌توانند از رتبه بندی تولید کنندگان، مطلع شوند و یا مردم ایران به درستی از ساختار عراق مطلع نیستند.

رایزن سابق ایران در عراق با اشاره به اینکه ارزش بازسازی عراق در سال حدودا ۲۰۰ میلیارد دلار است، گفت: عراق در ساخت و ساز خیلی عقب است لذا اکنون موقع مناسبی برای مشارکت با آن‌ها است.

نجات نیا با اشاره به زمینه‌های همکاری‌های تجاری میان ایران و عراق بیان کرد: بازار‌های عراق کشش جذب نیروی کار ساده و متخصص در حوزه‌های گوناگون را دارد، در خصوص مشاغل تخصصی می‌توان به پالایشگاه و نفتی، آی تی، برق و نیروگاهی اشاره کرد که البته در مورد مشاغل تخصصی نیازمند زبان انگلیسی هستیم در خصوص مشاغل ساده هم نیروی کار ایرانی نیازمند ویزای چند بار ورود است.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی عنوان کرد:حذف ویزای تجاری بین ایران و عراق و لایروبی اروند رود از جمله نکات مثبت مطرح شده در سفر اخیر رئیس جمهور روحانی به عراق است، ایجاد سه منطقه مشترک در مرز‌های ایران و عراق برای سرمایه‌گذاری مشترک تجار ایرانی و عراقی و بهره‌مند شدن تجار از تعرفه گمرکی و انرژی تعرفه‌ای از دیگر نکات مثبت مطرح شده جلسات رئیس جمهور است.

وی با اشاره به اینکه این نکات می‌تواند تحرکات خوبی در حوزه سرمایه گذاری‌های اقتصادی میان دو کشور ایجاد کند، افزود: صدور ضمانت نامه دیناری برای سرمایه‌گذاران ایرانی در بانک‌های عراقی از جمله مباحث حائز اهمیت در سفر اخیر رئیس جمهور است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه شبکه فروشگاهی را باید در عراق راه اندازی کرد لذا فروشگاه زنجیره‌ای بستر مناسبی برای حذف دلالان از این بازار می‌تواند باشد، گفت: آتیه عراق در سرمایه‌گذاری مشترک است، ترانزیت در بالانس تجاری اثرگذار است این در حالی است که قانون ترانزیت عراق با مشکل مواجه است و ما به دنبال حل این مسئله هستیم.

وی با اشاره به اینکه هند و ترکیه در حوزه سلامت در حال جایگزین شدن هستند متاسفانه در حوزه سلامت سرویس و خدمات لازم و کافی را ارائه نمی‌دهیم، اظهار کرد: از نظر اقتصادی و معنوی عراقی‌ها نسبت به ایران اعتماد بالایی دارند و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

آقامحمدی بیان کرد: شناسایی نقاط قوت عراقی‌ها و کاهش هزینه‌های لجستیکی می‌تواند صادرات و واردات ایران و عراق را تسهیل کند لذا، صادرات غیر نفتی ایران از پتانسیل بالایی برخوردار است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در حوزه تولید خودرو این امکان وجود دارد که بخشی از خودرو در عراق تولید و سپس به دیگر کشور‌ها صادر شود، آن وقت به عنوان یک کالای عراق صادر می‌شود ادامه داد: در حوزه علوم دانش بنیان هم دانشگاه‌های عراق می‌توانند فعالیت‌های دانش بنیان انجام دهند ما باید با عراق تجارت آزاد داشته باشیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار