سید محسن حکیم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دیدار روحانی با آیت‌الله سیستانی حاوی پیام استراتژیک است/ اجرای قرارداد الجزایر منافع مشترکی دارد/ نیاز عراق به پیشرفت‌های علمی ایران


مشاور ارشد رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت: دستیابی به توافق نهایی برسر قرارداد الجزایر بین ایران و عراق را به فال نیک می گیریم.


پیام استراتژیک دیدار روحانی با آیت الله سیستانی/اجرای کامل قرارداد الجزایر و منافع مشترک حاصل از آن/تحقق توافقات ایران و عراق در گرو به کارگیری تیم میدانیسید محسن حکیم مشاور ارشد رهبر جریان حکمت ملی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر سه روزه روحانی به بغداد تاکید کرد که روابط دو کشور تنها برای گذر از شرایط فعلی نبوده و معطوف به سال های آتی می شود همچنین او بااشاره به انجام توافق نهایی برسرقرار داد ۱۹۵۷ الجزایر اجرای کامل آن را برای دو طرف پرمنفعت توصیف کرد. در ادامه گفت وگوی باشگاه خبرنگاران جوان با مشاور ارشد رهبر جریان حکمت ملی عراق پیرامون سفر رییس جمهور ایران به عراق  را می خوانید.

باشگاه خبرنگاران: در رابطه با سفر حسن روحانی رییس جمهور ایران به عراق تحلیل‌های فراوانی وجود، به عقیده شما این سفر چه پیام‌هایی را برای کشور‌های منطقه و فرامنطقه‌ای به همراه خواهد داشت؟ بازتاب این سفر را در رسانه‌های داخلی عراق و عرب زبان چطور ارزیابی می‌کنید؟

حکیم: سفر آقای روحانی به عراق  مهم و تاریخی بوده و قطعا باتوجه به روابط دوکشور٬ در منطقه و فرامنطقه دارای پیام و بازخورد‌های فزاینده‌ای خواهد بود.
همچنین باید به سطح روابط تهران و بغداد اشاره کنم که در طول چهارده سال گذشته و بعد از سرنگونی صدام افزایش یافته و در حال حاضر به سطح راهبردی و فراراهبردی رسیده است.
علاوه براین در طول تاریخ مکتوب ایران و عراق هیچ گاه شاهد این سطح از روابط بین ایران و عراق و ملت های آنها نبوده ایم٬ بنابراین روابط در سطح مردمی، حکومتی و دولتی خوب بوده و این امر حاکی از آن است که به امید خدا وارد فصل نوینی در روابط این دوکشور برادر، دوست و همسایه خواهیم بود و در همین راستا هم باید بگویم که قطعا فضا و ظرفیت روابط بسیار بیش‌تر از آن چیزی خواهد بود که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم؛ چرا که مصالح، منافع و مشترکات موجود بین دوملت و کشور بسیار زیاد است.

پیام استراتژیک دیدار روحانی با آیت الله سیستانی

باشگاه خبرنگاران: دیدار آقای روحانی با آیت الله سیستانی را از بعد سیاسی و دینی چطور ارزیابی می کنید؟ آیا رییس جمهور ایران در این دیدار حامل پیام خاصی خواهد بود؟

حکیم: از دیدار رییس جمهور با حضرت آیت الله العظمی سیستانی اطلاع خاصی ندارم، ولی باتوجه به ارتباطات تاریخی که بین جمهوری اسلامی و ملت ایران با مراجع و فقهای نجف در طول تاریخ وجود داشته است می توان گفت که قطعا این دیدار بسیار مهم بوده و این دیدار و ارتباط دارای پیام‌های استراتژیک برای دوملت و دوکشور است.

اجرای کامل قرارداد الجزایر می‌تواند منافع مشترک بسیاری داشته باشد/توافق بر سر قرار داد ۱۹۵۷ را به فال نیک می‌گیریم

باشگاه خبرنگاران جوان:در ملاقات‌های روحانی با مقامات عراقی در رابطه با قرار داد ۱۹۵۷ الجزایر هم رایزنی شد و از عزم راسخ دولت‌های ‎ایران و ‎عراق برای اجرای این قرارداد، پروتکل‌های ضمیمه و موافقتنامه‌های تکمیلی همچنین آغاز عملیات مشترک لایروبی ‎شط_العرب(اروند رود) با هدف بازگرداندن کانال اصلی قابل کشتیرانی (تالوگ) وفق عهدنامه ۱۹۷۵ صحبت به میان آمد. این مذاکرات و دستیابی به توافق نهایی برسر قرارداد الجزایر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

حکیم:توافق بسیار مهمی است و ما سالیان سال شاهد فراز و نشیب نسبت به این توافق بودیم و همواره سردمداران دو کشور در قبال آن حساسیت داشته و دارند. در نتیجه باتوجه به پیامد‌های تاریخی این توافق٬ اجرای کامل این معاهده می‌تواند منافع مشترک بسیاری برای دوکشور به همراه داشته باشد.
اصل رسیدن توافق ایران و عراق برای شرایط اجرایی خود حاکی از عمق اعتماد، ارتباط و تلاشی است که دوکشور نسبت به روابط و منافع مشترک وجود دارد و ما آنرا به فال نیک می‌گیریم. امیدوار هستیم که شاهد تحقق تمام منافع موجود چه در این معاهده و یا سایر بند‌های دیگر مورد توافق باشیم و امیدواریم با این سفر و توافق شاهد گشایش و فصل نوینی در روابط دوکشور برادر و دوست باشیم.

برای اجرایی شدن توافقات ایران و عراق به تیم میدانی نیازی است

باشگاه خبرنگاران جوان:گفته می‌شود این سفر در اوج روابط دوکشور انجام می‌شود و توافقات زیادی در دیدار‌های مسئولان ایرانی و عراقی انجام شده است. اما تا چه حد می‌توان به عملیاتی شدن همه این توافقات در شرایط فعلی دوکشور امیدوار بود؟


حکیم: از محتوای توافقات و بیانیه پایانی سفر دوطرف متوجه شویم که چه موضوعات راهبردی و فراراهبردی در زمینه‌های انرژی، ارتباطات ژئوپلیتیک، راه آهن و حمل نقل، بهداشت و درمان، توریست زیارتی و همه سطوح تجارتی، ساخت شهرک‌های صنعتی، در مرحله اول حذف هزینه ویزا و حل معاهدات تاریخی بین دوکشور از زمان ۱۹۸۰ وجود داشته است٬ با توجه به اینکه تاکنون شاهد معطل بودن در این زمینه ها بودیم می توان نتیجه گرفت که تمامی  این توافقات تاییدی برای آغاز فصل جدیدی از روابط ایران و عراق است.

باتوجه به وجود اراده جدی و عزم راسخ در بین دولتمردان ایران و عراق که به عینه هم شاهد آن هستیم٬ اگر نگوییم تمام این توافق‌ها اجرایی می‌شود قطعا می توان امید داشت که  در صورت حضور وجود تیم‌های قوی در هر دو طرف توافقات انجام شده تا حد قابل توجهی قابل توجهی عملیاتی شود.  برای اجرایی شدن توافق‌ها توجه ویژه ای وجود دارد و در این شرایط برای محقق شدن نتیجه مذاکرات  تنها به تیم میدانی نیازی است تا بتواند  آن‌ها را عملیاتی سازد.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما به عنوان فردی که سال‌ها در عرصه سیاست فعالیت داشته اید جای چه مسائلی را در رایزنی‌های مقامات تهران و بغداد خالی می‌بینید یا پیشنهاد می‌کنید که در توافقات آتی مورد توجه قرار بگیرند؟


حکیم: پیشنهاد من توجه به حوزه‌های علمی و دانش، معرفت و تکنولوژی است. امروز جمهوری اسلامی ایران دارای پیشرفته‌ترین سطح از تکنولوژی بویژه در حوزه های نانو و شرکت‌های دانش بنیان است و عراق هم نیاز مبرمی به این تکنولوژی ها دارد.
همچنین ایران از سطح علمی و دانشگاه‌های خوبی برخوردار بوده و شاید بتوان گفت پیشرفت مراکز علمی و تحقیقاتی یکی از عرصه‌هایی است که انقلاب اسلامی توانسته است در بالاترین‌سطح به آن دست یابد.
اگرچه در این توافق‌ها هم به طور کلی به این موضوع اشاره شده است، ولی به نظرمن مباحث فکری، معرفتی و علمی توجهی بیشتری را طلب می‌کند.

روابط تهران ـ بغداد تنها برای عبور از مرحله فعلی نیست

باشگاه خبرنگاران جوان: در دیدار‌های مقام‌های ایران و عراق از افزایش تعاملات اقتصادی تا مرز ۲۰ میلیارد دلار سخن به میان آمد، به عقیده شما با وجود اعمال برخی محدودیت‌ها علیه ایران و گذر عراق از بحران مقابله با تروریسم آیا زیر ساخت‌های لازم برای دستیابی به این سطح از تعاملات وجود دارد؟

حکیم:دولت مردان عراق و حتی جمهوری اسلامی ایران فقط برای عبور از وضعیت فعلی درجهت گسترش روابط فرا راهبردی بین دوکشور گام برنمی دارند٬ تاجایی که اطلاع دارم این روابط به حال معطوف نشده و برای آینده برنامه ریزی شده است٬ چراکه پتانسیل و ظرفیت‌های بین دوکشور بیش از شرایط فعلی بوده و نمی‌توان نیاز ایران و عراق به یکدیگر را هم نادیده گرفت. در نتیجه با توجه به منافع و مصالح مشترک دوکشور همچنین ارتباطات جغرافیایی، ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی که بین تهران و بغداد وجود دارد لازم است تا در روابط دو کشورمباحث تاریخی، فرهنگی و تمدنی را هم مدنظر قرار بدهیم.
شاید به جرات گفت که کمتر دوکشوری را می‌توان با این سطح از منافع مشترک یافت و قطعا این نزدیکی در روابط تنها برای عبور از مرحله فعلی نبوده  بلکه زیر بنا و گشایشی برای آینده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: به عقیده برخی تحلیلگران ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی میان اجزاء محور مقاومت بهترین و کوتاه‌ترین راه از میان برداشتن ابزار‌های تحریمی آمریکا است، در همین راستا برنامه‌های دولت بغداد برای ادامه تعاملات اقتصادی با تهران را چطور ارزیابی می‌کنید و به باور شما باتوجه به اینکه تعاملات اقتصادی ایران و عراق مکمل نیستند انجام تبادلات مالی با پول ملی تا چه حد می‌تواند در شرایط تحریم برای ایران راهگشا باشد و دینار تا چه اندازه از مسائل تهران را رفع خواهد کرد؟

حکیم: بله این سوال درستی است٬ چراکه باتوجه به شرایط فعلی عراق نیاز داریم که مکانیزم ها، ابزار‌ها و سازوکار‌های تحقق این توافقات را بیشتر و منعطف‌تر تعریف کنیم. به هر ترتیب باید کار را از یک نقطه شروع کرد.خوشبختانه اراده لازم  دراین زمینه ها وجود دارد و بین وزارت خانه‌های دوکشور تیمی برای انجام امور در نظر گرفته شده و همینطور سازمان‌های ذیربط مشابه در ایران و عراق هماهنگی بسیار خوبی با هم دارند و دوطرف باید تمام تلاش خود را برای عملیاتی شدن بیشترین حد از این توافقات داشته باشند.

گفت و گو از آزاده تهرانی
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۲۲:۰۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
به نظرم از فردا هم ایران و هم عراق باید حواسشان کامل جمع کنند چون شیطان بزرگ شدیداً ناراحت شده است و شروع به فتنه انگیزی می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
ديدار آيت الله سيستاني با اقاي روحاني ميتونه خيلي خوب و سازنده باشه براي کشور و شرايط کنوني
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
شط العرب يا کارون؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۱۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
نام فارسی شط العرب ، اروند رود هست. رود کارون نام مستقل و جداییه .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۳۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
شط العرب کارون نیست اروند رود است
آخرین اخبار